eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoEmeryt został skazany za zjedzenie w sklepie cukierka za 40 groszy › Emeryt został skazany za zjedzenie w sklepie cukierka za 40 groszy
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    From: u2 <u...@o...pl>
    Subject: Emeryt został skazany za zjedzenie w sklepie cukierka za 40 groszy
    Date: Fri, 18 Oct 2019 20:44:26 +0200

    ot, nadzwyczajna kasta w pełnej krasie

    jak sędzia weźmie z lady 50 pln to roztargnienie, jak emeryt zje
    odruchowo cukierka to wielka zbrodnia

    https://www.salon24.pl/u/magazyn/994276,emeryt-zosta
    l-skazany-za-zjedzenie-w-sklepie-cukierka-za-40-gros
    zy

    69-letni Roman Wawrzyniak, emeryt ze Szczecina w wakacje w jednym ze
    sklepów w Kołobrzegu zjadł śliwkę w czekoladzie. Sklep zawiadomił
    policję, sprawa trafiła do prokuratury, a potem do sądu. Mężczyzna
    został skazany na miesiąc ograniczenia wolności z obowiązkiem
    wykonywania 20 godzin prac społecznych.

    Do zdarzenia doszło 4 lipca w Kołobrzegu. - Byłem na wakacjach.
    Poszedłem na zakupy. Kilka produktów włożyłem do koszyka i chodząc
    między półkami odruchowo tego cukierka wziąłem i zjadłem. Zauważył to
    pracownik, który do mnie podszedł i powiedział, że go ukradłem -
    relacjonuje Roman Wawrzyniak.

    Jak opowiadał, wzięto go na zaplecze i przeszukano. Na miejsce wezwano
    też policję, która spisała dane mężczyzny. Nie pamiętam, czy
    zaproponowała mi mandat czy nie, bo byłem w emocjach. Funkcjonariusze
    wypisali mi natomiast wezwanie na komendę - mówi emeryt.

    Tłumaczył, że ze względu na konsultację w szpitalu nie mógł stawić się
    na komendzie w wyznaczonym terminie, o czym poinformował policjantów
    telefonicznie. - Jestem osobą chorą. W tym roku zdiagnozowano u mnie
    nowotwór. Musiałem się udać w tym czasie do Szczecina na konsultację
    lekarską, ale przekazałem swoje dane i poinformowałem funkcjonariuszy,
    że po konsultacji jestem gotowy zgłosić się na komendę. Nie otrzymałem
    ani telefonu, ani powtórnego wezwania - mówił emeryt.

    Za to 11 października mężczyzna otrzymał z sądu z Kołobrzegu wyrok
    nakazowy, w którym zarzuca mu się kradzież 1 sztuki cukierka o łącznej
    wartości 40 groszy. - Zostałem skazany na jeden miesiąc ograniczenia
    wolności z wykonywaniem prac na cele społeczne w wymiarze 20 godzin.
    Jeśli sobie policzymy to wychodzi, że oszacowano moją godzinę pracy na 2
    grosze - mówi Roman Wawrzyniak.

    Mężczyzna twierdzi, że nie chciał kraść cukierka, tylko spróbować przed
    ewentualnym zakupem. Według niego, "sprawa konsumpcji, to nie jest
    sprawa kradzieży. Jeśli popełniłem błąd, to można było podejść do mnie w
    inny sposób - jakaś kara w zawieszeniu, grzywna czy coś w tym rodzaju,
    tymczasem zastosowano najwyższy wymiar kary. - Nie dano mi prawa do
    obrony, wyrok został wydany zaocznie - mówi mężczyzna.

    Wawrzyniak ma zamiar odwołać się od wyroku. Sprawą zainteresowała się
    również Prokuratura Krajowa. - Na polecenie Zastępcy Prokuratora
    Generalnego Krzysztofa Sieraka prokuratura przyłączy się do
    postępowania, w którym przed Sądem Rejonowym w Kołobrzegu zapadł rażąco
    niesprawiedliwy wyrok nakazowy w sprawie kradzieży cukierka o wartości
    40 groszy - przekazała rzecznik prasowa Prokuratury Krajowej Ewa Bialik.

    Dodała, że prokuratura zdecydowała o zaskarżeniu tego orzeczenia na
    korzyść obwinionego.

    Z prawa konsumenckiego wynika, że dopiero zapłacenie za towar przy kasie
    sprawia, że stajemy się jego właścicielem, więc teoretycznie podjadanie
    czegoś w sklepie przed dokonaniem zakupu jest kradzieżą. Sprzedawca może
    to zaakceptować, jeśli przyniesiemy puste opakowania i zapłacimy za
    zjedzony czy wypity produkt, ale równie dobrze może powołać się na art.
    535 kodeksu cywilnego i uznać zdarzenie za próbę przywłaszczenia sobie
    mienia ze sklepu.

    Zdecydowanie nie powinniśmy konsumować produktów na wagę, ponieważ nijak
    nie można tego potem sprawdzić, ile zjedliśmy. Zresztą nieotwieranie
    produktów do jedzenia przed zapłaceniem za nie powinno należeć do naszej
    kultury osobistej.

    ja

    Źródło: PAP, Polsat News
    Opublikowano: 18 października 2019, 16:00
    (C) Artykuł jest chroniony prawem autorskim.