  • 1. Data: 2005-07-13 13:46:57
    Temat: Kogo ścigać, jeśli spółka się rozwiąże ?
    Od: "jaQbek" <j...@n...pl>

    Byłem przez pewien czas zatrudniony w firmie, która była spółką cywilną.
    Spółkę tą stanowiły 3 osoby, w firmie prócz mnie były zatrudnione jeszcze 2
    inne osoby. W połowie czerwca pracodawca (jeden ze wspólników) poinformował
    mnie, że firma ulegnie likwidacji, w związku z czym mi, jak i pozostałym
    pracownikom wręczył wypowiedzenia umowy, których termin minął 2 lipca. Do
    dziś dnia nie uzyskałem jednak wynagrodzenia za ostatni miesiąc pracy. Byłem
    dziś w PIP-ie, gdzie dowiedzialem się kilku rzeczy, ale mam tez kilka
    wątpliwości, które mam nadzieję pomożecie mi rozwiać:

    1. Czy to prawda, że jeżeli pracodawca zwolnił wszystkich pracowników, to
    nie jest już pracodawcą w świetle prawa i w związku z tym nie może być
    konmtrolowany przez Inspekcję Pracy, i pozostaje mi jedynie zgloszenie
    sprawy do Sądu ?
    2. Chcę wysłać do pracodawcy pismo ponaglające. W Urzędzie Skarbowym i
    Ewidencji Działalności Gospodarczej ustaliłem, że firma nadal istnieje. Co
    jednak zrobić, jeśli pismo wróci z informacją, że nie zostało odebrane lub
    że pod wskazanym adresem nie ma już tej firmy?
    3. Czy jeśli do dnia zlożenia pozwu do Sądu lub do dnia procesu firma
    wyrejestruje się, to czy w pozwie nadal mogę jako pozwanego umieścic tą
    firmę ? Czy sąd sam ustali kontakt do byłych współudziałowców spółki i
    będzie ich sądził wg stanu na dzień rozwiązania ze mna umowy, czy pozostaje
    mi wówczas ściganie każdego z nich z osobna na własną rękę w Sądzie Cywilnym
    ?

    Pozdrawiam i błagam o poradę
    --
    jaqbek [monkey] poczta dot onet dot pl

  • 2. Data: 2005-07-13 14:16:56
    Temat: Re: Kogo ścigać, jeśli spółka się rozwiąże ?
    Od: "jaQbek" <j...@n...pl>

    [ciach]

    Kolega - prawnik doradza mi złożenie do pozwu wniosku o zabezpieczenie
    powództwa. Może mi ktos wyjaśnić, co to takiego jest i do czego się przydaje
    ?

  • 3. Data: 2005-07-13 15:02:43
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "jaQbek" <j...@n...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > nie jest już pracodawcą w świetle prawa i w związku z tym nie może być
    > kontrolowany przez Inspekcję Pracy, i pozostaje mi jedynie zgłoszenie

    Nie może być poddawany bieżącej kontroli. Ale za poprzednie okresy może.

> [...]
    lub
    > że pod wskazanym adresem nie ma już tej firmy?

    Pisma kierować do wszystkich wspólników na adresy zamieszkania ujawnione
    w ewidencji w Urzędzie Miasta.

    > 3. Czy jeśli do dnia złożenia pozwu do Sądu lub do dnia procesu firma
    > wyrejestruje się, to czy w pozwie nadal mogę jako pozwanego umieścić

    > firmę ? Czy sąd sam ustali kontakt do byłych współudziałowców spółki i
    > będzie ich sądził wg stanu na dzień rozwiązania ze mną umowy, czy
    pozostaje
    > mi wówczas ściganie każdego z nich z osobna na własną rękę w Sądzie
    Cywilnym

    W wypadku spółki cywilnej zawsze pozywaj wspólników, a nie firmę. Spółka
    cywilna nie posiada tzw. osobowości prawnej.

  • 4. Data: 2005-07-13 15:12:14
    Od: "jaQbek" <j...@n...pl>

    > istnieje. Co
    > lub
    >
    > Pisma kierować do wszystkich wspólników na adresy zamieszkania ujawnione
    > w ewidencji w Urzędzie Miasta.

    Czy te adresy są jawne ? Jak je uzyskac z Ewidencji (działalności
    gospodarczej, jak mniemam)

    > W wypadku spółki cywilnej zawsze pozywaj wspólników, a nie firmę. Spółka
    > cywilna nie posiada tzw. osobowości prawnej.

    Czy jeśli kieruję sprawę do sądu pracy, to tez jako powodów mam wypisywac
    wspólników ?

  • 5. Data: 2005-07-13 18:02:46
    Od: "dan" <j...@p...fm>

    > Czy te adresy są jawne ? Jak je uzyskac z Ewidencji (działalności
    > gospodarczej, jak mniemam)

    Ewidencja jest jawna. Wystarczylozyc wniosek o wydanie odpisu. Tam beda
    adresy.

    > Czy jeśli kieruję sprawę do sądu pracy, to tez jako powodów mam wypisywac
    > wspólników ?

    Raczej jako pozwanych. Tak, wskazujesz wszystkich wspolnikow wraz z ich
    adresami. Oni tez odpowiadaja za zobowiazania wobec pracownikow, osobiscie i
    solidarnie. W zadaniu pozwu zaznacz ze domagasz sie solidarnej zaplaty.

    Dan.

  • 6. Data: 2005-07-13 18:07:13
    Od: "dan" <j...@p...fm>

    > Użytkownik "jaQbek" <j...@n...pl> napisał w wiadomości

    > Nie może być poddawany bieżącej kontroli. Ale za poprzednie okresy może.

    Mam dokladnie takie samo zdanie jak Ty. Niestety praktyka PIP jest odmowa
    prowadzenia jakiejkolwiek kontroli jesli pracodawca zwolnil wszystkich
    pracownikow. Powszechnie wychodza z zalozenia , ze art 11 ustawy o pip nie
    pozwala na kontrole takich podmiotow. Z literalnej wykladni moze i to
    wynika, ale nie daje sie to pogodzic z wykladnia celowosciowa w zaden
    sposob. Znam przypadek kiedy PIP odmowil kontroli mimo polecenia sadu
    rozpoznajacego sprawe o roszczenia pracownicze. Oburzenie sadu bylo wielkie.
    Dopiero ponowne zarzdzenie sadu zobowiazujace do kontroli poskutkowalo.

    Nie wiem czemu PIP wychodzi z takiego zalozenia.

    Dan

  • 7. Data: 2005-07-13 19:17:17
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Czy te adresy są jawne ? Jak je uzyskac z Ewidencji (działalności
    > gospodarczej, jak mniemam)

    Tak, są jawne. Mogą conajwyżej być nieaktualne.

    Spółka

    > Czy jeśli kieruję sprawę do sądu pracy, to tez jako powodów mam
    wypisywac
    > wspólników ?

    Tak. Pozywasz Jana Kowalskiego, Franciszka Maliniaka oraz Tomasza
    Bylejakiego jako osoby prowadzące wspólnie działalność gospodarczą jako
    spółka X.

  • 8. Data: 2005-07-13 19:18:20
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "dan" <j...@p...fm> napisał w wiadomości

    > Nie wiem czemu PIP wychodzi z takiego zalozenia.

    Bo to bardzo dziwna instytucja :-)