  • 31. Data: 2010-01-20 08:52:31
    Temat: Re: Dodatkowe opłaty za płatność kartą w sklepie - Zgodne z prawem ?
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl>

    januszek pisze:

    > No to następnym razem w czasie zakupów w spożywczaku zapłać czekiem za
    > chleb, mleko i zółty ser ;) Opowiedź nam potem, jak było ;)

    Jeżeli taką formę przewidują, można zapłacić. Problem jest taki, że nie
    posiadam czeków. Natomiast Ty naucz sie wysławiać - jest o kwestia
    zapłaty w gotówce, bądź w inny sposób, np drogą elektroniczną. Swojego
    czasu w kilku miejscowościach były popularne karty chipowe wydawane
    przez jeden ze spółdzielczaków. Miały one taka zaletę, że rozliczane
    były offlinowo, dzięki czemu i w spożywczaku taką kartą płaciłeś
    bezproblemowo nawet drobne sumy, ponieważ koszt obsługi był niewielki,
    niektórym opłacało się wprowadzać taką formę transakcji. Ona też była w
    złotówkach, tylko nie w gotówce.

    --
    Kaczus
    http://kaczus.republika.pl

  • 32. Data: 2010-01-20 09:01:51
    Temat: Re: Dodatkowe opłaty za płatność kartą w sklepie - Zgodne z prawem ? TAK :-)
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl>

    Andrzej Adam Filip pisze:

    > Czy sklep ma obowiązek "brać na siebie" prowizję operatora karty (2-3%)?
    > *NIE* => "ukrywanie przed klientem prowizji operatora kary" nie wynika
    > (jak rozumiem) z przepisów prawa ale co najwyżej z umów z operatorami kart,
    > stąd się biorą takie "cuda" jak "rabat za płacenie gotówką" :-)

    Tak, ale to tylko w miejscach, gdzie ilość transakcji jest mała, w
    miejscach, gdzie jest duża, zazwyczaj i prowizja operatora jest niższa i
    dodatkowo masz czasem nawet rabaty za płacenie określoną kartą. Wszystko
    zależy od umowy.

    > P.S.
    > Ja już widziałem sklepy "wielkości dawniej sugerującej na 100% obsługę
    > kart" które "przepraszają drogich klientów" za to że płatności kartą
    > *nie przyjmą WCALE* - mają ten problem z głowy :-)

    Jak również trochę klientów mniej. Ludzie odzwyczajają się od noszenia
    większej gotówki. Mi rzadko zdarza się mieć w gotówce więcej niż 20 zł
    przy sobie, chyba, że wiem, że będę potrzebował.

    --
    Kaczus
    http://kaczus.republika.pl

  • 33. Data: 2010-01-20 10:04:21
    Od: "pmlb" <p...@d...com>

    > Jak również trochę klientów mniej. Ludzie odzwyczajają się od noszenia
    > większej gotówki. Mi rzadko zdarza się mieć w gotówce więcej niż 20 zł
    > przy sobie, chyba, że wiem, że będę potrzebował.

    Odzwyczajaja?
    Predzej czy pozniej po okresie fascynacji mkarta, tez zaczniesz dostrzegac
    ten "haczyk" w posiadaniu kartu a nie gotowki. Wsztsko przychodzi z czasem.
    Ja ci tylko powiem tak, posiadacz karty w polsce:
    - placi bankowi za posiadanie konta
    - za posiadanie karty
    - za prowizje pobierane przy placeniu w sklepie.
    - niewszdzie i nie wszysko kupi sie za karte (a wiec karta nie jest
    uniwersalna i jest dodatkowym przedmiotem jaki nosi sie przy sobie)
    - niektore slkepy wymagaja zakupow na okreslona kwote by dokonac platnosci
    karta.
    Jak wiec widzisz, gotowka nie posiada zadnego ograniczenia wykazanego wyzej!
    A ile taniej?

    ps.
    Banknot 50 zl, nawet 5 takowych to zadsne obciazenie w kieszeni,
    objetosciowo to mniej niz karta.
    Jak kiedys braknie ci tych 20zl i jedyna alternatywa bedzie wyplata z
    bankomatu po oplaceniu prowizji w wysokosci 20zl to wtedy moze zrozumiesz o
    czym pisze.
    Ludzie ktorzy calkowicie przechodza na karte sa bardzo ogrtaniczeni i w
    zasadzie powinno ich byc zal. Bo nawet nie wiedza ile placa za to glupie
    przyzwyczajenie.
    Owszem zaraz sie pojawia glosy, ze ja nie place itp... ja mam za darmo
    itd...
    Nie nie ma w Poslce za darmo. Jesli juz to pozornie, bo trzeba spelnic
    warunek, ktory tez nie jest bezprowizyjny.

  • 34. Data: 2010-01-20 10:05:45
    Od: "pmlb" <p...@d...com>

    > Jak również trochę klientów mniej. Ludzie odzwyczajają się od noszenia
    > większej gotówki. Mi rzadko zdarza się mieć w gotówce więcej niż 20 zł
    > przy sobie, chyba, że wiem, że będę potrzebował.

    I jeszcze male PS:)))
    Ile dziennie wydajesz pieniedzy karta? Czy naprawde az tyle by nie mozna
    bylo tego zastapic gotowka bo bylo by za ciezko?

  • 35. Data: 2010-01-20 10:15:52
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl>

    pmlb pisze:

    > Odzwyczajaja?
    > Predzej czy pozniej po okresie fascynacji mkarta, tez zaczniesz

    nie posiadam mkarty

> [...]
    > przychodzi z czasem.
    > Ja ci tylko powiem tak, posiadacz karty w polsce:

    Konto jest dla mnie wygodą i nie płacę za nie, płacę jedynie za
    posiadanie karty.

    > - za prowizje pobierane przy placeniu w sklepie.

    Tego nie płacę, bo takowe są w pl oficjalne niemożliwe. Przy opustach o
    których pisałem, były to sklepy sprzedające rzeczy po kilka, kilkanaście
    tysięcy, nie co dzień robi się takie zakupy i ew mogę sobie
    przekalkulować, czy opłaci mi się przyjście do takiego sklepu z gotówką.

    > - niewszdzie i nie wszysko kupi sie za karte (a wiec karta nie jest
    > uniwersalna i jest dodatkowym przedmiotem jaki nosi sie przy sobie)

    No i? Nie wszystko i nie wszędzie kupisz za gotówkę, czy to powód, by
    nie używać gotówki?

    > - niektore slkepy wymagaja zakupow na okreslona kwote by dokonac
    > platnosci karta.

    no i co z tego? - zazwyczaj jest to kwota 10 bądź 20 zł (raz spotkałem
    sie z 50 zł, ale to wyjątek)

    > Jak wiec widzisz, gotowka nie posiada zadnego ograniczenia wykazanego
    > wyzej! A ile taniej?

    Szczególnie jak ci ukradną...

    > ps.
    > Banknot 50 zl, nawet 5 takowych to zadsne obciazenie w kieszeni,
    > objetosciowo to mniej niz karta.

    Tylko łatwiej zgubić i trudniej zastrzec, jeśli Ci ukradną.

    > Jak kiedys braknie ci tych 20zl i jedyna alternatywa bedzie wyplata z
    > bankomatu po oplaceniu prowizji w wysokosci 20zl to wtedy moze
    > zrozumiesz o czym pisze.

    Moje ryzyko, aczkolwiek jakiekolwiek prowizje za wypłatę zbankomatu
    płaciłem jedynie za granicą, ale wtedy też mi się to opłaciło, bo
    porównując wszelkie koszta i tak miałem pieniądze taniej niż bym kupił w
    kantorze.

    > Ludzie ktorzy calkowicie przechodza na karte sa bardzo ogrtaniczeni i w
    > zasadzie powinno ich byc zal. Bo nawet nie wiedza ile placa za to glupie
    > przyzwyczajenie.

    No tak, a jesli ktos sam sobie nie upiecze chleba, to nigdy nie będzie
    wiedział ile tam jest mąki żytniej, a ile pszennej...

    > Nie nie ma w Poslce za darmo. Jesli juz to pozornie, bo trzeba spelnic
    > warunek, ktory tez nie jest bezprowizyjny.

    ano nie ma nic za darmo - noszenie gotówki przy sobie tez kosztuje.

    --
    Kaczus
    http://kaczus.republika.pl

  • 36. Data: 2010-01-20 10:18:17
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl>

    pmlb pisze:

    > I jeszcze male PS:)))
    > Ile dziennie wydajesz pieniedzy karta? Czy naprawde az tyle by nie mozna
    > bylo tego zastapic gotowka bo bylo by za ciezko?

    różnie, ale na codzienne wydatki nie idzie mi więcej niż te 20 zł... Jak
    ma być więcej - po prostu wcześniej się zabezpieczam. Przewiduje po
    prostu ile mam wydać danego dnia i zabezpieczam ew taką kwotę.

    --
    Kaczus
    http://kaczus.republika.pl

  • 37. Data: 2010-01-20 10:32:43
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Tomasz Kaczanowski pisze:

    > Tego nie płacę, bo takowe są w pl oficjalne niemożliwe. Przy opustach o

    Twierdzenie, że nie płacisz prowizji jest tak samo bezsensowne, jak
    twierdzenie, że nie płacisz VATu.

    --
    Liwiusz

  • 38. Data: 2010-01-20 10:47:46
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

> [...]

    > posiadam czeków. Natomiast Ty naucz sie wysławiać - jest o kwestia
    > zapłaty w gotówce, bądź w inny sposób, np drogą elektroniczną.

    Ok, skoro dyskutujemy w watku o dodatkowych oplatach wynikajacych z
    tego, ze placi sie karta platnicza to nie sprowadzajmy sprawy do
    jakiegos absurdu, ktory powstaje z interpretacji, ze zwrot "placic
    zlotowkami" wyklucza platnosc banknotem 100 zł ;)

    j.

    --
    ps. swoja droga oddam za free dzialajaca kuchenke gazowa, w ktorej
    wystepuje problem z otwieraniem i zamykaniem drzwi od piekarnika.

  • 39. Data: 2010-01-20 10:56:14
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl>

    Liwiusz pisze:

    > Twierdzenie, że nie płacisz prowizji jest tak samo bezsensowne, jak
    > twierdzenie, że nie płacisz VATu.

    Dostajesz cenę. Vat masz wyliczony. Jeśli tyle samo płacisz za towar
    niezależnie od tego, czy płacisz kartą czy gotówką, to nie ma mowy o
    prowizji ze względu na płacenie kartą, bądź nie - skoro płacisz tyle
    samo. Ukryta prowizja pojawia się wtedy, gdy jest ten opust. Ale przy
    sprzedaży tzw. drobnicy rzadko taki proceder się zdarza, w innych
    wypadkach jest to zazwyczaj zakup niecodzienny więc jest się na to
    przygotowanym.

    --
    Kaczus
    http://kaczus.republika.pl

  • 40. Data: 2010-01-20 11:00:57
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Tomasz Kaczanowski pisze:

> [...]
    > sprzedaży tzw. drobnicy rzadko taki proceder się zdarza, w innych
    > wypadkach jest to zazwyczaj zakup niecodzienny więc jest się na to

    Jeszcze raz - zarówno gdyby nie było VATu, jak również by nie było
    prowizji za płatność kartą (lub prowizję taką płaciłby klient), ceny
    towarów byłyby niższe.

    Zatem to klient końcowy płaci prowizję karcianą, przy czym ma to wadę
    i zaletę:

    - wadą jest fakt, że prowizja jest wliczana do ceny i płacona również
    przez tych, którzy płacą gotówką
    - zaletą jest to, że prowizja jest rozkładana również właśnie na tych
    płacących gotówką, więc może być niższa niż te 3%, czy ile ona wynosi.

    --
    Liwiusz