  • 1. Data: 2002-10-03 19:49:07
    Temat: Czym sie rozni pozbawienie od ograniczenia...?
    Od: "arbi" <a...@w...pl>

    Witam Panstwa i prosze o pomoc:

    czym sie rozni pozbawienie od ograniczenia praw rodzicielskich?
    Ogolnie jest to raczej jasne, ale chodzi mi o konkretny opis.

    z gory dzieki
    --
    arbi

  • 2. Data: 2002-10-03 21:58:55
    Temat: Odp: Czym sie rozni pozbawienie od ograniczenia...?
    Od: "Sandra" <d...@w...pl>

    Użytkownik arbi <a...@w...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:ani6vc$3c5$...@n...tpi.pl...
    > Witam Panstwa i prosze o pomoc:
    >
    > czym sie rozni pozbawienie od ograniczenia praw rodzicielskich?
    > Ogolnie jest to raczej jasne, ale chodzi mi o konkretny opis.

    W trosce o dobro dziecka sąd może ograniczyć ,zawiesić lub pozabawić
    rodzica/rodziców władzy rodzicielskiej.
    Niechętnie sie ingeruje w sfere stosunków rodzinych jednak gdy rażąco są
    naruszane prawa w zakresie władzy rodzicielskiej poddaje się ją kontroli
    przez zastosowanie odpowiedniego środka
    np.ograniczenie przez nadzór kuratora : ograniczenie przez umieszczenie w
    rodzinie zastępczej: ograniczenie przez skierowanie dziecka do placówki
    powołanej do przygotowania zawodowego albo do innej placówki sprawującej
    częściową pieczę nad dzieckiem czyli określa sie ściśle ,jakie czynności
    mogą bądź nie mogą być wykonywane bez zgody sądu w stosunku do dziecka...są
    różne formy ograniczeń źle wykonywanej władzy przez rodzica, można go
    zobowiązać do pewnych zachowań w stosunku do dziecka...nie wykonanie zalecen
    prowadzi do pozbawienia

    zawieszenie władzy może nastąpić w przypadku jeśli wystąpiła przeszkoda
    przemijająca w skutek,której rodzice nie mogą wykonywać władzy
    rodzicielskiej, mimo ,że dotychczas sprawowali ją nalezycie,jesli sąd
    świetle okoliczności uzna ,że wymaga to dobro dziecka zawiesi władze i
    ustanowi dla dziecka opieke prawną.art.110 k.r.o

    pozbawienie władzy jest to najsurowszy środek ingerencji we władze
    rodzicielską i z tego środka korzysta sie gdy nie ma możliwości
    zabezpieczenia dobra dziecka przy wykorzystaniu innych środków w/w a
    przewidzianych w art.109 k.r.o
    wtedy sąd orzeka pozbawienie wobec obojga rodziców lub jednego z nich ...I
    tak gdy wystąpiła trwała przeszkoda uniemożliwiająca należyte sprawowanie
    władzy ; rodzice nadużywają swej władzy poprzez zmuszanie np. dziecka do
    wykonywania jakies pracy nie odpowiadajacej jego uzdolnieniom lub
    zdrowiu,zmuszają do popełnienia przestępstwa czy niemoralnego trybu życia
    bądź w sposób rażący zaniedbują swe obowiązki , toleruja złe zachowania
    dziecka,demoralizacje,pijaństwo ,prostytucje lub porzucają dziecko itp.
    Ale należy zwrócić również uwagę ,że pozbawienie władzy rodzicielskiej nie
    zawsze musi stanowić represję w odn. do rodziców. Ważne jest dobro dziecka
    wiec władza rodzicielska może być odebrana niezależnie czy występuje wina
    rodziców o tym będą decydowały okoliczności ,które np, nie pozwolą na
    pozostawienie władzy rodzicielskiej z uwagi na dobro dziecka i interes
    społeczny.

    W powyższych sytuacjach władzę można przywrócić po ustaniu przeszkód w jej
    wykonywaniu lub zostanie przez sad uznane ,ze nie ma obawy ponownego
    nadużycia tej władzy czy rażącego zaniedbania

    Sandra