  • 1. Data: 2014-11-05 15:18:06
    Temat: Dwaj bracia, stwierdzenie nabycia spadku.
    Od: " ąćęłńóśźż" <n...@d...spamerow>

    Sąd stwierdził nabycie spadku w drodze ustawy dla dwóch braci w częściach
    równych (po połowie).
    Majątek po zmarłym spadkodawcy to wyłącznie środki na rachunkach bankowych
    oraz jednostki uczestnictwa TFI.
    Potrzebują bracia jeszcze uzyskiwać sądowy dział spadku, czy mogą już z
    samym postanowieniem o nabyciu spadku udawać się zgodnie do w/w instytucji
    celem przekazania im środków po połowie?

  • 2. Data: 2014-11-06 20:27:42
    Temat: Re: Dwaj bracia, stwierdzenie nabycia spadku.
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik " ąćęłńóśźż" <n...@d...spamerow> napisał w wiadomości
> [...]
    > samym postanowieniem o nabyciu spadku udawać się zgodnie do w/w
    > instytucji celem przekazania im środków po połowie?

    Ja to przerabiałem jakiś czas temu. Jesli pójdziecie obydwaj, albo jedne z
    pełnomocnictwem drugiego, to spokojnie wypłacą środki. O ile pamiętam nawet
    nie interesowało ich jak i dlaczego to dzielimy. Wszystko szło na jeden
    rachunek, a myśmy się później dzielili po swojemu. Musieliśmy tylko mieć
    glejt ze skarbówki, ale to było, jak jeszcze w pierwszej grupie był podatek
    od spadku.

  • 3. Data: 2014-11-07 09:40:44
    Od: " ąćęłńóśźż" <ąćę@łńó.śżź>

    Akurat nie ma pierwszej grupy, jaka będzie kolejność ze skarbówką?
    Jeśli jest kilka rachunków (i funduszy), a do tego z góry nie wiadomo ile
    środków, to sporo biegania:

    * ustalić stan środków na głównym rachunku X;
    * zadeklarować i opłacić podatek;
    * podjąć środki z rachunku X (po połowie);

    * ustalić stan środków na rachunku Y;
    * zadeklarować i opłacić podatek;
    * podjąć środki z rachunku Y (po połowie);

    * ustalić stan środków w funduszu Z;
    Pytanie pomocnicze:
    Jak zminimalizować podatek od j.u. w funduszu?
    Utworzyć własny rachunek j.u. w funduszu i na razie (przez ile lat?) nic z
    nimi nie robić?
    * ...

    Rozbiłem to na etapy, ponieważ:
    a) od ręki to zabraknie na cały podatek;
    b) konieczne będzie spokojne i może czasochłonne ustalanie listy rachunków w
    różnych instytucjach finansowych (a te instytucje kłamią jak najęte);
    c) były darowizny w ostatnim okresie nad którymi trzeba usiąść i policzyć,
    ale to najlepiej już po wypłacie z głównego rachunku X (no czas to też
    pieniądz)

    Idea jest taka, żeby najpierw wypłacićz rachunku X (po połowie), a
    ewentualnie później bawić się w dział spadku, czy to sądowy czy ewentualnie
    w innej formie.
    Dział sądowy ma tę zaletę, że sąd może zażądać informacji z banków, urzędów
    skarbowych itp. gdyby okazało się to konieczne. Wada to czas i koszty
    (szczególnie, gdyby robić spis inwentarza).

    -----