  • 1. Data: 2006-09-14 07:38:17
    Temat: "Naprawa" poduszki powietrznej
    Od: Sebcio <s...@w...com>

    Witam !

    W Polsce powszechna jest nadal praktyka wśród mechaników samochodowych,
    którzy w powypadkowych samochodach dokonują następujących rzeczy:

    * zamiast wymienić moduł sterujący poduszek powietrznych tak jak wymaga
    producent, dokonują ingerencji w jego elektronikę, usuwając w ten
    blokadę kolejnego użycia modułu, zapisaną w pamięci w chwili zderzenia.
    Moduł taki zgodnie z wymogami producenta jest jednorazowy i w razie
    wypadku należy wymienić go na nowy, w tej jednak sytuacji modyfikacje
    powodują że powypadkowy moduł trafia ponownie do samochodu i zachowuje
    się jakby nigdy nie zarejestrowano wypadku.

    * zamiast poduszek powietrznych używają zaślepek z opornikiem,
    który "oszukuje" moduł sterujący tak, że wydaje mu się jakby podłączony
    był zapłonnik poduszki. Tutaj oczywiście chodzi doprowadzenie do
    sytuacji, w której kupujący jest przekonany o tym że samochód poduszki
    posiada sprawne.

    Najczęściej chodzi tu o oszczędności, w drugim przypadku dotyczy to
    głównie aut powypadkowych mających iść na sprzedaż.

    Pytanie - jak kwalifikują się powyższe działania i jakie przepisy to
    penalizują ? Pytam tak, ponieważ w przeciwieństwie do "kręcenia"
    liczników to o czym piszę powyżej może mieć tragiczne następstwa. Moim
    zdaniem to jest przestępstwo, tylko nie znam szczegółów...

    --
    Pozdrawiam,
    Sebcio

  • 2. Data: 2006-09-14 17:30:52
    Temat: Re: "Naprawa" poduszki powietrznej
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Sebcio" <s...@w...com> napisał w wiadomości

> [...]
    > wymienić go na nowy, w tej jednak sytuacji modyfikacje powodują że powypadkowy
    > moduł trafia ponownie do samochodu i zachowuje się jakby nigdy nie

    W tym wypadku moim zdaniem może ewentualnie wchodzić w rachubę nieumyślne
    spowodowanie śmierci albo uszkodzenia ciała, gdyby sie dało dowieść, że na
    skutek takiej operacji do teg odoszło. Przyc czym nie słyszałem o takiej
    sprawie.

> [...]
    > której kupujący jest przekonany o tym że samochód poduszki posiada sprawne.

    Tutaj mamy do czynienia z oszustwem, o ile właściciel pojazdu nie jest o tym
    poinformowany.

  • 3. Data: 2006-09-14 17:35:48
    Od: "Tiger" <c...@c...pl>

> [...]
    > to o czym piszę powyżej może mieć tragiczne następstwa. Moim zdaniem to
    > jest przestępstwo, tylko nie znam szczegółów...

    Moze to?

    Art. 160. § 1. Kto naraża człowieka na bezpośrednie niebezpieczeństwo utraty
    życia albo ciężkiego uszczerbku na zdrowiu, podlega karze pozbawienia
    wolności do lat 3.

    Tylko dyskusyjne byloby tu "bezposrednie"... Ktos ma inny pomysl?

    Pozdrawiam,

    Tiger