    From: Michał B. <g...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Dokad siega odpowiedzialnosc kierowcy za pasazera?
    Date: Sat, 11 Jul 2009 15:27:03 +0200

    Witam

    Nastepujaca, hipotetyczna sytuacja:

    wioze autem kilku mniej lub bardziej trzezwych ludzi (srodek nocy).
    Otwieraja okna, zaczynaja wychodzic "na zewnatrz" podczas jazdy, ja nie moge
    stanac bo jestem na drodze szybkiego ruchu, bez pobocza.
    Nie reaguja na upomnienia slowne itd, rzucaja z okien puszki, krzycza
    wulgaryzmy.

    Po jakims odcinku drogi zjezdzam z trasy i dopiero wtedy moge bezpiecznie
    stanac.
    Ktos jedzie za mna i nagrywa cala sytuacje na kamere a nastepnie zglasza to
    na policje.

    Pytanie (pomijajac kwestie moralne itd):

    Jaka jest moja odpowiedzialnosc jako kierowcy za zachowanie pasazerow?

    Przegladajac kodeks drogowy wylapalem to co moze miec zastosowanie:

    - kierowanie pojazdem przewozacym pasazerow niekorzystajacych z pasow
    bezpieczenstwa - art 45 ust. 2, pkt 3 (100zl)
    - uzywanie pojazdu w sposob zagrazajacy bezpieczenstwu osoby znajdujacej sie
    w pojezdzie lub poza nim art. 60 ust. 1 pkt 1 (200zl)
    - zasmiecanie lub zanieczyszczanie drogi publicznej art. 45 ust. 1, pkt 9
    (50-200zl)

    Czy w takiej sytuacji trzezwy kierowca ponosi odpowiedzialnosc za pianych
    pasazerow? Czy przewozenie pijanych pasazerow jest karalne? (nie moge tego
    nigdzie znalezc).

    Pozdrawiam!

    M.