  • 11. Data: 2007-09-07 09:02:30
    Temat: Re: Mieszkanie - spadek
    Od: MAc <m...@t...poczta.onet.pl>

    jureq pisze:

    > Zapomniałeś, że zachówek po śmierci Babci będzie przysługiwał drugiej
    > wnuczce nawet jeśli babcia to mieszkanie podaruje a nie zapisze w
    > testamencie.

    Cóż wy o zachówku piszecie, skoro babcia żyje a jeszcze po drodze są
    rodzice.
    Może się więc okazać, że spadkobierców ustawowych będzie czort wie ile
    :-) No bo wiemy tylko o wnuczkach, a o dzieciach babci możemy się tylko
    domyślać, że jest przynajmniej jedno :-) ale maksimum to nikt nie określił.

    MAc

  • 12. Data: 2007-09-07 09:12:52
    Od: "Krzysiek" <k...@p...onet.pl>

    Uzytkownik "Lily" <l...@g...com> napisal w wiadomosci
    s.com...

    > Przepraszam, niestety zle zatytulowalam post. Chodzi o darowizne.

    witam

    w tej sytuacji sprawa przedstawia sie inaczej:
    babcia robi darowizne na ciebie, a skoro ty masz splacic kuzynke, bo ona nic
    nie dostanie, to wprowadzacie w darowiznie polecenie - taka instytucja
    rodzaca po stronie obdarowanego zobowiazanie do wykonania jakies czynnosci -
    moze to byc splata kuzynki - mysle ze notariusz ujmie to we wlasciwe slowa;
    kwestia ewentualnego zachowku, gdyby jednak babcia zdecydowala sie na
    testament - art.991kc mówi o zstepnych, malzonce i rodzicach spadkodawcy,
    którzy byliby powolani do spadku z ustawy - nie oznacza to, ze wszyscy
    potencjalni z ustawy spadkobiercy moga cie scigac o zachowek - tylko ci
    którzy biorac stan aktualny dziedziczyliby z ustawy gdyby nie bylo
    testamentu; jezeli poza toba i kuzynka babcia ma jeszcze dzieci i meza i
    dozyja oni otwarcia spadku czyli przezyja babcie, to oni beda jako pierwsi
    uprawnieni do spadku z ustawy, a w konsekwencji tego do zachowku, jezeli
    babcia pozostawi testament i wszystko zapisze na ciebie; kuzynka jako dalsza
    zstepna od dzieci babci nie wchodzi wtedy w gre, no chyba ze dziecko babci,
    bedace jednoczesnie rodzicem tej kuzynki, odrzuca spadek - wtedy ona by
    wchodzila, i ma prawo do zachowku w wysokosci 1/2 jej udzialu przypadajacego
    z ustawy (niekoniecznie wiec musi to byc 25%); zachowek dochodzi sie w
    procesie - pozew o zaplate zachowku - w terminie 3 lat od ogloszenia
    testamentu (przedawnienie roszczenia)

    pzdr

  • 13. Data: 2007-09-08 07:39:36
    Od: Lily <l...@g...com>

    On 7 Wrz, 11:12, "Krzysiek" <k...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > z ustawy (niekoniecznie wiec musi to byc 25%); zachowek dochodzi sie w
    > procesie - pozew o zaplate zachowku - w terminie 3 lat od ogloszenia

    Dziekuje za odpowiedz. Babcia nie ma juz meza, ma tylko dwoje dzieci:
    corke - moja mame i syna - tate kuzynki. Pisalam o kuzynce, ale
    ogolnie chodzi o ta druga strone, ktora musze splacic. Nie chcemy
    czekac na testament ani zachowek. Chce odremontowac mieszkanie i
    niedlugo tam zamieszkac :)
    Pozdrawiam

  • 14. Data: 2007-09-08 16:11:18
    Od: " 666" <j...@w...eu>

    Ciekawe wiec, czy babcia nabyla te nieruchomosc na swoja wlasnosc przed smiercia
    dziadka, czy po.
    JaC

    -----

  • 15. Data: 2007-09-10 07:44:57
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Sat, 08 Sep 2007 07:39:36 +0000, Lily napisał(a):

> [...]
    > chodzi o ta druga strone, ktora musze splacic. Nie chcemy czekac na
    > testament ani zachowek. Chce odremontowac mieszkanie i niedlugo tam

    To odpowiedz na pytanie które zadał 666. I uważaj na jeden szczegół;
    nigdzie w kodeksie cywilnym nie ma stwierdzenia, że "spłacenie" rodziny po
    otrzymaniu darowizny zwalnia z późniejszego płacenia zachówku. Więc może
    się zdarzyć, że zapłacisz podwójnie.

  • 16. Data: 2007-09-10 13:09:17
    Od: Lily <l...@g...com>

    > To odpowiedz na pytanie które zada 666. I uwa aj na jeden szczegó ;
    > nigdzie w kodeksie cywilnym nie ma stwierdzenia, e "sp acenie" rodziny po
    > otrzymaniu darowizny zwalnia z pó niejszego p acenia zachówku. Wi c mo e
    > si zdarzy , e zap acisz podwójnie.

    Hmm, nie bardzo rozumiem tej sprawy z zachowkiem. Ma to jakies
    znaczenie jesli babcia zyjac, przepisuje na mnie mieszkanie?
    Pozdrawiam, Lily.

  • 17. Data: 2007-09-11 06:16:08
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Mon, 10 Sep 2007 06:09:17 -0700, Lily napisał(a):

    > Hmm, nie bardzo rozumiem tej sprawy z zachowkiem. Ma to jakies znaczenie
    > jesli babcia zyjac, przepisuje na mnie mieszkanie?

    Kodeks Cywilny:

    Art. 993. Przy obliczaniu zachówku nie uwzględnia się zapisów i poleceń,
    natomiast dolicza się do spadku, stosownie do przepisów poniższych,
    darowizny uczynione przez spadkodawcę.

    Art. 994. § 1. Przy obliczaniu zachówku nie dolicza się do spadku drobnych
    darowizn, zwyczajowo w danych stosunkach przyjętych, ani dokonanych przed
    więcej niż dziesięciu laty, licząc wstecz od otwarcia spadku, darowizn na
    rzecz osób nie będących spadkobiercami albo uprawnionymi do zachówku.

    § 2. Przy obliczaniu zachówku należnego zstępnemu nie dolicza się do spadku
    darowizn uczynionych przez spadkodawcę w czasie, kiedy nie miał zstępnych.
    Nie dotyczy to jednak wypadku, gdy darowizna została uczyniona na mniej
    niż trzysta dni przed urodzeniem się zstępnego.

    § 3. Przy obliczaniu zachówku należnego małżonkowi nie dolicza się do spadku
    darowizn, które
    spadkodawca uczynił przed zawarciem z nim małżeństwa.

    Art. 995. Wartość przedmiotu darowizny oblicza się według stanu z chwili
    jej dokonania, a według cen z chwili ustalania zachówku.

    Art. 996. Darowiznę uczynioną przez spadkodawcę uprawnionemu do zachówku
    zalicza się na należny mu zachówek. Jeżeli uprawnionym do zachówku jest
    dalszy zstępny spadkodawcy, zalicza się na należny mu zachówek także
    darowiznę uczynioną przez spadkodawcę wstępnemu uprawnionego.

  • 18. Data: 2007-09-11 10:17:20
    Od: Lily <l...@g...com>

    On 11 Wrz, 08:16, jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl> wrote:
> [...]
    >
    > § 3. Przy obliczaniu zachówku nale nego ma onkowi nie dolicza si do spadku
    darowizn, które
    > spadkodawca uczyni przed zawarciem z nim ma e stwa.
    >
    > Art. 995. Warto przedmiotu darowizny oblicza si wed ug stanu z chwili
    > jej dokonania, a wed ug cen z chwili ustalania zachówku.
    >
    > Art. 996. Darowizn uczynion przez spadkodawc uprawnionemu do zachówku
    > zalicza si na nale ny mu zachówek. Je eli uprawnionym do zachówku jest
    > dalszy zst pny spadkodawcy, zalicza si na nale ny mu zachówek tak e
    > darowizn uczynion przez spadkodawc wst pnemu uprawnionego.

    Dziekuje za odpowiedz. W takim razie jakie rozwiazanie w tej sytuacji
    jest najlepsze? Umowa kupna-sprzedazy czy jeszcze cos innego? Nie
    chcialabym podwojnie placic za mieszkanie...
    Pozdrawiam serdecznie,
    Lily

  • 19. Data: 2007-09-12 07:33:59
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Tue, 11 Sep 2007 03:17:20 -0700, Lily napisał(a):

    > Dziekuje za odpowiedz. W takim razie jakie rozwiazanie w tej sytuacji
    > jest najlepsze? Umowa kupna-sprzedazy czy jeszcze cos innego? Nie
    > chcialabym podwojnie placic za mieszkanie...

    Tak formalnie, to chyba spłacić w tej chwili część. A resztę jako zachówek
    po śmierci Babci.