  • 1. Data: 2004-12-30 02:11:26
    Temat: Gałczyński 23 grudnia i co dalej ?
    Od: "Marcin Kulik" <m...@N...gazeta.pl>

    Szanowni Grupowicze !

    Stan faktyczny: otóz 23 grudnia postanowiłem skorzystać z uslugi spółki PKP
    Intercity, polegającej na przewozie pociągiem pospiesznym InterRegion
    Gałczyński z Lublina do Szczecina. Wg rozkładu jazdy pociąg ten w Szczecinie
    Dąbiu ma po 18 minutach połączenie do Świnoujścia, a następnie w Goleniowie
    po 11 minutach jest połączenie w kierunku Kołobrzegu. Rzeczony pociąg
    Gałczyński do Warszawy przybył punktualnie, wyjechał z 10-minutowym
    opóźnieniem. Następnie w Kutnie zepsuła się lokomotywa, na skutek czego
    opóźnienie wzrosło do 60 minut. Ostatecznie w Szczecinie Dąbiu, z bliżej
    nieznanych powodów, wyniosło ono 80 minut. Wczesniej kierownik pociągu
    zbierał informacje o osobach chętnych do przesiadki w kierunku Świnoujścia -
    było takich kilkadziesiąt. Z tego, co przekazał, oczekiwanie pociągu
    osobowego do Świnoujścia przez tak długi czas okazało się niemożliwe,
    ponieważ należy on do konkurencyjnej spółki (PKP Przewozy Regionalne). W tym
    stanie rzeczy PKP Intercity zaproponowały osobom udającym sie do Świnoujścia
    dojazd następnym pociągiem tej spółki (ekpsresem Mewa, bez dopłat), natomiast
    pasażerom jadącym dalej, w kierunku Kołobrzegu (w tym także mnie), nie
    zapropowano nic, tzn. ostatnie połączenie tego dnia zostało utracone. Po
    uprzednim uzyskaniu w pociągu poświadczenia spóźnienia, mając perspektywę
    spędzenia całej nocy w poczekalni PKP ok. 100 km od celu podróży,
    zdecydowałem się na skorzystanie z taksówki, co oczywiście kosztowało sumę
    dość pokaźną (nieco ponad 300 zł);).

    Zamierzam się domagać od PKP InterCity zwrotu tej sumy. Najpierw jest
    postępowanie reklamacyjne, potem droga sądowa - to jasne. Ale co do podstaw
    prawnych... Ponieważ emocje bywają złym doradcą, więc będę wdzięczny za
    wszelkie sugestie.

    Wg mnie art. 435 § 1 kc (Prowadzący na własny rachunek przedsiębiorstwo lub
    zakład wprawiany w ruch za pomocą sił przyrody (pary, gazu, elektryczności,
    paliw płynnych itp.) ponosi odpowiedzialność za szkodę na osobie lub mieniu,
    wyrządzoną komukolwiek przez ruch przedsiębiorstwa lub zakładu, chyba że
    szkoda nastąpiła wskutek siły wyższej albo wyłącznie z winy poszkodowanego
    lub osoby trzeciej, za którą nie ponosi odpowiedzialności.) odpada, z uwagi
    na art. 62 ust. 2 Prawa przewozowego (Przewoźnik odpowiada za szkodę, jaką
    poniósł podróżny wskutek opóźnionego przyjazdu lub odwołania regularnie
    kursującego środka transportowego, jeżeli szkoda wynikła z winy umyślnej lub
    rażącego niedbalstwa przewoźnika).

    I teraz problem: czy w opisanym stanie faktycznym przewoźnikowi można
    przypisać rażące niedbalstwo (umyślność pomijam) ? M.zd., tak. Raz, dlatego
    że wymiana wadliwej lokomotywy trwała aż 45 minut (mimo że do awarii doszło
    na stacji węzłowej, a nie w polu). Dwa, że z powodu ogólnie wolnej jazdy
    ostateczne opóźnienie było prawie dwa razy większe. Trzy, że odpowiedzialność
    przwoźnika trzeba oceniać przy uwzględnieniu art. 18 ust. 1 Prawa
    przewozowego [Jeżeli przed rozpoczęciem przewozu lub w czasie jego
    wykonywania zaistnieją okoliczności uniemożliwiające jego wykonanie zgodnie z
    treścią umowy, przewoźnik jest obowiązany niezwłocznie powiadomić o tym
    podróżnych oraz zapewnić im bez dodatkowej opłaty przewóz do miejsca
    przeznaczenia przy użyciu własnych lub obcych środków transportowych (przewóz
    zastępczy)].

    Co o tym myślicie ?
    pozdrawiam,
    Marcin

  • 2. Data: 2004-12-30 08:05:19
    Temat: Re: Gałczyński 23 grudnia i co dalej ?
    Od: seb <s...@g...konto>

    Marcin Kulik napisał(a):

> [...]

    > szkoda nastąpiła wskutek siły wyższej albo wyłącznie z winy poszkodowanego
    > lub osoby trzeciej, za którą nie ponosi odpowiedzialności.)

    Odpada przede wszystkim dlatego, że to nie jest delikt. Swoich roszczeń
    możesz ew. dochodzić na podstawie art. 471 i nast. kc

    --
    sebian <s.seb<ast>ian @ gmail.com>
    -Skąd wiadomo, że mężczyzna jest szczęśliwy?