  • 31. Data: 2021-12-14 23:56:46
    Temat: Re: Czy ambasadorem w państwie Watykan POWINIEN być nie katolik? :-)
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-12-12, A. Filip <a...@p...pl> wrote:
> [...]
    hiszpanii-zaproponowal-na-stanowisko-ambasadora-stol
    icy-apostolskiej-isabel-cela/
    03949,hiszpania-ateistka-ma-szanse-zostac-ambasadork
    a-watykanu-czeka.html

    > Czy taka jest interpretacja "tradycji" przez państwo Watykan? :-)
    >
    > W przypadku tej konkretnej kandydatki IMHO mogą (a wręcz powinni)
    > odmówić bez uciekania się do ateizmu na podstawie zwyczajów
    > "ogólno-dyplomatycznych" i poprzednich "nie przyjaznych" działań
    > kandydatki.

    Oceniając, jak to się mówi, rozsądnie to ambasadorem przy Watykanie
    powinien być ateista. Tylko potrzebny byłby taki, który znałby i Watykan
    i różne kościelne obyczaje.

    --
    Marcin

  • 32. Data: 2021-12-15 00:06:59
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-12-14, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:

    > Jak zostanie ambasadorem, to nie bedzie eksponować poglądów. po

    > Właśnie masz rację. Nie wiem, na ile ogarniasz, że Kościół Katolicki, to
    > nie jest Państwo Watykan. Po prostu "przypadkowo" jedna i ta sama osoba
    > jest głową Kościoła Katolickiego i Watykanu. Ale rozumiem,. ze to trudne.

    Jak słusznie Twój ulubiony rozpiśca, niejaki Shrek, już zauważył, kłopot
    robi się w momencie implementacji różnych konkordatów i
    oportunistycznych zachowaniach pato-kleru, w tym głównie na szczeblach
    biskupich. Ale może oni też tego nie rozumieją, a nawet jestem pewien,
    że nie rozumieją.

    W każdym zdrowym układzie nazywa się to konfliktem interesów, i nie
    ważne, że formalnie tu jest religia a tam obce państwo. Wystarczająco
    dużo się w praktyce zazębia, aby taki konflikt miał miejsce.

    --
    Marcin

  • 33. Data: 2021-12-15 00:17:31
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-12-13, Shrek <...@w...pl> wrote:

    > No w tym przypadku akurat jakieś tam ma - zwykle od ambasadora wymaga
    > się znajomiści i umiejętności odnalezienia się w lokalnej kulturze, a ta
    > jakby jest mocno w tym wypadku powiązana.

    Bo Ci się zwyczajnie w pale nie mieści, że można mieć takie obeznanie i
    nie być od tego wszystkiego uzależnionym. Jestem przekonany, że są
    jednak i hobbyści, którzy mają gruntowną wiedzą o watykańskich
    zwyczajach, a nie są uwikłani w różne obrzędy i odpowiadające im
    stosunki zależności.

    Porównaj to do bycia ambasadorem przy jakimś-tam ortodoksyjnym, np.
    islamskim państwie/społeczeńswtie z prawem opartym na Szariacie.
    Przecież to nie musi być wcale Muzułmanin, nie?

    Z drugiej strony, jakby to był ambasador pańśtwa z dominującą religią
    Islamu, to mogłoby się wydać dziwne gdyby posłali ateistę.

    --
    Marcin

  • 34. Data: 2021-12-15 00:53:36
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...
    W dniu 14.12.2021 o 19:08, J.F. pisze:

    >Ciekawe jak sobie radzą z innymi zajęciami?

    Widac urywanie sie z pracy i dowozenie dziecka na religie to zbyt duzo
    dla rodzica-katolika :-)
    Wszystko przez tych zlych szefow - jakby zabronic nie-katolikom
    zatrudniac pracownikow, to by od razu bylo lepiej :-)

    A czesc z tych zajec dodatkowych moze byc w szkole przeciez.

    J.

  • 35. Data: 2021-12-15 01:02:06
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    >A inni nie chcą, ale są zmuszani zapłacić za coś, czego nie chcą.
    >Mało tego, klechy niepytane wpieprzają się do pokojów szpitalnych bez
    >pytania i bez pukania "bo może będzie chciał, ale jeszcze tego nie
    >wie". A najchętniej robią to na oddziałach położniczych.

    Naprawde ?

    >Nikt tym pacjentom nie broni zamówić sobie transportu do świątyni i
    >nie ma przymusu leżenia w szpitalu i z niewiadomych powodów ufać
    >lekarzowi zamiast modlitwie.

    Mozna probowac, tylko efekt moze byc taki, ze wybory przegrasz, bo
    umiarkowani powiedza "co za debil to wymylislil - chorego czlowieka
    wozic po pariafiach.

    Teraz mamy kolejny etap - zakaz odwiedzin, wiec ksiadz nie moze pojsc
    do pacjenta :-)

    >To nie jest problem. A wręcz przeciwnie. To pierwszy krok do
    >rozwiązania problemu.

    Chcesz powiedziec, ze religijny katolik to cos zlego?
    Mnie to wyglada na "mowe nienawisci" w swietle
    art 212 lub 256 KK :-P

    >A niby dlaczego? Każdy obcy może sobie tak wejść do szkoły i
    >bezkarnie po niej łazić? Rodzice się nie niepokoją, że jakiś obcy
    >facet ubrany w sukienkę snuje się po szkolnych korytarzach? Wystarczy
    >ubrać sukienkę i już można?

    A jak przyjdzie uczyc angielskiego po lekcjach ?

    J.

  • 36. Data: 2021-12-15 01:07:10
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...
    W dniu 14.12.2021 o 20:32, Kviat pisze:

    >Każdy ma prawo - w ramach obowiązujących obostrzeń - przyjąć
    >odwiedziny każdego w szpitalu.

    No wlasnie - chwilowo obostrzenia takie, ze nie moze przyjac nikogo.

    wiec ksiadz stale wspolpracujacy, zaszczepiony, regularnie
    sprawdzany - nie wydaje sie takim glupim rozwiazaniem.
    Niekoniecznie na etacie NFZ ...

    J.

  • 37. Data: 2021-12-15 01:28:18
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...
    W dniu 14.12.2021 o 08:04, J.F. pisze:

    >Z każdym z Biskupów lokalnych.

    A jak w tej religii nie ma biskupow ?

    >No więc i w wypadku Kościoła Katolickiego nie widzę takiej potrzeby.

    A to swoja droga, jest w konstytucji swoboda wyznania, powinna
    wystarczyc bez konkordatu.

    Tym niemniej powstaje pare problemow dodatkowych, np:
    -czyj jest kosciol i parafia? Proboszcza, biskupa, wiernych?
    -kto ma prawo decydowania w sprawach koscielnych?
    -nowe osiedle mieszkaniowe powstaje ... kto ma przewidziec miejsce na
    kosciol i jaki ?
    -i kto ma za dzialke zaplacic ...
    -nauka religii - w szkole, czy poza?
    -sciganie pedofilow

    Wiec moze jednak konkordat z KK potrzebny.
    Z innymi religiami byc moze tez, ale KRK na razie u nas religią
    dominująca jest.

    >Niekoniecznie. X wiek, to moment, gdy Europa podzieliła się na "my
    >katolicy" i "oni". Żeby wybić argument Katolikom trzeba był odo nich
    >przystąpić i tyle. To coś, jak wstąpienie obecnie do Unii
    >Europejskiej.

    No i precedens ma tysiac lat :-)

    >O ile się orientuję, to nie masz racji. Z tego właśnie powodu Królowa
    >nie ma sama paszportu, bo by musiała sama sobie go wydać.

    Formalnie pewnie masz racje, ale nie chcesz chyba powiedziec,
    ze Krolowa osobiscie "wydaje" te miliony paszportow?

    Jest odpowiednie biuro, nazywa sie Her Majesty, ale obecnie jest
    czescia MSW, Królowa nie ma tam nic do gadania.

    https://en.wikipedia.org/wiki/HM_Passport_Office

    P.S.
    https://en.wikipedia.org/wiki/British_passport

    sa fotki z 1857 i 1862 - juz wtedy podpisywal "sekretarz JKM".
    Ot, tradycja - demokracja pełną gębą, ale oficjalnie wiele jest
    "Her Majesty" "Royal". chocby RAF czy RN.

    PPS. wspolczesne brytyjskie paszporty sa "made in Poland" ?

    J.

  • 38. Data: 2021-12-15 05:55:56
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 15.12.2021 o 00:53, J.F. pisze:

    > Widac urywanie sie z pracy i dowozenie dziecka na religie to zbyt duzo
    > dla rodzica-katolika :-)

    No trudno. Ale może by tak kościół mógł to zorganizować nie wiem, po
    pracy? :P

    > Wszystko przez tych zlych szefow - jakby zabronic nie-katolikom
    > zatrudniac pracownikow, to by od razu bylo lepiej :-)
    >
    > A czesc z tych zajec dodatkowych moze byc w szkole przeciez.

    A częśc jest poza i nikt nie płacze.

    --
    Shrek

  • 39. Data: 2021-12-15 06:02:22
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Bo Ci się zwyczajnie w pale nie mieści, że można mieć takie obeznanie i
    > nie być od tego wszystkiego uzależnionym.

    Mieści mi się, ale watykańczykom niekoniecznie;) Więc może jednak lepiej
    dać takiego co to lubi.

    > Jestem przekonany, że są
    > jednak i hobbyści, którzy mają gruntowną wiedzą o watykańskich
    > zwyczajach, a nie są uwikłani w różne obrzędy i odpowiadające im
    > stosunki zależności.

    Być może. Choć raczej na mniej eksponowanych stanowiskach.

    > Porównaj to do bycia ambasadorem przy jakimś-tam ortodoksyjnym, np.
    > islamskim państwie/społeczeńswtie z prawem opartym na Szariacie.
    > Przecież to nie musi być wcale Muzułmanin, nie?

    Zgadza się. Jednak wysyłanie tam jakiegoś zadeklarowanego przeciwnika
    islamu to proszenie się o kłopoty. No i będę się upierał, że jednak
    watykan jest w pewien sposób wyjątkowy.

    --
    Shrek

  • 40. Data: 2021-12-15 07:50:32
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...

    >No trudno. Ale może by tak kościół mógł to zorganizować nie wiem, po
    >pracy? :P

    Rodzic pracuje do 16-tej np, odbiera dziecko, robi obiad ... ja bym
    nie mial serca wozic na religie o 18-tej :-)

    Albo starsze dzieci i same jezdza.

    J.