    From: kam <x#k...@w...pl#x>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Dom w spadku, sposob liczenia, dzielenie - kilka pytan
    Date: Tue, 09 Oct 2007 00:07:02 +0200

    Franc pisze:

    > 1. Jaki jest stosowany sposob liczenia wartosci domu. Oczywiscie sa
    > rzeczoznawcy, ale:
    > a) Czy wartosc domu powinna byc naliczana W DNIU (lub tuz po)
    > obowiazywania-zadzialania testamentu? (wyzsza wartosc)
    > b) Czy wartosc domu powinna byc naliczana w dniu, gdy syn zaczal mieszkac
    > nie tylko sam ale juz z wlasna zona i potem z dzieckiem.w tym domu (czyli
    > siedem lat temu) (nizsza wartosc)
    > c) Czy moze wartosc domu powinna byc liczona inaczej

    według cen na chwilę dokonywania działu spadku ale według stanu (domu)
    na chwilę śmierci spadkodawcy

> [...]
    > tylko ogolnie: 2/3 - jeden spadkobierca, 1/3 - drugi spadkobierca w
    > kontekscie gdy jeden ze spadkobiercow przez kilka lat ponosil spore koszty
    > zwiazane z mieszkaniem w tym domu.
    > a) Przez 7 lat syn wyremontowal kilka pomieszczen, docieplil budynek
    > ponoszac koszty materialow i robocizny (zebrane faktury) i dodatkowe koszty
    > wzietego na ten cel kredytu. Do tego dzielone koszty wody/pradu/gazu.
    > b) Przez 7 lat syn ponosil koszty nie udokumentowane - wykonujac prace
    > samodzielnie/ z zona lub oplacajac np. drobne sprawy - przeglady komina,

    od chwili śmierci spadkodawcy spadkobiercy są współwłaścicielami domu
    a z tego wynika ciążący na obojgu obowiązek ponoszenia nakładów na dom,
    jak i prawo do osiągania z niego korzyści - w odpowiednich częściach
    wszystko więc podlega rozliczeniu
    nie jest to proste, więc lepiej nie czekać z działem spadku
    chyba prościej po ustaleniu wysokości spłaty określić jej termin - nawet
    odległy, z odpowiednimi mechanizmami (odsetki, waloryzacja) niż
    dokonywać rozliczeń
    oczywiście jeśli spadkobiercy są zgodni, to nie powinno być problemu,
    ale kto zagwarantuje choćby to, że za 7 lat będą to te same osoby?

    nie bardzo

    KG