  • 51. Data: 2011-07-17 01:51:15
    Temat: Re: Drugie imię
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 7/16/2011 3:27 PM, Sebastian Biały wrote:

    > To ja też się podepnę:
    >
    > Po co są dwa imiona?

    zeby sobie zycie skomplikowac

    tak nawiasem wcale dwa byc nie musza

  • 52. Data: 2011-07-17 01:52:05
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 7/16/2011 3:57 PM, Sebastian Biały wrote:

    > *Nie* wyjasniają jaki jest praktyczny cel drugiego imienia.
    >
    > Chyba że chcesz się podeprzeć słowem tradycja, to też jakiś argument,
    > ale niekoniecznie jest częscią odpowiedzi na pytanie "po co" co najwyżej
    > "skąd się wzięło".
    >
    > PS. Pewna odległa znajoma po kilku latach od nadania córce imienia
    > zaskoczyła że zapomniala drugiego. Koszta naprawienia "błędu" były
    > podobno bardzo duże. Widocznie do czegoś się przydaje. Ale nie wiem do
    > czego.

    dokladnie do niczego.
    nie mam i zyje calkiem dobrze

  • 53. Data: 2011-07-17 04:03:48
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    > *Nie* wyjasniają jaki jest praktyczny cel drugiego imienia.

    A więc nie słyszał.
    Zasada tetyczna nie ma jakiegoś uzasadnionego celu. Jest, bo jest.
    Dlaczego przepuszczamy w drzwiach kobiety przodem? Nie ma na to
    racjonalnego uzasadnienia. Tak samo jak nie można wykazać, że
    przepuszczanie mężczyzn byłoby rozsądniejsze. Tak ustalono i tak jest, a
    dzięki temu ludzie nie zderzają się przy przechodzeniu przez drzwi.

    Analogicznie z dwoma imionami. Wiele pokoleń wstecz utarło się, że
    człowiek może mieć nadane dwa, a nawet trzy imiona. A potem przyszła
    biurokracja i jakoś to musiała skodyfikować. Uznała więc, że Polakowi
    starczą maksymalnie dwa imiona.

    > Chyba że chcesz się podeprzeć słowem tradycja, to też jakiś argument,
    > ale niekoniecznie jest częscią odpowiedzi na pytanie "po co" co najwyżej
    > "skąd się wzięło".

    Szukanie odpowiedzi "po co" na to pytanie jest tak samo sensowne, jak
    szukanie odpowiedzi na pytanie "dlaczego mamy ruch prawostronny, a nie
    lewostronny".

> [...]
    > zaskoczyła że zapomniala drugiego. Koszta naprawienia "błędu" były
    > podobno bardzo duże. Widocznie do czegoś się przydaje. Ale nie wiem do

    Ciekaw jestem tych kosztów. A co do znajomej - dobrze to o niej nie
    świadczy. Tak jakby zapomnieć jak nazywała się praprababka.

    --
    Liwiusz

  • 54. Data: 2011-07-17 04:04:34
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2011-07-17 03:52, witek pisze:

    > dokladnie do niczego.
    > nie mam i zyje calkiem dobrze

    Bez imienia też żyłbyś całkiem dobrze, zapewniam Cię.

    --
    Liwiusz

  • 55. Data: 2011-07-17 06:50:01
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 7/16/2011 11:04 PM, Liwiusz wrote:

    > Bez imienia też żyłbyś całkiem dobrze, zapewniam Cię.

    e, wolalbym, zeby za mna nie wołano, hej ty w niebieskim kapeluszu.

  • 56. Data: 2011-07-17 07:11:57
    Od: krys <k...@p...onet.pl>

    Przemysław Adam Śmiejek wrote:

    > Owszem, identyfikacja PESELem jest już coraz bardziej wdrażana, myślę
    > jednak, że wołanie peselem w klasie jeszcze nieprędko wejdzie.

    A to już się nie woła numerem w dzienniku?;-)
    J.

  • 57. Data: 2011-07-17 07:16:22
    Od: "qwerty" <q...@p...fm>

    Użytkownik "krys" napisał w wiadomości grup
    .pl...

    > A to już się nie woła numerem w dzienniku?;-)

    Nie, bo wygląda jakby byli w obozie koncentracyjnym.

  • 58. Data: 2011-07-17 08:57:12
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (17.07.2011 06:03), Liwiusz wrote:

    > A więc nie słyszał.
    > Zasada tetyczna nie ma jakiegoś uzasadnionego celu. Jest, bo jest.
    > Dlaczego przepuszczamy w drzwiach kobiety przodem? Nie ma na to
    > racjonalnego uzasadnienia.

    Ma to swoje racjonalne uzasadnienie. W przeszłości mężczyzna, jako płeć
    silniejsza osłaniał kobietę (słabszą) podczas wyjścia z lokalu (które
    zazwyczaj były dość podłe), co by osłonić ją przed choćby latającą
    butelką. Analogicznie, podczas wchodzenia do lokalu - mężczyzna idzie
    przodem. Zostało to jako tradycja, chociaż nadal gdzieniegdzie ma to
    praktyczny sens.

    Nie miałoby racjonalnego uzasadnienia jakby źródło tego zwyczaju było
    zupełnie losowe.

    p. m.

  • 59. Data: 2011-07-17 09:27:06
    Od: Maciek <m...@e...nospam.pl>

    begin o nicku witek napisał(a) na pl.soc.prawo następujące bzdety:

    > zeby sobie zycie skomplikowac
    Jest Jan Kowalski mieszkający w Warszawie na Jana Pawła 2 i Jan Kowalski
    mieszkający w Warszawie na Jana Pawła 2, czy nie lepiej by mieli drugie
    imię?

    --
    Maciek
    I spend my time wasting yours.

  • 60. Data: 2011-07-17 09:49:27
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2011-07-17 10:57, mvoicem pisze:

> [...]
    > silniejsza osłaniał kobietę (słabszą) podczas wyjścia z lokalu (które
    > zazwyczaj były dość podłe), co by osłonić ją przed choćby latającą

    Bez jaj, to są jakieś marne próby racjonalizowania tego, w dodatku
    trudne do obrony (a właściwie zupełnie bez sensu). Od kiedy słabszą
    stronę wypuszcza się pierwszą w nieznany teren???

    > Analogicznie, podczas wchodzenia do lokalu - mężczyzna idzie
    > przodem. Zostało to jako tradycja, chociaż nadal gdzieniegdzie ma to
    > praktyczny sens.

    Analogicznie, to kobieta, jako gorsza, mogła iść przodem, coby
    pierwszą być narażona na atak i chronić mężczyznę, ale co to ma
    wspólnego z "co by osłonić ją przed choćby latającą butelką."?

    > Nie miałoby racjonalnego uzasadnienia jakby źródło tego zwyczaju było
    > zupełnie losowe.

    Tak zazwyczaj jest, choć motywy wyboru danej reguły mogą być tłumaczone
    w jakiś sposób, coby uniknąć pewnej formy dysonansu poznawczego.

    --
    Liwiusz