eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoMiejsce garażowe (parkingowe) do wyłącznego korzystania lub używania › Miejsce garażowe (parkingowe) do wyłącznego korzystania lub używania
  • Data: 2006-06-19 10:17:30
    Temat: Miejsce garażowe (parkingowe) do wyłącznego korzystania lub używania
    Od: "Andrzej Zdanowicz" <a...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Mam takie pytanko: Mam mieszkanie, podczas kupowania którego od developera,
    nabyłem też (oczywiście za pewna kwotę) miejsce parkingowe do "wyłącznego
    korzystania lub używania". Pod
    http://prasowka.mi.gov.pl/informacje/print.php?id_in
    f=19740 znalazłem, że
    "Postanowienie tego typu oznacza, że nie nabywa on żadnego prawa rzeczowego
    (jak własność) czy ograniczonego prawa rzeczowego (jak użytkowanie), staje
    się jedynie stroną stosunku zobowiązaniowego, na mocy którego może tylko
    używać określonego miejsca garażowego." Co się dzieje z takim miejscem
    parkingowym, jak będę kiedyś to mieszkanie sprzedawał? Wyłączność
    korzystania przechodzi na nowego właściciela mieszkania? Ale wtedy wygląda
    to trochę tak, jakbym sprzedał to miejsce parkingowe, a tego właściwie
    zrobić nie mogę.

    Jeszcze jeden aspekt tej sprawy. Czy jest jakaś podstawa prawna, która daje
    developerowi możliwość brania pieniędzy za danie swojemu klientowi prawa do
    wyłącznego użytkowania, na przykład miejsca postojowego? Czy to prawo nie
    należy się bardziej wspólnocie mieszkaniowej, która później jest
    właścicielem tego wszystkiego? Miejsca postojowe należą do części wspólnej.
    To trochę wygląda mi tak, że płacę z góry za dzierżawę jakiejś rzeczy jej
    właścicielowi, który po chwili przekazuje własność tej rzeczy na kogos
    innego.

    Jeszcze jedno. Gdzieś widziałem jakis przepis mówiący mniej więcej tyle, że
    developer musi zapewnić do wspólnego użytku tyle miejsc parkingowych ile
    jest mieszkań w przyszłej wspólnocie. Coś mniej więcej w tym stylu. Co teraz
    jak posprzedaje wszystkie miejsca, a niektórzy klienci kupią po dwa lub
    więcej. Zabraknie wtedy miejsca do parkowania dla tych, którzy nie zapłacili
    za wyłączność.

    Wogóle, to w tym płaceniu developerowi za wyłączność użytkowania miejsc
    postojowych, to cos mocno mi nie gra. Samo wybudowanie parkingów jest pewnie
    wkalkulowane w ceny mieszkań po równo. Czyli ta opłata za wyłączność nie
    jest za zrobienie parkingu (materiały i robocizna). Bardziej takie prawo
    dawania wyłączności i brania za to pieniędzy powinno sie należec chyba
    wspólnocie mieszkaniowej, która później jest właścicielem tego terenu i tych
    całych nieszczęsnych miejsc postojowych.

    pozdrawiam...
    Andrzej Z.