  • 1. Data: 2007-10-08 10:52:29
    Temat: Dom w spadku, sposob liczenia, dzielenie - kilka pytan
    Od: "Franc" <k...@i...pl>

    Od razu musze zaznaczyc, ze sprawa dotyczy
    _przygotowania_jasnego_podzialu_spadku w postaci domu.

    Moze najpierw fakty:
    Dom wolnostojacy jednorodzinny z ogrodem. Wlasnosc - matka dwojga
    rodzenstwa.
    Syn mieszka z zona i z dzieckiem w domu od 7 lat. Drugie dziecko - corka
    mieszka w innym miescie "na swoim" wraz z mezem i dzieckiem.
    Matka wstepnie ustalila ze w testamencie bedzie podzial domu na 3 czesci z
    czego 2 (dwie) czesci przypadna mieszkajacemu wspolnie synowi a 1 (jedna)
    czesc corce.

    Zeby syn mogl byc wlascicielem calego domu musi w takiej sytuacji splacic
    1/3 czesc siostrze. To jest jasne.

    I teraz mam nastepujace watpliwosci:

    1. Jaki jest stosowany sposob liczenia wartosci domu. Oczywiscie sa
    rzeczoznawcy, ale:
    a) Czy wartosc domu powinna byc naliczana W DNIU (lub tuz po)
    obowiazywania-zadzialania testamentu? (wyzsza wartosc)
    b) Czy wartosc domu powinna byc naliczana w dniu, gdy syn zaczal mieszkac
    nie tylko sam ale juz z wlasna zona i potem z dzieckiem.w tym domu (czyli
    siedem lat temu) (nizsza wartosc)
    c) Czy moze wartosc domu powinna byc liczona inaczej

    2. Jakie stosuje sie rozumienie i wykonanie testamentu, gdzie jest napisane
    tylko ogolnie: 2/3 - jeden spadkobierca, 1/3 - drugi spadkobierca w
    kontekscie gdy jeden ze spadkobiercow przez kilka lat ponosil spore koszty
    zwiazane z mieszkaniem w tym domu.
    a) Przez 7 lat syn wyremontowal kilka pomieszczen, docieplil budynek
    ponoszac koszty materialow i robocizny (zebrane faktury) i dodatkowe koszty
    wzietego na ten cel kredytu. Do tego dzielone koszty wody/pradu/gazu.
    b) Przez 7 lat syn ponosil koszty nie udokumentowane - wykonujac prace
    samodzielnie/ z zona lub oplacajac np. drobne sprawy - przeglady komina,
    pieca, prace w ogrodzie itd.

    3. Czy i w jaki sposob mozna zawrzec te koszty w testamencie. Np. dopiskiem
    "Wszystkie udokumentowane koszty remontowo-............. poniesione do
    dnia realizacji testamentu zostana odliczone od wartosci domu wyceniona
    przez rzeczoznawce....."

    Jakie sa standardy w tym wzgledzie.

    I na koniec. Z kim najlepiej omowic takie sprawy (prawnik, notariusz,
    specjalista podatkowy) by uniknac klopotow w przyszlosci polegajacych na
    "roznych mozliwych interpretacjach" podzialu.
    Dodam, ze sytuacja w ktorej syn wie jak beda traktowane w dniu realizacji
    testamentu kolejne koszty ponoszone przez niego jest sytuacja o niebo lepsza
    niz taka, gdy nie jest jasne czy kolejne koszty nie sa tylko "na poczet
    zwiekszenia wartosci domu" w przyszlosci.

    Dziekuje za kazda sugestie.
    Pozdrwaiam
    Franc

  • 2. Data: 2007-10-08 22:07:02
    Od: kam <x#k...@w...pl#x>

    Franc pisze:

> [...]
    > siedem lat temu) (nizsza wartosc)
    > c) Czy moze wartosc domu powinna byc liczona inaczej

    według cen na chwilę dokonywania działu spadku ale według stanu (domu)
    na chwilę śmierci spadkodawcy

> [...]
    > b) Przez 7 lat syn ponosil koszty nie udokumentowane - wykonujac prace
    > samodzielnie/ z zona lub oplacajac np. drobne sprawy - przeglady komina,

    od chwili śmierci spadkodawcy spadkobiercy są współwłaścicielami domu
    a z tego wynika ciążący na obojgu obowiązek ponoszenia nakładów na dom,
    jak i prawo do osiągania z niego korzyści - w odpowiednich częściach
    wszystko więc podlega rozliczeniu
    nie jest to proste, więc lepiej nie czekać z działem spadku
    chyba prościej po ustaleniu wysokości spłaty określić jej termin - nawet
    odległy, z odpowiednimi mechanizmami (odsetki, waloryzacja) niż
    dokonywać rozliczeń
    oczywiście jeśli spadkobiercy są zgodni, to nie powinno być problemu,
    ale kto zagwarantuje choćby to, że za 7 lat będą to te same osoby?

    nie bardzo

    KG