  • 141. Data: 2008-05-26 11:05:03
    Temat: Re: Czy moge płacić kartą małe kwoty...
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Mon, 26 May 2008 11:28:00 +0200, Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > Mowa o ryzyku powstającym w wyniku *prywatnych* umów. Prawo nie
    > przewiduje obowiązku przyjęcia do wiadomości przelewu
    > długu przez dłużnika, wierzyciel musi się na to zgodzić, art. 519 KC.

    Ale przecież mimo tego, że monety i banknoty są państwowe, państwo nie
    bierze odpowiedzialności także za fakt, że zapłaciłem fałszywymi znakami.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    czytej Lege Artis ==> http://olgierd.bblog.pl/ <==

  • 142. Data: 2008-05-26 11:33:05
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 26 May 2008, Olgierd wrote:

    > Ale przecież mimo tego, że monety i banknoty są państwowe, państwo nie
    > bierze odpowiedzialności także za fakt, że zapłaciłem fałszywymi znakami.

    Zgoda.
    Ale tu porównanie jest co najmniej "równorzędne" - również przy płatności
    zobowiązaniem prywatnym (umownym), czyli wekslem lub kartą płatniczą, może
    mieć miejsce fałszerstwo.
    Wyłącz ten element z rozważań :)

    Idzie o to, że przy zapłacie wekslem, kartą czy czekiem, mamy zawsze
    "pośrednika" w postaci środka - wartości prawnej, która dopiero będzie
    pokrywała zapłatę. Jeden szczebel dochodzenia do "prawdziwych pieniędzy"
    więcej.

    pzdr, Gotfryd

  • 143. Data: 2008-05-26 12:18:43
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Mon, 26 May 2008 13:33:05 +0200, Gotfryd Smolik news napisał(a):

> [...]
    > "pośrednika" w postaci środka - wartości prawnej, która dopiero będzie
    > pokrywała zapłatę. Jeden szczebel dochodzenia do "prawdziwych pieniędzy"

    Tyle, że nawet jeśli zapłacę fałszywą kartą za prawdziwy towar to
    prawdziwy bank sprzedawcy odda prawdziwe pieniądze, chyba że wykaże, że
    sprzedawca dał plamę przy akceptacji karty.
    Czyli sytuacja sprzedawcy jest znacznie lepsza niż przy płatności monetą.

  • 144. Data: 2008-06-07 16:41:17
    Od: Maseł <m...@p...onet.pl>

    Andrzej Lawa wrote:
    > Tia, i może jeszcze "wydanie reszty" albo "wydrukowanie paragonu"?

    Hmm - Wystawienie faktury nie musi byc bezplatne. Wystawca moze miec w
    cenniku pozycje: "wystawienie faktury - X PLN"

    Pozdro

    Maseł

  • 145. Data: 2008-06-07 18:36:29
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Maseł wrote:

    > Hmm - Wystawienie faktury nie musi byc bezplatne. Wystawca moze miec w
    > cenniku pozycje: "wystawienie faktury - X PLN"

    Wystawienie faktury lub paragonu jest obowiązkowe (z punktu widzenia
    VAT), a podatnik nie może ze swojego obowiązku uczynić źródła przychodow
    ;-)

    Natomiast modne się ostatnio stało obciążanie klienta za *dostarczenie*
    faktury, np. przy sprzedaży usług na odległośc.

    M.