  • 1. Data: 2006-04-06 17:23:19
    Temat: Dodatek za rozłokę
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Czy ktoś wie w jakiej ustawie/rozporządzeniu uregulowany jest dodatek za
    rozłąkę?

    --
    @ Johnson

    --- za treść postu nie odpowiadam
    "Gdy nie wiemy czegoś w ogóle, bądź wiemy mało - jesteśmy skłonni do
    podstawiania uczuć w miejsce rozumu"

  • 2. Data: 2006-04-07 08:01:59
    Temat: Re: Dodatek za rozłokę
    Od: "m m" <m...@g...pl>

    Johnson <j...@n...pl> napisał(a):

    > Czy ktoś wie w jakiej ustawie/rozporządzeniu uregulowany jest dodatek za
    > rozłąkę?

    Np. to poniżej.

    Dz.U.2002.66.597 (R) Wysokość i warunki wypłacania świadczeń urzędnikom
    państwowym przeniesionym do pracy w innej miejscowości.

    ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW
    z dnia 30 kwietnia 2002 r.
    w sprawie wysokości i warunków wypłacania świadczeń urzędnikom państwowym
    przeniesionym do pracy w innej miejscowości.

    Na podstawie art. 26 ust. 2a ustawy z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach
    urzędów państwowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 86, poz. 953, Nr 98, poz. 1071, Nr
    123, poz. 1353 i Nr 128, poz. 1403 oraz z 2002 r. Nr 1, poz. 18) zarządza się,
    co następuje:

    § 1. Rozporządzenie reguluje wysokość i warunki wypłacania urzędnikom
    państwowym przeniesionym do pracy w innej miejscowości następujących świadczeń:

    1) zwrotu kosztów podróży urzędnika państwowego i członków jego rodziny,

    2) diet dla urzędnika państwowego i członków jego rodziny,

    3) zwrotu kosztów przewozu urządzenia domowego,

    4) ryczałtu z tytułu przeniesienia,

    5) zwrotu kosztów zakwaterowania,

    6) dodatku za rozłąkę,

    7) zwrotu kosztów przejazdu urzędnika państwowego, raz w miesiącu, środkiem
    transportu określonym przez kierownika urzędu, do miejsca stałego zamieszkania
    i z powrotem, w celu odwiedzenia rodziny.

    § 2. Świadczenia z tytułu przeniesienia wymienione w § 1 wypłaca urząd, do
    którego urzędnik państwowy, zwany dalej &#8222;urzędnikiem&#8221;, został
    przeniesiony.

    § 3. 1. Zwrot kosztów podróży oraz wypłata urzędnikowi diety za czas przejazdu
    i pierwszą dobę pobytu w nowym miejscu zamieszkania następuje w wysokości i na
    warunkach określonych w przepisach w sprawie szczegółowych zasad ustalania
    oraz wysokości należności przysługujących pracownikowi z tytułu podróży
    służbowej na obszarze kraju.

    2. Zwrot kosztów podróży członków rodziny urzędnika następuje w wysokości i na
    warunkach określonych dla tego urzędnika.

    3. Dieta za czas przejazdu i za pierwszą dobę pobytu w nowym miejscu
    zamieszkania dla członka rodziny urzędnika wynosi 75% diety przysługującej
    urzędnikowi. Wypłata diet dla członków rodziny urzędnika następuje na
    warunkach określonych dla tego urzędnika.

    § 4. Urzędnikowi przeniesionemu do pracy w innej miejscowości i
    nieprzesiedlającemu się, jeżeli jest możliwy codzienny dojazd do urzędu, do
    którego nastąpiło przeniesienie, zwraca się koszt biletu miesięcznego na
    dojazd publicznym środkiem transportu.

    § 5. Koszty jednorazowego przewozu urządzenia domowego (opakowania, prac
    załadunkowych i wyładunkowych, transportu) zwraca się na podstawie
    przedstawionych rachunków.

    § 6. 1. Ryczałt z tytułu przeniesienia wypłaca się urzędnikowi
    przesiedlającemu się bez rodziny w wysokości 50%, a urzędnikowi
    przesiedlającemu się wraz z rodziną w wysokości 100% jednomiesięcznego
    wynagrodzenia przysługującego za miesiąc, w którym nastąpiło przesiedlenie,
    obliczonego jak ekwiwalent pieniężny za urlop wypoczynkowy.

    2. W razie przeniesienia obojga małżonków będących urzędnikami, którzy w
    związku z przeniesieniem przesiedlają się do tej samej miejscowości, wypłaca
    się tylko jeden ryczałt z tytułu przeniesienia w wysokości 100%
    jednomiesięcznego wynagrodzenia małżonka pobierającego wynagrodzenie wyższe,
    obliczonego jak ekwiwalent pieniężny za urlop wypoczynkowy.

    § 7. W razie przeniesienia obojga małżonków będących urzędnikami do tej samej
    miejscowości, świadczenia wymienione w § 1 wypłaca się tylko temu z małżonków,
    który otrzymuje ryczałt zgodnie z § 6 ust. 2.

    § 8. Koszty wynajmu samodzielnego lokalu mieszkalnego zwraca się urzędnikowi
    na podstawie udokumentowanych rachunków w pełnej wysokości, nieprzekraczającej
    jednak kwoty najniższego wynagrodzenia za pracę pracowników, określonego w
    odrębnych przepisach, chyba że urząd zapewnił urzędnikowi zakwaterowanie w
    samodzielnym lokalu mieszkalnym na warunkach uzgodnionych przed przeniesieniem.

    § 9. 1. Wysokość dodatku za rozłąkę, przysługującego urzędnikowi
    przesiedlającemu się wraz z rodziną, któremu urząd nie zapewnił samodzielnego
    lokalu mieszkalnego, a jedynie pomieszczenie zastępcze do zamieszkania bez
    rodziny, do czasu wynajmu lub zapewnienia samodzielnego lokalu mieszkalnego,
    określa się w ten sposób, że za każdy dzień rozłąki wynosi on 95% stawki diety
    określonej w przepisach w sprawie szczegółowych zasad ustalania oraz wysokości
    należności przysługujących pracownikowi z tytułu podróży służbowej na obszarze
    kraju. Stawkę dodatku zaokrągla się do 1 grosza w górę.

    2. Przy obliczaniu wysokości dodatku za rozłąkę nie uwzględnia się:

    1) nieusprawiedliwionej nieobecności w pracy,

    2) zwolnień od pracy bez prawa do wynagrodzenia lub do zasiłku,

    3) urlopu wypoczynkowego i bezpłatnego,

    4) delegowania do stałego miejsca zamieszkania,

    5) podróży służbowej, z tytułu której urzędnik otrzymywał diety w pełnej
    wysokości,

    6) pobytu u rodziny w miejscu stałego zamieszkania w ramach odwiedzin,

    7) pobytu w szpitalu.

    § 10. 1. Niezależnie od pobieranego dodatku za rozłąkę, o którym mowa w § 9,
    urzędnikowi zwraca się koszty przejazdu, o których mowa w § 1 pkt 7.

    2. Jeżeli urzędnik nie stawił się do pracy w ustalonym terminie bez
    uzasadnionej przyczyny, zwrotu kosztów przejazdu, o których mowa w ust. 1, nie
    wypłaca się.

    § 11. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

  • 3. Data: 2006-04-07 08:51:56
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    m m napisał(a):

    > Np. to poniżej.

    A jakiej inne przykłady dotyczące, innych grup pracowniczych, np. kierowców?

  • 4. Data: 2006-04-07 09:53:41
    Od: "m m" <m...@g...pl>

    Johnson <j...@n...pl> napisał(a):

    > A jakiej inne przykłady dotyczące, innych grup pracowniczych, np. kierowców?

    M.P.1990.32.258 (Z) Świadczenia dla pracowników czasowo przeniesionych.
    ==================

    Poza tym dodatkowo:

    NOWICKA Joanna
    Dodatek za rozłąkę dla funkcjonariuszy celnych
    Rachunkowość Budżetowa 2005/20 str. 20

    Dodatek za rozłąkę - Podatek dochodowy od osób fizycznych w pytaniach i
    odpowiedziach
    Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno-Finansowych 2001/29 str. 32

    Dz.U.2003.67.622 (R) Świadczenia przysługujące
    funkcjonariuszom Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego za podróże służbowe,
    przeniesienia lub delegowania.

    Dz.U.2004.120.1254 (R) Świadczenia związane z przeniesieniem funkcjonariusza
    celnego do pełnienia służby w innej miejscowości.

    Dz.U.2005.48.453 (R) Zmiana rozporządzenia w sprawie świadczeń związanych z
    przeniesieniem funkcjonariusza celnego do pełnienia służby w innej miejscowości.

    Dz.U.2002.240.2052 (U) Sąd Najwyższy.
    Rozdział 4 Obowiązki i prawa sędziego Sądu Najwyższego
    § 2. Sędziemu mieszkającemu w innej miejscowości przysługuje bezpłatne
    zakwaterowanie w Warszawie oraz zwrot kosztów przejazdu i dodatek z tytułu
    rozłąki z rodziną na zasadach określonych w przepisach w sprawie wysokości i
    warunków wypłacania świadczeń urzędnikom państwowym przeniesionym do pracy w
    innej miejscowości.

    Dz.U.2000.14.176 (U) Podatek dochodowy od osób fizycznych.
    Rozdział 4 Koszty uzyskania przychodów
    3) miejsce stałego lub czasowego zamieszkania podatnika jest położone poza
    miejscowością, w której znajduje się zakład pracy, a podatnik nie uzyskuje
    dodatku za rozłąkę - wynoszą 127 zł 82 gr miesięcznie, a za rok podatkowy
    łącznie nie więcej niż 1 533 zł 84 gr,
    4) podatnik uzyskuje przychody równocześnie od więcej niż jednego zakładu
    pracy, a miejsce stałego lub czasowego zamieszkania podatnika jest położone
    poza miejscowością, w której znajduje się zakład pracy, i podatnik nie
    uzyskuje dodatku za rozłąkę - nie mogą przekroczyć łącznie 2 300 zł 94 gr za
    rok podatkowy.

  • 6. Data: 2006-04-07 10:31:56
    Od: "m m" <m...@g...pl>

    Johnson <j...@n...pl> napisał(a):

    > Czyli praktycznie stosuje się tylko do urzędników państwowych.
    > Dzięki :)

    Uważasz że z powodu utraty podstawy prawnej (art. 79 Kodeksu pracy)
    wszystko co zotało wydane na tej podstawie utraciło moc?
    Bo wg obu czołowych programów prawniczych te rozporządzenia
    nie utraciły jeszcze mocy obowiązującej.

  • 7. Data: 2006-04-07 10:38:19
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    m m napisał(a):

> [...]
    > Bo wg obu czołowych programów prawniczych te rozporządzenia
    > nie utraciły jeszcze mocy obowiązującej.

    Nie, nie utraciły, lecz te które wskazałeś dotyczą urzędników
    państwowych i budowlańców (a oni mnie nie interesują - mnie interesują
    kierowcy w ruchu międzynarodowym).
    Przepisów dotyczących urzędników państwowych nie stosuje się do innych
    pracowników.