    From: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Mieszkanie - spadek
    Date: Tue, 11 Sep 2007 06:16:08 +0000 (UTC)

    Dnia Mon, 10 Sep 2007 06:09:17 -0700, Lily napisał(a):

    > Hmm, nie bardzo rozumiem tej sprawy z zachowkiem. Ma to jakies znaczenie
    > jesli babcia zyjac, przepisuje na mnie mieszkanie?

    Kodeks Cywilny:

    Art. 993. Przy obliczaniu zachówku nie uwzględnia się zapisów i poleceń,
    natomiast dolicza się do spadku, stosownie do przepisów poniższych,
    darowizny uczynione przez spadkodawcę.

    Art. 994. § 1. Przy obliczaniu zachówku nie dolicza się do spadku drobnych
    darowizn, zwyczajowo w danych stosunkach przyjętych, ani dokonanych przed
    więcej niż dziesięciu laty, licząc wstecz od otwarcia spadku, darowizn na
    rzecz osób nie będących spadkobiercami albo uprawnionymi do zachówku.

    § 2. Przy obliczaniu zachówku należnego zstępnemu nie dolicza się do spadku
    darowizn uczynionych przez spadkodawcę w czasie, kiedy nie miał zstępnych.
    Nie dotyczy to jednak wypadku, gdy darowizna została uczyniona na mniej
    niż trzysta dni przed urodzeniem się zstępnego.

    § 3. Przy obliczaniu zachówku należnego małżonkowi nie dolicza się do spadku
    darowizn, które
    spadkodawca uczynił przed zawarciem z nim małżeństwa.

    Art. 995. Wartość przedmiotu darowizny oblicza się według stanu z chwili
    jej dokonania, a według cen z chwili ustalania zachówku.

    Art. 996. Darowiznę uczynioną przez spadkodawcę uprawnionemu do zachówku
    zalicza się na należny mu zachówek. Jeżeli uprawnionym do zachówku jest
    dalszy zstępny spadkodawcy, zalicza się na należny mu zachówek także
    darowiznę uczynioną przez spadkodawcę wstępnemu uprawnionego.