    From: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Drugie imię
    Date: Sun, 17 Jul 2011 06:03:48 +0200

    > *Nie* wyjasniają jaki jest praktyczny cel drugiego imienia.

    A więc nie słyszał.
    Zasada tetyczna nie ma jakiegoś uzasadnionego celu. Jest, bo jest.
    Dlaczego przepuszczamy w drzwiach kobiety przodem? Nie ma na to
    racjonalnego uzasadnienia. Tak samo jak nie można wykazać, że
    przepuszczanie mężczyzn byłoby rozsądniejsze. Tak ustalono i tak jest, a
    dzięki temu ludzie nie zderzają się przy przechodzeniu przez drzwi.

    Analogicznie z dwoma imionami. Wiele pokoleń wstecz utarło się, że
    człowiek może mieć nadane dwa, a nawet trzy imiona. A potem przyszła
    biurokracja i jakoś to musiała skodyfikować. Uznała więc, że Polakowi
    starczą maksymalnie dwa imiona.

    > Chyba że chcesz się podeprzeć słowem tradycja, to też jakiś argument,
    > ale niekoniecznie jest częscią odpowiedzi na pytanie "po co" co najwyżej
    > "skąd się wzięło".

    Szukanie odpowiedzi "po co" na to pytanie jest tak samo sensowne, jak
    szukanie odpowiedzi na pytanie "dlaczego mamy ruch prawostronny, a nie
    lewostronny".

    > PS. Pewna odległa znajoma po kilku latach od nadania córce imienia
    > zaskoczyła że zapomniala drugiego. Koszta naprawienia "błędu" były
    > podobno bardzo duże. Widocznie do czegoś się przydaje. Ale nie wiem do
    > czego.

    Ciekaw jestem tych kosztów. A co do znajomej - dobrze to o niej nie
    świadczy. Tak jakby zapomnieć jak nazywała się praprababka.

    --
    Liwiusz