eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoCzy można obciążyć wszystkich pracowników kosztami kradzieży w firmie ??? › Czy można obciążyć wszystkich pracowników kosztami kradzieży w firmie ???
    From: "Goszki" <N...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Czy można obciążyć wszystkich pracowników kosztami kradzieży w firmie
    ???
    Date: Wed, 26 Feb 2003 18:33:33 +0100

    Witam wszystkich,

    Jakiś czas temu w firmie, w której pracuję dokonano
    kradzieży kilku elementów jednej z maszyn produkcyjnych.

    Najprawdopodobniej (ale pewności nie ma) kradzieży dokonał
    ktoś z wewnątrz firmy jednak sprawców nie udało się wykryć.

    Ja z tą sprawą nie miałem nic wspólnego (poza oczywistym
    faktem pracy w firmie). Jestem pracownikiem biurowym i na
    hali produkcyjnej praktycznie nie bywam.

    Dziś jednak szefostwo wymyśliło sposób na ukaranie
    potencjalnych sprawców (których, powtarzam - nie wykryto) i
    teraz sprawa ta objęła również mnie. Wymyślono, że kosztami
    obciąży się WSZYSTKICH pracowników, rozkładając te koszty
    pomiędzy nich.

    Właśnie odebrałem e-maila z załącznikiem do podpisania,
    którego treść zamieszczam poniżej (wraz z błędami
    ortograficznymi, które w nim są i które świadczą o podejściu
    do pracowników...)

    Treść oświadczenia:
    =======================================
    Ja niżej podpisany wyrażam zgodę na potrącenie z mejego
    wynagrodzenia za miesiąc marzec/kwiecień* kwoty 120,00 PLN
    (słownie: sto dwadzieścia pln): w jednej/dwóch ratach*
    tytuem solidernego zwrotu przez pracowników kosztów zakupu
    zaginiony majątek firmy
    =======================================

    Chciałbym się dowiedzieć, czy pracodawca ma prawo do takich
    akcji.
    Proszę o podanie jakichś paragrafów odpowiedniego kodeksu
    (jestem laikiem w dziedzinie prawa), a także proszę o
    poradę, co w tej sytuacji zrobić.

    Oświadczenia póki co nie podpisałem.

    Być może warto zaznaczyć, że stosunki z szefoswem są u nas
    co najmniej chłodne, można je opisać faktem, że obawiam się
    tego, że jeśli się sprzeciwię to zaczną mnie podejrzewać...

    W firmie pracuje około 100 osób, z czego około 40 to
    pracownicy biurowi.
    Jestem na etapie poszukiwania innej pracy, nie chcę jednak
    burzyć mostów w starej, dlatego szukam jakiegoś rozsądnego
    wyjścia z tej sytuacji. Jak wyjść z twarzą i nie ulec
    naciskom?

    Z góry dziękuję za porady, jakby wystąpiły jakieś
    niejasności, postaram się je wyjaśnić.

    Pozdrawiam
    Goszki

    \ Goszki