  • 1. Data: 2008-10-04 17:38:57
    Temat: Czy zawarłem umowę?
    Od: "rfv14" <r...@w...pl>

    Witam, mam problem ze stwierdzeniem czy zawarłem umowę.

    Za pomocą wbudowanego w stronę internetową systemu zamawiania wysłałem
    zamówienie na produkt umieszczony na tej stronie. (tu dodam ważną
    informację: na stronie było napisane, że wystawione produkty nie są ofertą w
    rozumieniu KC, tylko zaproszeniem do rokowań)

    Po chwili otrzymałem wiadomość e-mail (wysłaną automatycznie) o takiej
    treści: (w nawiasach jest moje streszczenie)
    ---
    Jezeli Wybrali Panstwo Forme platnosci Przelew Prosze o wplate pieniedzy na
    Konto:
    (dwa numery kont bankowych)

    (moje dane osobowe)
    (dokładnie określony produkt i podana jego cena)
    (sposób dostarczenia produktu)

    Kwota do zaplaty: x zł.
    ---
    Wiem, że sama strona internetowa nie stanowiła oferty sprzedaży, ale moim
    zdaniem, ten otrzymany przeze mnie e-mail już taką umowę stanowi. Są: podana
    cena, określony produkt, a także sformułowanie "kwota do zapłaty", które
    moim zdaniem sugeruje zakończenie rokowań. Jak należy to interpretować?

  • 2. Data: 2008-10-04 17:43:49
    Temat: Re: Czy zawarłem umowę?
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "rfv14" <r...@w...pl> napisał w wiadomości

    Uważam, ze doszło doz zawarcia umowy. Ty przyjąłeś ich ofertę, a oni Twoją
    wskazując sposób uregulowania należności.

  • 3. Data: 2008-10-04 18:21:59
    Od: "rfv14" <r...@w...pl>

    > Uważam, ze doszło doz zawarcia umowy. Ty przyjąłeś ich ofertę, a oni Twoją
    > wskazując sposób uregulowania należności.
    dzięki za opinię. Moje wątpliwości wzbudza to, że na stronie internetowej
    było napisane, że wystawione tam produkty z podanymi cenami nie są ofertą,
    także za ofertę można uznać ewentualnie dopiero e-mail, który od nich
    otrzymałem.

    Moje wątpliwości budzi art. 66(^1) KC, który reguluje oferty "złożone w
    postaci elektronicznej". Zgodnie z nim oferta wiąże składającego dopiero po
    niezwłocznym potwierdzeniu jej otrzymania przez oblata. Nie wiem więc, czy
    nie należałoby uznać mojego zamówienia (którego dokonałem za pomocą systemu
    wbudowanego w stronę WWW) za ofertę, a odpowiedź sklepu jedynie za
    potwierdzenie otrzymania mojej oferty. Takiej interpretacji znów przeczą
    jednak słowa zawarte w tym e-mailu, gdzie wyraźnie wzywa się mnie do
    zapłacenia mojego świadczenia pieniężnego.
    Nie sądzę też, że w ogóle mam tu do czynienia z ofertą w postaci
    elektronicznej, bo ten przepis (jak przeczytałem w jednym opracowaniu KC)
    nie odnosi się do umów zawieranych przez e-mail, bo tu stosuje się przepisy
    ogólne.
    Ciężko mi się w tym połapać, więc chętnie poczytam opinie innych :).

  • 4. Data: 2008-10-04 19:03:30
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > systemu wbudowanego w stronę WWW) za ofertę, a odpowiedź sklepu jedynie
    > za potwierdzenie otrzymania mojej oferty.

    Nie, skoro wskazują sposób uregulowania należności.

    > Takiej interpretacji znów przeczą jednak słowa zawarte w tym e-mailu,
    > gdzie wyraźnie wzywa się mnie do zapłacenia mojego świadczenia
    > pieniężnego.

    No właśnie. Ten mail z odpowiedzią ma wyraźnie charakter wezwania do
    zapłaty, co ja interpretuję w ten sposób, że sklep uznał umowę za zawartą.
    inaczej wezwanie nie miało by żadnego sensu.