    From: prawa półkula <p...@g...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Czy mam prawo opublikować moje zdjęcie?
    Date: Sun, 23 Aug 2009 13:39:01 -0700 (PDT)

    Witam!
    Zwracam się do Was o pomoc w sprawie wykorzystania zdjęcia nieznanej
    mi osoby, którą uwieczniłem na zdjęciu. Otóż zdjęcie przedstawia twarz
    dziecka (to znaczna część mojego kadru) mającego poniżej 18 lat. Już
    teraz napiszę, bo może to być istotna informacja, że dziecko ma
    zasłonięta niemal całą buzie swoją ręka...
    Zdjęcie zrobiłem w Polsce. Zrobiłem je całkiem spontanicznie podczas
    mojej podróży, więc zaraz po zrobieniu zdjęcia nie przyszło mi nawet
    do głowy myślenie o późniejszej chęci wykorzystania go poprzez szersze
    rozpowszechnianie go.

    Teraz chciałbym moje zdjęcie wysłać do konkursu fotograficznego i
    tutaj pojawia się moje pytanie: jak myślicie, czy mam do tego prawo?

    W trosce o merytoryczną dyskusję przedstawiam także istotne warunki,
    które jako potencjalny uczestnik tego konkursu muszę spełnić. Poniższe
    punkty regulaminu budzą moje wątpliwości.

    Otóż jeden z punktów, nazwijmy go A, mówi:

    "Fotografie zgłaszane na Konkurs nie mogą naruszać prawa, w tym w
    szczególności dóbr osobistych osób trzecich, (...), naruszające prawo
    do prywatności, zawierających materiały chronione prawami wyłącznymi
    (np. prawami autorskimi) bez zgody uprawnionych."

    Kolejny z punktów, B, mówi:

    "Uczestnik Konkursu oświadcza, że dysponuje zgodą osób przedstawionych
    na zdjęciach na wykorzystanie ich wizerunku utrwalenia,
    zwielokrotniania określoną techniką, wprowadzania do obrotu,
    wprowadzania do pamięci komputera, publicznego wykonania albo
    publiczne odtworzenia, wystawienia, wyświetlania, najmu, dzierżawy,
    udzielania licencji na wykorzystania, nadania za pomocą wizji lub
    fonii przewodowej albo bezprzewodowej przez stację naziemną, nadania
    za pośrednictwem satelity, równoczesnego i integralnego nadania utworu
    nadawanego przez inną organizację radiową, telewizyjną albo
    korzystającą z innych elektronicznych środków przekazu wraz z prawem
    wykonywania autorskich praw zależnych bez ograniczeń czasowych i
    ilościowych na każdym polu eksploatacji, a odpowiedzialność za
    ewentualne roszczenia osób przedstawionych na zdjęciach ponosi
    Uczestnik."

    Jak przedstawia się moja sytuacja w kontekście przytoczonych punktów
    regulaminu?

    Dodam, że wizerunek dziecka chciałbym wykorzystać - zgodnie z tematyką
    konkursu - w jak najbardziej pozytywnym świetle.

    Bardzo proszę doświadczone osoby o pomoc!

    Pozdrawiam,
    PP.