    From: "Barbara" <b...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Czy słusznie odmówiono mi wydania dokumentacji medycznej?
    Date: Mon, 17 Sep 2007 21:20:14 +0200

    Witam,
    Po wielu latach korzystania z usług przychodni NFZ, powstałej na bazie
    dawnej państwowej przychodni rejonowej, postanowiłam przenieść się do innego
    lekarza, w innej przychodni, problem polega na tym, że odmówiono mi wydania
    czy przesłania do nowej przychodni dokumentacji medycznej. Powiedziano mi,
    że mogę otrzymać jedynie kserokopie, pod warunkiem, że za nie zapłacę.

    Skorzystałam z gugla i znalazłam opinię prawnika:

    http://www.fpz.nazwa.pl/komunikaty_one.php?nr=1245
    Dokumentacja medyczna w oryginale i nieodpłatnie

    2007-09-06 17:58:39
    Dostęp do dokumentacji medycznej pacjenta jest jego ustawowym prawem,
    a za nieprzestrzeganie go zakładowi opieki zdrowotnej grozi odpowiedzialność
    odszkodowawcza - pisze aplikant radcowski przy Okręgowej Izbie Radców
    Prawnych w Poznaniu Paweł Węgrzynowski
    Pełny dostęp do dokumentacji indywidualnej wewnętrznej ma pacjent, a
    także jego przedstawiciel ustawowy oraz osoba przez niego upoważniona, ale
    do dokumentacji zbiorczej jedynie w zakresie wpisów dotyczących pacjenta.

    Jego przedstawicielem jest małżonek (art. 29 kodeksu rodzinnego i
    opiekuńczego) oraz rodzice (art. 98 k. r. o.). Od małżonka, który żąda
    udostępnienia dokumentacji medycznej, nie można wymagać dodatkowego
    upoważnienia, gdyż wynika ono z mocy prawa (art. 18 ust. 3 pkt 1 ustawy z 30
    sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej; DzU z 2007 r. nr 14, poz.
    89). ZOZ może odmówić tego dostępu tylko wtedy, gdy pacjent zastrzegł taki
    sprzeciw, np. w karcie przyjęć.

    Osobą upoważnioną może być każdy, kto legitymuje się upoważnieniem
    udzielonym mu przez pacjenta. Może ono przybrać dowolną formę, choć ZOZ
    zainteresowany będzie upoważnieniem pisemnym, by w przyszłości nie czyniono
    mu zarzutu udostępniania dokumentacji osobie nieuprawnionej.

    Udostępnia się ją w jednej z trzech form (art. 18 ust. 4 a ustawy): do
    wglądu w ZOZ; w celu sporządzenia wyciągów, odpisów lub kopii; wydania
    oryginału za pokwitowaniem odbioru i z zastrzeżeniem zwrotu po
    wykorzystaniu, jeśli uprawniony żąda oryginałów.

    O formie decyduje wyłącznie pacjent, jego przedstawiciel ustawowy lub
    osoba upoważniona.
    ZOZ może pobrać opłatę tylko za udostępnienie wyciągu, odpisu lub
    kopii dokumentacji (art. 18 ust. 4b ustawy).

    Bezpłatny jest wgląd do niej lub wydanie oryginału, mimo że w tym
    ostatnim wypadku ZOZ musi pozostawić u siebie kopię lub pełny odpis
    dokumentacji (§ 53 ust. 3 rozporządzenia). Czyni to jednak na własny koszt.

    Obowiązek pozostawienia kopii lub odpisu nie ma zastosowania, gdy
    zwłoka w wydaniu mogłaby narazić pacjenta na szkodę. Decyzję o wydaniu lub
    nie dokumentacji medycznej podejmuje kierownik zakładu albo osoba przez
    niego upoważniona. Odmowa wymaga formy pisemnej oraz podania przyczyny.

    W razie zawinionego naruszenia omawianego tu prawa pacjenta sąd może
    przyznać poszkodowanemu odpowiednią sumę tytułem zadośćuczynienia
    pieniężnego za doznaną krzywdę na podstawie art. 448 kodeksu cywilnego.

    źródło: Rzeczpospolita

    oraz odpowiednią ustawę:

    Tekst ujednolicony USTAWY z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki
    zdrowotnej (Dz. U. Nr 91, poz.
    408)http://www.portalmed.pl/xml/prawo/medycyna/medyc
    yna/r2006/061600u

    [.]

    3. Zakład udostępnia dokumentację, o której mowa w ust. 1.:

    1) pacjentowi lub jego przedstawicielowi ustawowemu bądź osobie upoważnionej
    przez pacjenta,

    2) zakładom opieki zdrowotnej, jednostkom organizacyjnym tych zakładów i
    osobom wykonującym zawód medyczny poza zakładami opieki zdrowotnej, jeżeli
    dokumentacja ta jest niezbędna do zapewnienia ciągłości świadczeń
    zdrowotnych,

    3) właściwym do spraw zdrowia organom państwowym oraz organom samorządu
    lekarskiego w zakresie niezbędnym do wykonywania kontroli i nadzoru,

    4) Ministrowi właściwemu do spraw zdrowia, sądom i prokuratorom oraz sądom i
    rzecznikom odpowiedzialności zawodowej, w związku z prowadzonym
    postępowaniem

    5) uprawnionym na mocy odrębnych ustaw organom i instytucjom, jeżeli badanie
    zostało przeprowadzone na ich wniosek,

    6) organom rentowym oraz zespołom do spraw orzekania o stopniu
    niepełnosprawności, w związku z prowadzonym przez nie postępowaniem

    7) rejestrom usług medycznych, w zakresie niezbędnym do prowadzenia
    rejestrów,

    8) zakładom ubezpieczeń na zasadach określonych w przepisach o działalności
    ubezpieczeniowej.

    4. Dokumentacja medyczna może być udostępniona także szkole wyższej lub
    jednostce badawczo-rozwojowej do wykorzystania dla celów naukowych, bez
    ujawniania nazwiska i innych danych umożliwiających identyfikację osoby,
    której dokumentacja dotyczy.

    4a. Dokumentacja medyczna jest udostępniana:

    1) do wglądu w zakładzie opieki zdrowotnej,

    2) poprzez sporządzenie jej wyciągów, odpisów lub kopii,

    3) poprzez wydanie oryginału za pokwitowaniem odbioru i z zastrzeżeniem
    zwrotu po wykorzystaniu, jeśli ***uprawniony organ lub podmiot*** żąda
    udostępnienia oryginałów tej dokumentacji.

    4b. Za udostępnienie dokumentacji medycznej w sposób określony w ust. 4a pkt
    2 zakład opieki zdrowotnej pobiera opłatę, z zastrzeżeniem ust. 4c.

    4c. Przepis ust. 4b nie narusza uprawnień organów rentowych określonych w
    art. 77 ust. 5 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń
    społecznych (Dz. U. Nr 137, poz. 887, z późn. zm.4)) i art. 121 ust. 2
    ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu
    Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2004 r. Nr 39, poz. 353, z późn. zm.5)).

    4d. Opłaty za udostępnienie dokumentacji medycznej w sposób określony w ust.
    4a pkt 2 ustala kierownik zakładu opieki zdrowotnej w regulaminie
    porządkowym, o którym mowa w art. 18a ust. 1.

    4e. Maksymalna wysokość opłaty za:

    1) jedną stronę wyciągu lub odpisu dokumentacji medycznej - nie może
    przekraczać 0,0015 przeciętnego wynagrodzenia w poprzednim kwartale od
    pierwszego dnia następnego miesiąca po ogłoszeniu przez Prezesa Głównego
    Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej
    "Monitor Polski" na podstawie art. 20 pkt 2 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r.
    o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych,

    2) jedną stronę kopii dokumentacji medycznej - nie może przekraczać 0,00015
    przeciętnego wynagrodzenia, o którym mowa w pkt 1,

    3) sporządzenie wyciągu, odpisu lub kopii dokumentacji medycznej na
    lektronicznym nośniku danych, jeżeli zakład prowadzi dokumentację medyczną w
    formie elektronicznej - nie może przekraczać 0,001 przeciętnego
    wynagrodzenia, o którym mowa w pkt 1.

    Teraz moje pytanie: czy zgodnie z pkt. 3 art. 18 inna przychodnia lub
    pacjent jest tym ***uprawnionym organem lub podmiotem*** i lekarz ma
    obowiązek przesłać tam oryginał dokumentacji lub ewentualnie wydać
    pacjentowi? Czy może tymi uprawnionymi organami są w tym przypadku jedynie
    sądy, prokuratury, ministerstwa, ZUS, itp? Czy w takim razie słusznie
    odmówiono mi wydania dokumentacji, czy jednak mam prawo ją otrzymać i
    przenieść do innej przychodni?

    Z góry dziękuję za wyjaśnienia.

    Barbara

    begin 666 x.gif