    From: l...@g...com
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Etykiety w języku polskim
    Date: Wed, 4 Feb 2009 02:40:39 -0800 (PST)

    Witam wszystkich,

    Czy w Polsce jest obowiązek umieszczania etykiet w języku polskim na
    artykułach spożywczych? Trafiłem na ustawę o języku polskim z 1999
    roku [1], wg której tak właśnie być powinno. Z drugiej strony jest też
    opinia Komitetu Integracji Europejskiej [2], która twierdzi, że:
    "(...) ustawa o języku polskim poprzez nałożenie obowiązku użycia
    języka polskiego w odniesieniu do dołączanych do towarów informacji
    oraz opisów, wykraczających ponad obowiązek wynikający z odrębnych
    przepisów prawa i uzasadniony ochroną usprawiedliwionego interesu
    publicznego, jest niezgodna z prawem Unii Europejskiej".

    Ale ustawa to ustawa, a opinia KIE z tego co wiem nie zmienia stanu
    prawnego :) Mimo to w sklepach często widzę produkty bez polskiego
    opisu. I to nie tylko w sklepikach osiedlowych, ale np. w Auchan czy
    Selgros.

    Etykieta w języku angielskim czy francuskim jest dla mnie zrozumiała,
    ale np. z węgierskim byłby problem :)

    Czy to jedna z tych sytuacji gdzie prawo polskie swoje, europejskie
    swoje - więc na wszelki wypadek nikt tego nie sprawdza? To znaczy
    wiem, że ktoś sprawdza, bo w zaprzyjaźnionym sklepie etykietami
    niemieckimi zainteresował się Sanepid (!), który chyba "nieco" wkracza
    w kompetencji Inspekcji Handlowej ;)

    [1] http://isip.sejm.gov.pl/PRAWO.nsf/wszystkie/WDU19990
    900999
    [2] http://www.jastra.com.pl/klub/kie.htm