    From: "MAYkel" <m...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Niezapłacona faktura VAT / Prawo autorskie
    Date: Tue, 13 Jan 2009 19:34:34 +0100

    Proszę o pomoc w następującej kwestii.
    Jestem fotografem i wykonałem dla swojego kontrahenta zlecenie polegające na
    wykonaniu zdjęć lokalu. Z zamawiającym zawarłem jedynie umowę ustną.
    Zdjęcia lokalu wysłałem zamawiającemu wraz z fakturą VAT.
    Faktura ta nie została zapłacona. Po ok 20 dniach zadzwoniłem do
    zleceniodawcy upominając się o płatność. Zamawiający oświadczył że nie
    zapłacił bo zdjęcia mu się nie podobają, ale wcześniej nie złożył żadnych
    roszczeń reklamacyjnych ani nie poinformował mnie o nie przyjęciu faktury.

    Pomimo ze zamawiający nie zapłacił za zdjęcia to wykorzystał je w swoich
    materiałach reklamowych. min. ulotki i publikacja w prasie. Jasne jest dla
    mnie że moje prawa autorskie zostały złamane. W związku z tym mam pytania:

    1. Czy zamawiający ma jakiś ustawowo określony czas na poinformowanie o nie
    przyjęciu faktury, lub zgłoszeniu roszczeń reklamacyjnych i czy jeśli tego
    nie zrobi to można domniemywać ze faktura została zaakceptowana.
    2. Czy mam szanse wyegzekwować płatność faktury przed sądem jeśli nie
    zawarłem pisemnej umowy na wykonanie zlecenia.
    3. Jakiego odszkodowania mogę żądać za złamanie praw autorskich?
    4. Czy ewentualnie w jednym pozwie mogę zawrzeć roszczenia odszkodowawcze i
    zapłaty za fakturę, i co się z tym wiąże czy sąd może np. nie uznać roszczeń
    związanych z płatnością za fakturę a uznać roszczenia odszkodowawcze
    związane ze złamaniem praw autorskich?

    Z góry dziękuje za pomoc.