eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoNiepalący kontra palący - czy mam prawo do czystego powietrza? › Re: Niepalšcy kontra palšcy - czy mam prawo do czystego powietrza?
    From: "Lares" <l...@p...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Niepalšcy kontra palšcy - czy mam prawo do czystego powietrza?
    Date: Thu, 5 Jun 2003 22:59:13 +0200

    > Prawo to jest:
    > http://www.abc.com.pl/serwis/du/1996/0055.htm
    > http://www.abc.com.pl/serwis/du/1997/0844.htm
    > ale nie wiem jak z jego egzekwowaniem.

    Dzięki za odzew.

    Bardziej interesuje mnie litera prawa - może poskutkuje jak przytoczę
    paragrafy (ja naiwny ;)

    Poczytałem sobie, interesujące są w: ROZPORZĄDZENIU MINISTRA PRACY I
    POLITYKI SOCJALNEJ z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych
    przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy rozdział 7 (par. od 40 do 42).

    Niestety teren tego budynku nie jest zakładem pracy jako takim. Za
    zakłady pracy można od biedy uznać same firmy wynajmujące w tym budynku
    pomieszczenia biurowe. Raczej nie wyobrażam sobie, żeby którakolwiek z
    firm wynajmujących po 40m2 powierzchni biurowej miała ochotę przeznaczyć
    conajmniej 8 m2 na palarnię, odpowiednio ją wyposażyć.

    Być może jakieś obowiązki z tym związane ma administrator/właściciel
    budynku w całości wynajmowanego na działalność gospodarczą? Tak np. jak
    ma obowiązek zapewnić obecność sanitariatów (ma takowy? gdzie takich
    przepisów szukać?).

    Może prawo budowlane, czy coś w tym kierunku?

    Z kolei w USTAWIE z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed
    następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych interesujące są art.
    3 ust. 1, tyle, że odnosi się do działalności organów administracji
    rządowej i samorządu terytorialnego - raczej nie będę ich skarżył ;)

    Niezły jest też art. 5 ust. 1, szczególnie punkt 3 (Zabrania się palenia
    wyrobów tytoniowych poza wyraźnie wyodrębnionymi miejscami w
    pomieszczeniach zamkniętych zakładów pracy oraz innych obiektów
    użyteczności publicznej) - znów zakład pracy i obiekty użyteczności
    publicznej. Wątpliwości co do zakładu pracy już wyjaśniłem wyżej, a co
    do obiektów użyteczności publicznej, to nawet nie wiem jaka jest
    definicja...

    Pozostaje atr. 13 ust. 1 pkt 2 ustanawiający sankcje za złamanie zakazów
    z art. 5 - grzywna.

    Wiem więcej niż przed zadaniem pytania - dzięki.

    Może jeszcze jakieś pomysły?

    Pozdrowienia

    Mateus Joschko