  • 1. Data: 2003-06-05 15:03:08
    Temat: Niepalący kontra palący - czy mam prawo do czystego powietrza?
    Od: "Lares" <l...@p...pl>

    Witajcie!

    Piszę tu po raz pierwszy, FAQ czytałem, jeśli coś zbroję - dajcie znać,
    ale nie bijcie ;)

    Sytuacja jak następuje: prywatny budynek biurowy, pomieszczenia w nim
    wynajmują najróżniejsze firmy.

    Drzwi w drzwi we współnym korytarzu pomieszczenia wynajmują firma "NP"
    (niepaląca) i firma "BP" (baaardzo paląca).

    Pracownicy firmy BP wychodzą sobie na papierosa na korytarz (nie wiem,
    czy w pomieszczeniach firmy BP jest zakaz palenia). Jest ich kilku,
    bardzo palących, więc prawie stale na korytarzu ktoś pali. Smród
    tytoniowy jest nieraz na tyle intensywny, że nawet niektórzy palący
    uważają to za przesadę.

    Firma NP nie może np. otworzyć okna i drzwi w bardzo upalny dzień, aby
    szybko przewietrzyć pomieszczenia (klimatyzacji nie ma ;), bo
    natychmiast w pomieszczeniach czuć papierosami, a to niepalącym
    przeszkadza. Poza tym klienci przychodzący do firmy NP muszą się
    przedzierać przez ten tytoniowy smog...

    Pytanie: czy jest możliwość ukrócenia palenia na tym korytarzu w ramach
    prawa (ugodowo raczej się tego nie załatwi - próbowano). Jakieś
    paragrafy? Gdzie w takich budynkach palenie jest dozwolone, a gdzie
    zabronione? To chyba nie jest budynek użyteczności publicznej (jest
    gdzieś definicja tego określenia?).

    Pozdrowienia

    Mateus Joschko

  • 2. Data: 2003-06-05 17:20:54
    Temat: Re: Niepalšcy kontra palšcy - czy mam prawo do czystego powietrza?
    Od: Renata Gołębiowska <R...@a...waw.pl>

    In article <bbnm58$asb$1@atlantis.news.tpi.pl>, Lares wrote:

    > Pytanie: czy jest możliwoœć ukrócenia palenia na tym korytarzu w ramach
    > prawa (ugodowo raczej się tego nie załatwi - próbowano). Jakieœ
    > paragrafy? Gdzie w takich budynkach palenie jest dozwolone, a gdzie
    > zabronione? To chyba nie jest budynek użytecznoœci publicznej (jest
    > gdzieœ definicja tego okreœlenia?).

    Prawo to jest:
    http://www.abc.com.pl/serwis/du/1996/0055.htm
    http://www.abc.com.pl/serwis/du/1997/0844.htm
    ale nie wiem jak z jego egzekwowaniem.

    Renata

  • 3. Data: 2003-06-05 20:59:13
    Od: "Lares" <l...@p...pl>

    > Prawo to jest:
    > http://www.abc.com.pl/serwis/du/1996/0055.htm
    > http://www.abc.com.pl/serwis/du/1997/0844.htm
    > ale nie wiem jak z jego egzekwowaniem.

    Dzięki za odzew.

    Bardziej interesuje mnie litera prawa - może poskutkuje jak przytoczę
    paragrafy (ja naiwny ;)

    Poczytałem sobie, interesujące są w: ROZPORZĄDZENIU MINISTRA PRACY I
    POLITYKI SOCJALNEJ z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych
    przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy rozdział 7 (par. od 40 do 42).

    Niestety teren tego budynku nie jest zakładem pracy jako takim. Za
    zakłady pracy można od biedy uznać same firmy wynajmujące w tym budynku
    pomieszczenia biurowe. Raczej nie wyobrażam sobie, żeby którakolwiek z
    firm wynajmujących po 40m2 powierzchni biurowej miała ochotę przeznaczyć
    conajmniej 8 m2 na palarnię, odpowiednio ją wyposażyć.

    Być może jakieś obowiązki z tym związane ma administrator/właściciel
    budynku w całości wynajmowanego na działalność gospodarczą? Tak np. jak
    ma obowiązek zapewnić obecność sanitariatów (ma takowy? gdzie takich
    przepisów szukać?).

    Może prawo budowlane, czy coś w tym kierunku?

    Z kolei w USTAWIE z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed
    następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych interesujące są art.
    3 ust. 1, tyle, że odnosi się do działalności organów administracji
    rządowej i samorządu terytorialnego - raczej nie będę ich skarżył ;)

    Niezły jest też art. 5 ust. 1, szczególnie punkt 3 (Zabrania się palenia
    wyrobów tytoniowych poza wyraźnie wyodrębnionymi miejscami w
    pomieszczeniach zamkniętych zakładów pracy oraz innych obiektów
    użyteczności publicznej) - znów zakład pracy i obiekty użyteczności
    publicznej. Wątpliwości co do zakładu pracy już wyjaśniłem wyżej, a co
    do obiektów użyteczności publicznej, to nawet nie wiem jaka jest
    definicja...

    Pozostaje atr. 13 ust. 1 pkt 2 ustanawiający sankcje za złamanie zakazów
    z art. 5 - grzywna.

    Wiem więcej niż przed zadaniem pytania - dzięki.

    Może jeszcze jakieś pomysły?

    Pozdrowienia

    Mateus Joschko