  • 111. Data: 2023-06-12 09:36:15
    Temat: Re: Mundur galowy
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    > Zdroworozsądkowo to POTUS pisze do Kowalskiego i ma w dupie PADA bo
    > dlaczego miałby znać lokalne prawo innego kraju w kwestii konieczności
    > akceptacji przez PADA co POTUS chce wręczyć? To byłby MZ lekki absurd.
    > No chyba, że jest to jakiś powszechnie znany dyplomatyczny obyczaj.

    Przywołałem tu polskie prawo i to przewiduje, ze odpytujemy kraj
    honorowanego przed decyzją. Prawa amerykańskiego nie znam i nie będę się
    tu upierał przy niczym, ale wy7daje mi się, że zdrowy rozsądek i przede
    wszystkim dbałość o osobę, której chcesz przecież uczynić zaszczyt, a
    nie problem wymagałaby ostrożności w tej materii. By nie nie wyszło jak
    ze słynnym granatnikiem.
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 112. Data: 2023-06-12 12:28:02
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 9 Jun 2023 18:30:01 +0200, Robert Tomasik wrote:
> [...]
    szefa-boa-pentagon-nie-ma-sladu-decyzji-690711416746
    2880a

> [...]
    > odznakę. Bo reszta już wcale nie jest taka oczywista, jak to
    > dziennikarze napisali.
    >
    > Obowiązek uzyskania zgody Prezydenta RP dotyczy orderów, odznaczeń oraz
    > "zaszczytnych tytułów" nadanych przez władze obcego państwa (art. 5 Ust.
    > z dnia 16 października 1992 r. o orderach i odznaczeniach). O ile dobrze
    > widzę, to jest to Odznaka CIB - Combat Infantryman Badge. To jest
    > odznaka, a nie odznaczenie. Nadawane jest - o ile wyczytałem w WIKI -
    > przez dowództwo Armii USA. O ile nie będzie tam jakiegoś zamachu stanu,
    > to raczej nie są "władze obcego państwa".

    Na prywatną organizację też nie wygląda.
    Ale ale ... czy "ordery"/odznaczenia nizszego rzędu, nie sa w USA
    przyznawane przez "władze wojskowe"?

    > W Ustawie o Policji (art. 63) jest przepis nakazujący uzyskania zgody na
    > przynależność do międzynarodowych czy zagranicznych stowarzyszeń.

    A do polskich można bez ograniczeń?

    > Przyznam, że nie przychodzi mi do głowy żaden przepis obligujący
    > policjanta do uzyskania zgody na uzyskanie zagranicznej odznaki. Nie
    > upieram się, ale chętnie bym poznał, jaki to przepis obliguje policjanta
    > do uzyskania jakiejkolwiek zgody. Natomiast odznaczenia zagraniczne nosi
    > się do munduru. Nie działa obecnie serwer prawa i nie mogę znaleźć
    > odpowiedniego przepisu, ale to dość powszechna praktyka.

    No, jak zatwierdzone w stosownej procedurze, to czemu nie.

    Ot taki maly przyklad
    https://www.eska.pl/kielce/grzegorz-borowiec-dowodca
    -polskich-ratownikow-pochodzacy-z-powiatu-jedrzejows
    kiego-wyrozniony-przez-prezydenta-turcji-aa-bqFW-yvF
    r-FyDU.html

    "Brygadier Grzegorz Borowiec, strażak dowodzący polską grupą
    ratowniczą działającą po trzęsieniu ziemi w Turcji, otrzymał
    wyróżnienie od prezydenta tego kraju"

    I jak tu nie nosic.

    > Po za tym, o ile się orientuję, to obowiazek uzyskania zgody na nadanie
    > obcokrajowcowi odznaczenia spoczywa na stronie odznaczającej, nie zaś
    > odznaczonym. Bo ten - przynajmniej teoretycznie - powinien być
    > zaskoczony.

    Trudno tez, aby druga strona znala wszystkie niuanse naszego prawa.
    Choc amerykanscy wojskowi maja podobne przepisy.

    Oni uważają, ze sie należy, i pie* władze odznaczonego :-)

    > Sam wniosek jest niejawny (w Polsce zastrzeżony).
    > Oczywiście, jak Ci się każą na galowo stawić na zbiórce, to możesz się
    > spodziewać czegoś, no ale wyobraź sobie, ze nagle wręczają Ci
    > zagraniczne odznaczenie, a Ty uciekasz, by przed jego przyjęciem napisać
    > raport. To byłoby dość kuriozalne.

    Skoro na zbiorce i na galowo, to chyba nasze władze o tym wiedziały.
    I w jakis sposób akceptowały.

    Ten powyzej w Turcji, to w czasie osobnej wizyty, ale czyz prezydent
    Turcji nie mógl wyrazic wdzięczności na gorąco?
    Co najwyzej odznaczony powie, ze bardzo sie cieszy, ale z powodu
    przepisów przyjąc nie moze, prezydent Turcji wyrazi zrozumienie,
    bo moze ma podobne przepisy, i powie, ze na drogę oficjalną wystąpili,
    a na razie niech sie uwaza za odznaczonego, bo zasłużył, i stanie do
    fotki z medalem.

    Zaraz zaraz ...
    Art. 5. Obywatel polski może przyjąć order, odznaczenie lub inne
    zaszczytne wyróżnienie nadane przez najwyższe władze obcego państwa,
    po uzyskaniu na to zgody Prezydenta.

    i ja tu widze:
    -po nadaniu. czyli najpierw nadanie, potem zgoda,
    -nie widzę ... kto moze wystąpić o zgodę? Odznaczony, czy ktokolwiek?

    -nie widzę ... a jak to nasz Prezydent chce nadać obywatelowi
    zagranicznemu, to gdzie jest napisane, ze powienien uzyskać zgode
    obcej władzy?

    > Dlatego - jeśli by zgoda była
    > wymagana - to załatwia to odznaczający. W Polsce jest obowiazek
    > odpytania za pośrednictwem Ministerstwa Spraw Zagranicznych kraju
    > obywatelstwa odznaczanego.

    A podasz przepis, gdzie jest obowiązek zapisany?

    A przyklad idzie z góry
    https://www.rp.pl/opinie-prawne/art12799571-przyjmow
    anie-orderow-i-odznaczen-zagranicznych-nie-sa-przest
    rzegane-robert-tabaczewski-i-pawel-jakubowski

    "Ostatnio spore zainteresowanie polskich mediów wzbudziło przyjęcie
    przez Jarosława Kaczyńskiego drugiego, według starszeństwa, znaku
    zaszczytnego Gruzji, a mianowicie Orderu Zwycięstwa św. Jerzego.
    Odznaka tego orderu została wręczona prezesowi PiS przez Micheila
    Saakaszwilego w lipcu tego roku. "

    J.

  • 113. Data: 2023-06-12 14:22:42
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 12 Jun 2023 09:32:27 +0200, Robert Tomasik wrote:
    > W dniu 12.06.2023 o 06:21, Shrek piszą:
    >>
    > Nie, ale widziałem takie rzeczy i kiedyś "błysnąłem" ujawnienia tego :-)
    > O szczegółach pisać - tym bardziej publicznie - nie będę. Ale sprawa nie
    > jest tak oczywista, jak się Tobie wydaje. Po za tym powątpiewam, by w
    > gabinecie Komendanta Głównego Policji rozmawiano o jakiś "strasznych"
    > tajemnicach.

    Moze sie i rozmawia, ale raczej mało interesowały one Ukrainę.

    Bo teraz to zdaje sie policja pilnuje tranzytu ukrainskiego zboża,
    wiec to mogą być sprawy na najwyzszym szczeblu :-)

    > No i ów "aktywny interfejs" ma zasięg kilkuset metrów, więc
    > można zapobiec dostępowi do niego przez osoby niepowołane.

    Zakaz parkowania w promieniu 200m?
    A komórki działają ..

    > Generalnie
    > przyznaję, że wizerunkowo sprawa wygląda nienajlepiej, ale nie
    > demonizował bym tego problemu. Uważam, że to jednak trochę inaczej
    > wyglądało, ale nie mam w tej sprawie wiedzy.

    Ktos mu swinię podłożył :-)

    J.

  • 114. Data: 2023-06-12 14:42:36
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 11 Jun 2023 22:41:12 +0200, Shrek wrote:

    > Nie ma co rozbijać - sprawa jest prosta - to odznaka za bycie pod
    > nieprzyjacielskim ogniem.

    Raczej nie. Chyba jeszcze potrzebne "wyróżniające sie" zachowanie
    w czasie bitwy. Inaczej by wszystkim musieli dac ... no - połowie.

    https://www.hrc.army.mil/content/Combat%20Infantryma
    n%20Badge%20CIB
    tu co prawda jest tylko "satisfactory" ...

    Za wiki:
    "For those soldiers who are not members of an infantry, or Special
    Forces unit, the Combat Action Badge (CAB) is awarded instead."

    No i mam pewne wątpliwości, czy mozna nadać zagranicznemu żołnierzowi.
    Jesli był przydzielony do amerykanskiej jednostki piechoty - jak
    najbardziej.
    Jak walczyli "we jednym okopie" ... być może.

    Miał taki epizod?

    O, są i liczby:

    Salvadoran Civil War: 69
    Invasion of Grenada: 3,534
    Invasion of Panama: 8,031
    Persian Gulf War: 21,877
    Somali Civil War: 1,280
    Iraq War: 41,628
    War in Afghanistan: 36,518

    No, moze i faktycznie teraz przyznają "wszystkim" ...

    J.

  • 115. Data: 2023-06-12 14:48:16
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 11 Jun 2023 18:11:20 +0200, Shrek wrote:

    > Bo ja wiem? Jestem przekonany że przy cywilnych odznaczeniach jednak
    > wcześniej mówią. No bo jak - wzywają do belwederu bez zdania racji?

    Informują najwyraźniej:

    https://www.polsatnews.pl/wiadomosc/2018-04-12/prof-
    gorzelak-odmawia-przyjecia-krzyza-kawalerskiego-od-p
    rezydenta-dudy/

    I moze mniej wyrazne przyklady
    https://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/7,114884,275
    02957,wdowa-po-andrzeju-owczarku-odmowila-przyjecia-
    odznaczenia-z.html

    https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/swiat/17030
    24,1,konsul-honorowy-odmowil-przyjecia-odznaczenia-z
    -rak-andrzeja-dudy-to-protest-przeciw-temu-co-dzieje
    -sie-w-polsce.read
    tu mamy zagraniczną sprawę opisaną.

    J.

  • 116. Data: 2023-06-12 15:17:16
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 10 Jun 2023 13:13:51 +0200, Shrek wrote:

    > Tak - w tym arcie było zdjęcie:P

    > I tu i przyznałem rację.

    > Nie jest.

    > Historia się kupy nie trzyma - walczył na szkoleniu z gwardią narodową w
    > usa?

    Może mu dali po szkoleniu na pamiątke, bo skoro to "wszystkim
    piechociarzom dają", to może mozna kupic w garnizonowym sklepie.

    Tu przykład polskiej odznaki z "cyrku Skalskiego"
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Polski_Zesp%C3%B3%C5%8
    2_My%C5%9Bliwski#Odznaka_bojowa

    "Status odznaki określał, kto może otrzymać odznakę: pilot, który
    zestrzelił co najmniej jeden samolot wroga lub wykonał 30 lotów
    bojowych i był w walce z nieprzyjacielem. Odznaka mogła być również
    nadana honorowo oficerom, którzy swoją pracą i postawą przyczynili się
    dla dobra Zespołu.

    Wykonano zaledwie 20 egzemplarzy odznak, które otrzymali: wszyscy
    piloci Zespołu (15 osób) oraz honorowe - płk dypl. Mateusz Iżycki,
    S/Ldr L.Wade, F/Lt I.Heskett i F/Lt H.Shand. Jedna odznaka została
    przekazana Archiwum Lotnictwa Polskiego. "

    J.

  • 117. Data: 2023-06-12 15:56:01
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 12.06.2023 o 12:28, J.F pisze:

    > Na prywatną organizację też nie wygląda. Ale ale ... czy
    > "ordery"/odznaczenia nizszego rzędu, nie sa w USA przyznawane przez
    > "władze wojskowe"?

    Nie będę się wypowiadał, bo nie wiem, tym nie mniej ani to order, ani
    odznaczenie.

    > A do polskich można bez ograniczeń?

    Tak. Informujesz raportem i ma to nie być partia polityczna.

> [...]
    > ratowniczą działającą po trzęsieniu ziemi w Turcji, otrzymał
    > wyróżnienie od prezydenta tego kraju" I jak tu nie nosic.

    Na temat takich orderów czy pamiątek przeważnie śmieszkują osoby nie
    mające zielonego pojęcia jak i za co się to daje. Pomijając nieliczne
    przypadki, to nie dostajesz odznaczenia państwowego za ujęcie groźnego
    bandyty - przykładowo. W praktyce często tak bywa, ale w uzasadnieniu
    pisze się o oddaniu dla służby, poświęceniu i innych podobnych
    frazesach. Mamy order "za ofiarność i odwagę", który daje się za
    określony czyn. Ale nawet nie wiesz, podobnych czynów jest na co dzień
    popełnianych. Ilu ludzi ratuje innych i nikt im orderu nie daje.

    Jestem prawie pewien, że order dla Brygadiera, to podziękowanie dla
    wszystkich polskich ratowników, którzy tam byli - dostał dowódcza.

    > Trudno tez, aby druga strona znala wszystkie niuanse naszego prawa.
    > Choc amerykanscy wojskowi maja podobne przepisy. Oni uważają, ze sie
    > należy, i pie* władze odznaczonego :-)

    Błądzisz. Chcąc komuś uczynić zaszczyt, przede wszystkim dbasz o t\o, by
    to nie był problem.

    > Skoro na zbiorce i na galowo, to chyba nasze władze o tym wiedziały.
    > I w jakis sposób akceptowały.

    Ogarniasz, o czym ja piszę? Ja nie wiem w jaki sposób Generałowi to
    wręczono. Po zatym, jesl ito była uroczysta zbiórka w USA, to polskie
    władze mogą o tym nie wiedzieć.

    > Ten powyzej w Turcji, to w czasie osobnej wizyty, ale czyz prezydent
    > Turcji nie mógl wyrazic wdzięczności na gorąco?

    Sądzę, że nie, albowiem najpierw musiała przejść odpowiednia procedura.
    Tego nie robi się na wariata.

> [...]
    > moze ma podobne przepisy, i powie, ze na drogę oficjalną wystąpili, a
    > na razie niech sie uwaza za odznaczonego, bo zasłużył, i stanie do

    I ja się boję, że dokładnie tak to mogło wyglądać. Tylko tego później
    już nikt nie zrobił. Ale to domysł, a nie wiedza.

> [...]
    >
    > -nie widzę ... a jak to nasz Prezydent chce nadać obywatelowi
    > zagranicznemu, to gdzie jest napisane, ze powienien uzyskać zgode

    To gdzieś widziałem. I nie Prezydent pyta. Zanim Prezydent RP dostanie
    wniosek do rozpatrzenia muszą być dołączone stosowne zgody, opinie itd.
    I właśnie dlatego te dokumenty są niejawne. Powiedzmy, ze oceniam, że
    order powinie dostać mój kolega Słowak. Piszę wniosek. Potem to jest
    Słowacy zgodę wyrażają, ale Pan Prezydent jest odmiennego zdania. Wiesz,
    jakie by to było głupie, jakby się ktoś o tym dowiedział?

    > A podasz przepis, gdzie jest obowiązek zapisany?

    Art. 31.5 Ustawy o orderach - ale pośrednio. Jest gdzieś jeszcze
    procedura do tego, ale nie pamiętam gdzie.

    --
    (~) Robert Tomasik

  • 118. Data: 2023-06-12 15:56:56
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 12.06.2023 o 14:22, J.F pisze:
    > Bo teraz to zdaje sie policja pilnuje tranzytu ukrainskiego zboża,
    > wiec to mogą być sprawy na najwyzszym szczeblu ?
    Nie pilnuje :-)
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 119. Data: 2023-06-12 16:10:57
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 12.06.2023 o 12:28, J.F pisze:
    > A podasz przepis, gdzie jest obowiązek zapisany?
    Zapytałem "kolegi", który się tym zajmuje i odpisał: Zgodnie z polskim
    prawem, Prezydent Polski ma prawo nadawać odznaczenia obcokrajowcom.
    Jednakże, w większości przypadków, nadanie odznaczenia przez Prezydenta
    Polski obcokrajowcowi wymaga zgody władz obcego państwa, którego
    obywatel zostanie uhonorowany. Ta konieczność uzyskania zgody od władz
    obcego państwa wynika z protokołu dyplomatycznego i wzajemnego szacunku
    między państwami. Nadawanie odznaczeń obcokrajowcom jest uważane za akt
    międzynarodowy i odbywa się na poziomie państwowym. W związku z tym,
    uzyskanie zgody od władz obcego państwa jest sposobem na upewnienie się,
    że nadanie odznaczenia jest akceptowane przez daną krajową administrację
    i nie jest sprzeczne z obowiązującymi protokołami dyplomatycznymi.

    W praktyce, gdy Prezydent Polski zdecyduje się na nadanie odznaczenia
    obcokrajowcowi, zazwyczaj składa on stosowną prośbę o zgodę do władz
    odpowiedniego kraju. Jeżeli władze obcego państwa wyrażają zgodę,
    Prezydent Polski może kontynuować procedurę nadania odznaczenia. Warto
    jednak zaznaczyć, że istnieją również przypadki, kiedy Prezydent Polski
    może samodzielnie nadać odznaczenie obcokrajowcowi bez konieczności
    uzyskiwania zgody władz obcego państwa. Przykłady to nadawanie odznaczeń
    w ramach międzynarodowych uroczystości, wizyt państwowych lub innych
    szczególnych okoliczności, gdy istnieje wcześniejsza umowa lub
    porozumienie między państwami. W każdym przypadku, decyzja o nadaniu
    odznaczenia obcokrajowcowi przez Prezydenta Polski jest podejmowana w
    kontekście dyplomatycznym i wymaga uwzględnienia wszelkich protokołów i
    umów międzynarodowych.
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 120. Data: 2023-06-12 16:17:07
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 12 Jun 2023 15:56:56 +0200, Robert Tomasik wrote:
    > Nie pilnuje :-)

    A miala pilnowac :-)

    J.