  • 1. Data: 2009-08-23 20:39:01
    Temat: Czy mam prawo opublikować moje zdjęcie?
    Od: prawa półkula <p...@g...com>

    Witam!
    Zwracam się do Was o pomoc w sprawie wykorzystania zdjęcia nieznanej
    mi osoby, którą uwieczniłem na zdjęciu. Otóż zdjęcie przedstawia twarz
    dziecka (to znaczna część mojego kadru) mającego poniżej 18 lat. Już
    teraz napiszę, bo może to być istotna informacja, że dziecko ma
    zasłonięta niemal całą buzie swoją ręka...
    Zdjęcie zrobiłem w Polsce. Zrobiłem je całkiem spontanicznie podczas
    mojej podróży, więc zaraz po zrobieniu zdjęcia nie przyszło mi nawet
    do głowy myślenie o późniejszej chęci wykorzystania go poprzez szersze
    rozpowszechnianie go.

    Teraz chciałbym moje zdjęcie wysłać do konkursu fotograficznego i
    tutaj pojawia się moje pytanie: jak myślicie, czy mam do tego prawo?

    W trosce o merytoryczną dyskusję przedstawiam także istotne warunki,
    które jako potencjalny uczestnik tego konkursu muszę spełnić. Poniższe
    punkty regulaminu budzą moje wątpliwości.

    Otóż jeden z punktów, nazwijmy go A, mówi:

    "Fotografie zgłaszane na Konkurs nie mogą naruszać prawa, w tym w
    szczególności dóbr osobistych osób trzecich, (...), naruszające prawo
    do prywatności, zawierających materiały chronione prawami wyłącznymi
    (np. prawami autorskimi) bez zgody uprawnionych."

    Kolejny z punktów, B, mówi:

    "Uczestnik Konkursu oświadcza, że dysponuje zgodą osób przedstawionych
    na zdjęciach na wykorzystanie ich wizerunku utrwalenia,
    zwielokrotniania określoną techniką, wprowadzania do obrotu,
    wprowadzania do pamięci komputera, publicznego wykonania albo
    publiczne odtworzenia, wystawienia, wyświetlania, najmu, dzierżawy,
    udzielania licencji na wykorzystania, nadania za pomocą wizji lub
    fonii przewodowej albo bezprzewodowej przez stację naziemną, nadania
    za pośrednictwem satelity, równoczesnego i integralnego nadania utworu
    nadawanego przez inną organizację radiową, telewizyjną albo
    korzystającą z innych elektronicznych środków przekazu wraz z prawem
    wykonywania autorskich praw zależnych bez ograniczeń czasowych i
    ilościowych na każdym polu eksploatacji, a odpowiedzialność za
    ewentualne roszczenia osób przedstawionych na zdjęciach ponosi
    Uczestnik."

    Jak przedstawia się moja sytuacja w kontekście przytoczonych punktów
    regulaminu?

    Dodam, że wizerunek dziecka chciałbym wykorzystać - zgodnie z tematyką
    konkursu - w jak najbardziej pozytywnym świetle.

    Bardzo proszę doświadczone osoby o pomoc!

    Pozdrawiam,
    PP.

  • 2. Data: 2009-08-23 20:55:39
    Temat: Re: Czy mam prawo opublikować moje zdjęcie?
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    prawa półkula pisze:

    > "Uczestnik Konkursu oświadcza, że dysponuje zgodą osób przedstawionych
    > na zdjęciach na wykorzystanie ich wizerunku

    No to chyba jest zupełnie jasne - potrzebujesz zgody tej osoby, lub w
    przypadku dziecka zapewne jej prawnego opiekuna.

    Zresztą nie tylko regulamin - ogólne przepisy prawa nakładają na Ciebie
    również taki obowiązek.

    Jak nie masz takiej zgody to nie możesz zdjęcia opublikować.

    Inna sprawa że ciekawe jak się ma do tego praktyka dziennikarska -
    publikowanie zdjęć reporterskich np. korespondentów wojennych gdzie
    pewnie zazwyczaj nie ma szans pogadać ze sfotografowaną osoba i
    negocjować jakieś pozwolenia.

  • 3. Data: 2009-08-23 21:01:38
    Od: prawa półkula <p...@g...com>

    On 23 Sie, 22:55, Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam> wrote:

> [...]
    > publikowanie zdjęć reporterskich np. korespondentów wojennych gdzie
    > pewnie zazwyczaj nie ma szans pogadać ze sfotografowaną osoba i

    Mnie również to interesuje. Często bowiem spotykam się z sytuacją,
    kiedy ktoś publikuje zdjęcia, dajmy na to portrety w internecie czy
    prasie ludzi zrobione podczas podróży do odległych zakątków świata.
    Kilkakrotnie słyszałem od takich ludzi, że często nie pytają nawet o
    zgodę, chcąc zrobić zdjęcie. Jak wygląda ich sytuacja od strony
    prawnej?

    Pozdrawiam,
    PP.

  • 4. Data: 2009-08-23 21:19:43
    Od: <s...@a...pl>

> [...]
    > Kilkakrotnie słyszałem od takich ludzi, że często nie pytają nawet o
    > zgodę, chcąc zrobić zdjęcie. Jak wygląda ich sytuacja od strony

    Zapewne tak, że jeśli taka osoba uzna, że jej prawa poprzez publikację zostały
    naruszone, może żądać zaprzestania naruszania i wynagrodzenia strat. A szanse,
    że murzynek lub jego rodzic zobaczy to zdjęcie, a tym bardziej się tym
    zainteresuje są praktycznie zerowe.

  • 5. Data: 2009-08-23 22:44:34
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    prawa półkula wrote:

    > Jak przedstawia się moja sytuacja w kontekście przytoczonych punktów
    > regulaminu?

    Nijak.
    Po pierwsze nie masz zgody, która przez regulamin jest wymagana, po
    drugie i tak nie wolno ci publikować takiego zdjęcia, bo wizreunek tej
    osoby jest chroniony z definicji.

  • 6. Data: 2009-08-24 00:11:20
    Od: "Schweinchen" <k...@i...de>

    "prawa półkula" <p...@g...com>
    Bardzo proszę doświadczone osoby o pomoc!

    Pozdrawiam,
    PP.

    A ja CI powiem tylko jedno, gdyby ludzie przejmowali sie takimi
    regulaminami, to kazde wydanie dowolnej gazety bylo by oskarzane tysiacami
    pozwow. A dziennikarze-fotoreporterzy i artysci fotograficy siedzieli by w
    wiezieniach. Jezeli Twoje zdjecie jest dobre, to go wysylaj na konkurs, anie
    przejmuj sie takimi pierdolami.

  • 7. Data: 2009-08-24 01:23:25
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Schweinchen wrote:
> [...]
    > wiezieniach. Jezeli Twoje zdjecie jest dobre, to go wysylaj na konkurs, anie

    ja ci powiem, ze gdyby on mial tyle kasy na prawnikow, a potem na
    przegrane procesy i wypłatę odszkodowania co dowolna gazeta to miałbyś
    rację.

    Gazety po prostu podejmują ryzyko, uda sie albo nie. Czasami się udaje,
    a czasami nie i mają to wliczone w koszty. On niestety nie.

  • 8. Data: 2009-08-24 01:57:22
    Temat: Re: Czy mam prawo opublikowac moje zdjecie?
    Od: "Schweinchen" <k...@i...de>

    "witek" <w...@g...pl.invalid>

    > ja ci powiem, ze gdyby on mial tyle kasy na prawnikow, a potem na
    > przegrane procesy i wyplate odszkodowania co dowolna gazeta to mialbys
    > racje.
    >
    > Gazety po prostu podejmuja ryzyko, uda sie albo nie. Czasami sie udaje, a
    > czasami nie i maja to wliczone w koszty. On niestety nie.

    Co sie stanie, jezeli opublikujemy wizerunek osoby bez jej zgody?
    Odpowiedz jest krótka i prosta do czasu, gdy osoba sfotografowania nie zlozy
    pozwu do Sadu Cywilnego nic sie nie stanie. Nalezy tu zaznaczyc, ze
    egzekwowanie prawa do ochrony wizerunku nastepuje na wniosek osoby
    sfotografowanej lub jej krewnych w linii prostej w przypadku jej zgonu.
    Krewni moga wystepowac z pozwem do okresu 20 lat po smierci osoby
    fotografowanej.

    Co grozi autorowi?
    Art. 83 tejze Ustawy mówi: Do roszczen w przypadku rozpowszechniania
    wizerunku osoby na nim przedstawionej oraz rozpowszechniania korespondencji
    bez wymaganego zezwolenia osoby, do której zostala skierowana, stosuje sie
    odpowiednio przepis art. 78 ust. 1; roszczen tych nie mozna dochodzic po
    uplywie dwudziestu lat od smierci tych osób.

    Czyli sprawa cywilna, wiec rodzice dziecka najpierw musza je rozpoznac
    (zaslonieta twarz) a potem zalozyc cywilna sprawe. A zeby dostac
    odszkodowanie, to jeszcze trzeba by bylo, zeby to dziecko ponioslo jakies
    straty (moralne, biznesowe itd.). Ludzie, nie badzmy bardziej papiescy od
    papieza.

  • 9. Data: 2009-08-24 02:06:22
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Schweinchen wrote:

> [...]
    > straty (moralne, biznesowe itd.). Ludzie, nie badzmy bardziej papiescy od

    Podpiszesz oswiadczenie ze zobowiazujesz sie pokryc wszelkie koszty
    cywilne, sądowe i inne związane z pozwem i odszkodowaniem?

  • 10. Data: 2009-08-24 22:56:42
    Od: "zkruk [Lodz]" <z...@g...pl>

    witek wrote:

    > Podpiszesz oswiadczenie ze zobowiazujesz sie pokryc wszelkie koszty
    > cywilne, sądowe i inne związane z pozwem i odszkodowaniem?

    niedługo... już niedługo w Polsce na paczce orzeszków będzie ostrzeżenie, że
    mogą się znajdować tam śladowe ilości orzechów...

    --
    pozdrawiam - Zbigniew Kruk