  • 1. Data: 2008-03-19 14:08:37
    Temat: Jaka kategoria w zgloszeniu wierzytelnosci upadlego?
    Od: "diok" <d...@d...pl>

    Witam,

    Prowadzę DG, mój dłużnik (Sp. z o.o.) upadł. Wysłałem do sądu zgłoszenie
    wierzytelności. Sąd wydał zarządzenie o zwrocie pisma z powodu braków.
    Jednocześnie wezwał do ich uzupełnienia. Nie wskazałem do jakiej
    kategorii należy zaliczyć zgłaszane wierzytelności.

    Moje wierzytelności to dwie faktury z odroczonym terminem płatności za
    dostarczony towar. Czy ktoś może mi pomóc i napisać jaka to kategoria?

    Pozdrawiam serdecznie,
    diok

  • 2. Data: 2008-03-19 14:18:06
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    diok pisze:
> [...]
    >
    > Moje wierzytelności to dwie faktury z odroczonym terminem płatności za
    > dostarczony towar. Czy ktoś może mi pomóc i napisać jaka to kategoria?

    Trzecia.

    Prawo upadłościowe i naprawcze:

    art. 342
    1. Wierzytelności i należności podlegające zaspokojeniu z funduszów masy
    upadłości dzieli się na następujące kategorie:

    1) kategoria pierwsza - koszty postępowania upadłościowego, należności z
    tytułu składek na ubezpieczenie emerytalne, rentowe i chorobowe
    pracowników, należności ze stosunku pracy, należności rolników z tytułu
    umów o dostarczenie produktów z własnego gospodarstwa rolnego za
    ostatnie dwa lata, renty należne za wywołanie choroby, niezdolności do
    pracy, kalectwa lub śmierci, ciążące na upadłym zobowiązania
    alimentacyjne, należności powstałe wskutek czynności syndyka albo
    zarządcy, należności z zawartych przez upadłego przed ogłoszeniem
    upadłości umów wzajemnych, których wykonania żądał syndyk albo zarządca,
    należności z tytułu bezpodstawnego wzbogacenia masy upadłości oraz
    należności, które powstały z czynności upadłego dokonanych za zgodą
    nadzorcy sądowego;

    2) kategoria druga - podatki, inne daniny publiczne oraz niepodlegające
    zaspokojeniu w kategorii pierwszej należności z tytułu składek na
    ubezpieczenia społeczne należne za ostatni rok przed datą ogłoszenia
    upadłości wraz z należnymi od nich odsetkami i kosztami egzekucji;

    3) kategoria trzecia - inne wierzytelności, jeżeli nie podlegają
    zaspokojeniu w kategorii czwartej, wraz z odsetkami za ostatni rok przed
    datą ogłoszenia upadłości, z odszkodowaniem umownym, kosztami procesu i
    egzekucji;

    4) kategoria czwarta - odsetki, które nie należą do wyższych kategorii w
    kolejności, w jakiej podlega zaspokojeniu kapitał, a także sądowe i
    administracyjne kary grzywny oraz należności z tytułu darowizn i zapisów.

    2. Wierzytelność nabyta w drodze przelewu lub indosu po ogłoszeniu
    upadłości, podlega zaspokojeniu w kategorii trzeciej, jeżeli nie podlega
    zaspokojeniu w kategorii czwartej. Nie dotyczy to wierzytelności
    powstałej wskutek czynności syndyka albo zarządcy albo czynności
    upadłego podjętych za zgodą nadzorcy sądowego.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 3. Data: 2008-03-19 22:45:13
    Od: "diok" <d...@d...pl>

    Użytkownik "Liwiusz" <l...@b...tego.poczta.onet.pl> napisał w
    wiadomości news:frr7aq$k3h$4@news.onet.pl...

    > Trzecia.
    >
    > [...]

    Znowu Ty, wielkie dzięki!:)

    No to jeżeli można, to chciałbym upewnić się jeszcze co do pozostałych
    braków:

    Nie podałem odsetek liczonych od dnia płatności zgłaszanych kwot do dnia
    ogłoszenia upadłości (należności uboczne).
    Jeżeli dobrze rozumiem, to chodzi o odsetki ustawowe liczone od dnia
    który był wskazany na fakturze jako dzień płatności do dnia ogłoszenia
    upadłości, policzone np. tutaj:
    http://www.bankier.pl/firma/podatki/narzedzia/kal_po
    datkowy/ ?

    Nie wskazałem czy z wierzytelnością związane są zabezpieczenia.
    Jeżeli dobrze rozumiem, to nie są związane żadne zabezpieczenia?

    Pozdrawiam serdecznie,
    diok