  • 1. Data: 2008-05-21 10:28:16
    Temat: Wina małoletniego
    Od: "Komi" <k...@g...pl>

    Poniższy case:

    We wspólnocie mieszkaniowej, na podwórku [części wspólnej] grupa chłopców w
    wieku 6 lat grała w piłkę nożną. Uderzali piłką o ścianę budynku i ukruszył
    się tynk. Zarząd WM wezwał rodziców do naprawienia szkody. Rodzice nie
    naprawili. Dostali od WM wezwanie do zapłaty za naprawę. Nie zapłacili
    argumentując, ze zgodnie z art 426 k.c. nie można przypisać winy
    małoletniemu < 13 lat, a oni sprawowali właściwą opiekę na dziećmi, nigdzie
    nie było zakazu gry w piłkę, a tynk musiał być źle położony, że odpadł.
    Pikanterii dodaje fakt, że "zatrzymania" dzieci na gorącym uczynku dokonał
    jeden z mieszkańców w asyście ochroniarza. Przeprowadzili "przesłuchanie"
    i "ustalenie" danych personalnych. Nie wezwali rodziców, mimo, że ci byli w
    mieszkaniu. Rodzice domagają się pisemnych przeprosin od tego mieszkańca i
    ochroniarza skierowanych do "poszkodowanych" dzieci.
    Czy słuszne jest działanie WM, a może słuszne jest działanie rodziców. Co o
    tym sądzicie?

    pzdr.

  • 2. Data: 2008-05-21 11:20:00
    Temat: Re: Wina małoletniego
    Od: " 666" <u...@w...eu>

    Coraz więcej chamów sprowadza swoje budynki do poziomu slumsów.
    JaC

    -----

  • 3. Data: 2008-05-21 13:29:27
    Od: "Agent 0700" <k...@w...pl>

    > Coraz więcej chamów sprowadza swoje budynki do poziomu slumsów.

    Sądząc po wypowiedzi to mieszkasz w slumsach.

    Jacek

  • 4. Data: 2008-05-21 13:45:55
    Od: "Andy" <d...@d...de>

    "Komi" <k...@g...pl> schrieb im Newsbeitrag
> [...]
    > ukruszył
    > się tynk. Zarząd WM wezwał rodziców do naprawienia szkody. Rodzice nie
    CIACH
> [...]
    > ochroniarza skierowanych do "poszkodowanych" dzieci.
    > Czy słuszne jest działanie WM, a może słuszne jest działanie rodziców. Co

    Ok, wiem, ze odpowiadam glupio, ale...
    Wyobraz sobie, ze jest tym domu rodzinka majaca trojaczki. Trzech
    6-cioletnich chlopcow. I Ci chlopcy znalezionymi ceglowkami masakruja Twoje
    wypieszczone auto. Wybijaja szyby, katuja maske i drzwi. I oczywiscie
    rodzice tychze trojaczkow powoluja sie na przytoczony przez Ciebie K.C.
    odmawiaja pokrycia naprawy Twoje auta.

    Wszystko na ten temat..
    Andy

  • 5. Data: 2008-05-21 14:06:58
    Od: "andreas" <v...@g...pl>

    Użytkownik "Andy" <d...@d...de> napisał w wiadomości

    > Ok, wiem, ze odpowiadam glupio, ale...

    Tylko tu mogę się z tobą zgodzić.

    Żylibyśmy w duże lepszym kraju, gdy wiekszość z nas znała swoje prawa i
    chciała ich dochodzić.

    --
    andreas

  • 6. Data: 2008-05-21 15:01:23
    Od: Radoslaw Korzeniewski <r...@g...com>

    Dnia Wed, 21 May 2008 15:45:55 +0200, Andy napisał(a):

> [...]
    > szyby, katuja maske i drzwi. I oczywiscie rodzice tychze trojaczkow
    > powoluja sie na przytoczony przez Ciebie K.C. odmawiaja pokrycia naprawy

    To wyobraź sobie że to auto jest ich wspólną własnością (analogicznie jak
    elewacja WM). Czy to coś zmienia?

    pozdr

    R.

  • 7. Data: 2008-05-21 16:54:39
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Komi" <k...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]

    Sprawa ma dwa zupełnie odrębne aspekty:

    Przede wszystkim ochroniarz dokonawszy ujęcia na gorącym uczynku wespół z
    tym mieszkańcem (do czego oczywiście mają prawo, jak każdy inny obywatel)
    nie mają prawa nikogo przesłuchiwać, tylko mają obowiązek ujętych oddać w
    ręce Policji. Mieszkaniec ma zarzut o pozbawienie wolności, a ochroniarz o
    przekroczenie uprawnień. Jeśli rodzice domagają się jedynie przeprosin, to
    na miejscu zainteresowanych odmówił bym modlitwę za ich dobroduszność i
    szybciutko przeprosił, zanim ktoś złoży zawiadomienie o przestępstwie. Bo
    wówczas ochroniarz w najlepszym razie straci licencję, zaś obydwaj panowie
    będą mieli "nababrane" w papierach.

    A co do winy lub nie nieletnich, to najpierw należałoby zabezpieczyć ślady
    i ustalić, czy ukruszenie tynku było spowodowane grą w piłkę oraz czy
    normalnym następstwem uderzenia piłki w elewację budynku jest niszczenie
    tynku. Jeśli tak by było, to dopiero wówczas można się zacząć zastanawiać,
    kto ma z tytułu szkody ponieść skutki finansowe. Tu już rodzice nie mają
    się co zasłaniać właściwym nadzorem, bo skoro dzieci szkody spowodowały, to
    właściwy nie był (vide przykład z cegłami rzucanymi w samochód). Ale to
    dopiero wówczas. Na obecnym etapie te wszystkie wezwania mają generalnie
    moc papieru toaletowego. Uszkodzenia naprawiono, więc nie da się już
    przeprowadzić stosownej ekspertyzy, bo zatarto ślady. Więc roszczenie jest
    niemożliwie do dochodzenia przed sądem z przyczyn oczywistych.

  • 8. Data: 2008-05-21 17:14:18
    Od: Szerr <n...@p...pl>

    Dnia Wed, 21 May 2008 18:54:39 +0200, Robert Tomasik napisał(a) w

    > kto ma z tytułu szkody ponieść skutki finansowe. Tu już rodzice nie mają
    > się co zasłaniać właściwym nadzorem, bo skoro dzieci szkody spowodowały, to
    > właściwy nie był

    Czy istnieje normalny związek przyczynowy między pozwoleniem dziecku na
    zabawę na podwórku, a szkodą wyrządzoną przez to dziecko?

    --
    Quid leges sine moribus?

  • 9. Data: 2008-05-21 19:39:43
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z środa 21 maj 2008 17:01
    (autor Radoslaw Korzeniewski
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak: <g11dg3$c3h$1@atlantis.news.neostrada.pl>):

    > To wyobraź sobie że to auto jest ich wspólną własnością (analogicznie jak
    > elewacja WM). Czy to coś zmienia?

    Tak, dewiacje popeerelowskie uznają, że jak wspólne to niczyje i dawaj
    niszczyć. Tak se młode u nas krany pourywali. ,,Szkolne to zniszczymy''. I
    mają... Sracz bez kranów. Tylko szkoda, że cierpią niewinni. Ale taka
    polska ułańska fantazja. Jednostka negatywna zawsze górą.
    --
    Tristan
    napisz tu: s...@i...eu t...@i...eu

  • 10. Data: 2008-05-21 20:49:06
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Szerr" <n...@p...pl> napisał w wiadomości

    > Czy istnieje normalny związek przyczynowy między pozwoleniem dziecku na
    > zabawę na podwórku, a szkodą wyrządzoną przez to dziecko?

    Jeśli się nie kontroluje tego, co robi dziecko, to tak. Ja się bardziej
    obawiam braku związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy formą zabawy, a
    uszkodzeniem ściany.