  • 1. Data: 2007-02-24 13:35:48
    Temat: Bezprawne naruszenie posiadania
    Od: z...@g...com

    Witam,
    chciałabym zasięgnąć Waszej opinii na temat sprawy sądowej, w której
    jestem stroną pozwaną. Krótko przedstawię sytuację:

    - w maju 2000 roku zamieszkałam w domu mojego partnera (nie jesteśmy
    małżeństwem)
    - w lutym 2001 roku partner sprzedał mi dom z ziemią (zatwierdzone
    aktem notarialnym sprzedaży)
    - mieszkaliśmy razem do marca 2006 roku, przy czym od września 2002
    roku byliśmy w "separacji" (mieszkaliśmy pod jednym dachem, ale nie
    był to związek partnerski)
    - w styczniu 2003 urodziło się nasze dziecko
    - od lipca 2003 sama opłacam wszystkie rachunki związane z
    gospodarstwem i dzieckiem
    - w marcu 2006 wymieniłam zamek do drzwi i wyniosłam rzeczy osobiste
    "partnera". Od tamtego czasu mieszka on w pensjonacie lub u swoich
    znajomych (nie wystąpił wtedy na drogę sądową)
    - we wrześniu 2006 złożyłam w gminie wniosek o wymeldowanie
    "partnera", które zostało dokonane i uprawomocniło się z końcem
    listopada 2006
    - w październiku 2006 "partner" złożył do sądu pozew o bezprawne
    naruszenie posiadania, w którym wnioskuje o udostępnienie pokoju i
    dostępu do kuchni i łazienki w domu. W tym samym czasie sąd rodzinny
    przyznał mi bieżące alimenty na dziecko oraz alimenty za 3 lata wstecz
    - w grudniu 2006 przegrałam rozprawę i dostałam nakaz udostępnienia
    pokoju

    Bardzo zadziwił mnie ten wyrok, gdyż formalnie jestem właścicielem
    gospodarstwa i od kilku lat ponoszę sama koszty jego utrzymania (mam
    rachunki za remonty i bieżące opłaty). Partner został wymeldowany i
    zasądzono mu alimenty wstecz, co świadczy o tym, że nie dokładał się
    do utrzymania dziecka. Czy fakt, że mieszkał ze mną przez kilka lat
    (bardziej jako lokator niż partner) zobowiązuje mnie do dalszego
    wspólnego mieszkania???

    Planowałam odwołać się od tego wyroku, ale adwokat stwierdził że nie
    mam szans i szkoda pieniędzy na apelację. Podobno mój były partner
    mógłby nawet wprowadzić się do udostępnionego pokoju ze swoją nową
    partnerką...

    Zależy mi na dodatkowej opinii - czy rzeczywiście sprawa jest
    przegrana?
    Co mogę w tej sytuacji zrobić?
    Może po uprawomocnieniu wyroku powinnam wystąpić o eksmisję? tylko jak
    mogę eksmitować kogoś, kto faktycznie w domu nie mieszka, ani nie jest
    w nim zameldowany ???

    Dodam, że przez cały ten czas były partner nie próbował "na siłę"
    wprowadzić się z powrotem, gdyż znalazł sobie nowe lokum.

    Będę wdzięczna za pomoc, gdyż sytuacja wydaje mi się absurdalna ...

    Pozdrawiam,
    Zu

  • 2. Data: 2007-02-24 15:23:42
    Temat: Re: Bezprawne naruszenie posiadania
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    z...@g...com wrote:

    > - mieszkaliśmy razem do marca 2006 roku, przy czym od września 2002
    > roku byliśmy w "separacji" (mieszkaliśmy pod jednym dachem, ale nie
    > był to związek partnerski)
    > - w styczniu 2003 urodziło się nasze dziecko

    Heh :-/ Znowu próba ratowania rozpadającego się związku dzieckiem?

    > - od lipca 2003 sama opłacam wszystkie rachunki związane z
    > gospodarstwem i dzieckiem

    Pasjonujące.

    > - w marcu 2006 wymieniłam zamek do drzwi i wyniosłam rzeczy osobiste

    Bez jego zgody? Naruszenie posiadania jak w pysk dał.

    > "partnera". Od tamtego czasu mieszka on w pensjonacie lub u swoich
    > znajomych (nie wystąpił wtedy na drogę sądową)

    A skąd wiesz? Skoro sprawa "rypła się" teraz, to zapewne już wtedy
    złożył pozew.

    > - we wrześniu 2006 złożyłam w gminie wniosek o wymeldowanie
    > "partnera", które zostało dokonane i uprawomocniło się z końcem
    > listopada 2006

    We wniosku należy napisać, czy wyprowadził się dobrowolnie. Jeśli
    napisałaś, że owszem, a on nie wyprowadził się dobrowolnie, to jeszcze
    grozi ci odpowiedzialność karna za przestępstwo przeciwko wiarygodności
    dokumentów. Cieszysz się? ;->

> [...]
    > dostępu do kuchni i łazienki w domu. W tym samym czasie sąd rodzinny
    > przyznał mi bieżące alimenty na dziecko oraz alimenty za 3 lata wstecz

    A jaki jedno z drugim ma związek? Alimenty są na dziecko, za posiadanie
    naruszyłaś ty.

    > - w grudniu 2006 przegrałam rozprawę i dostałam nakaz udostępnienia
    > pokoju

    I słusznie. Plus dostaniesz jeszcze obciążenie kosztami pensjonatu.

    I nie wierzę w trafienie sprawy na wokandę w 2 miesiące - najpewniej
    pozew złożył wtedy, kiedy go wyrzuciłaś.

    > Bardzo zadziwił mnie ten wyrok, gdyż formalnie jestem właścicielem
    > gospodarstwa i od kilku lat ponoszę sama koszty jego utrzymania (mam

    I co z tego? Był w posiadaniu pokoju (i nie myl posiadania z
    własnością), a ty to prawem chronione posiadanie naruszyłaś.

    Prawidłowa procedura to dobrowolna wyprowadzka lub pozew o eksmisję,
    sprawa sądowa, komornik i przeprowadzenie eksmisji (o ile jest możliwa,
    czyli np. ma dokąd się wyprowadzić).

    > rachunki za remonty i bieżące opłaty). Partner został wymeldowany i
    > zasądzono mu alimenty wstecz, co świadczy o tym, że nie dokładał się
    > do utrzymania dziecka. Czy fakt, że mieszkał ze mną przez kilka lat

    A jaki to ma związek?

    > (bardziej jako lokator niż partner) zobowiązuje mnie do dalszego
    > wspólnego mieszkania???

    Nie. Ale nie wolno naruszać prawa, w tym czyjegoś posiadania.

    > Planowałam odwołać się od tego wyroku, ale adwokat stwierdził że nie
    > mam szans i szkoda pieniędzy na apelację. Podobno mój były partner

    Fakt.

    > mógłby nawet wprowadzić się do udostępnionego pokoju ze swoją nową
    > partnerką...

    Jak najbardziej.

    > Zależy mi na dodatkowej opinii - czy rzeczywiście sprawa jest
    > przegrana?

    Łamiesz prawo, to teraz za to płać...

    > Co mogę w tej sytuacji zrobić?

    Dojść z "byłym" do porozumienia. Albo przeprowadzić procedurę
    prawidłowo, choć jeśli oficjalnie nie ma żadnego swojego "kąta", to z
    eksmisji będą nici, chyba że gmina ma lokale socjalne.

    > Może po uprawomocnieniu wyroku powinnam wystąpić o eksmisję? tylko jak
    > mogę eksmitować kogoś,

    Patrz wyżej.

    > kto faktycznie w domu nie mieszka,

    Bo go siłą/podstępem wyrzuciłaś.

    > ani nie jest w nim zameldowany ???

    A co ma do tego meldunek? To tylko sprawa ewidencji ludności.

    > Dodam, że przez cały ten czas były partner nie próbował "na siłę"
    > wprowadzić się z powrotem, gdyż znalazł sobie nowe lokum.

    Widać on szanował prawo i nie robił niczego na własną rękę - tylko jak
    grzeczny obywatel złożył pozew i sąd przyznał mu rację.

    > Będę wdzięczna za pomoc, gdyż sytuacja wydaje mi się absurdalna ...

    Kali ukraść krowy - dobry uczynek?

  • 3. Data: 2007-02-24 17:16:58
    Od: kam <x#k...@w...pl#x>

    Andrzej Lawa napisał(a):
    > I nie wierzę w trafienie sprawy na wokandę w 2 miesiące - najpewniej
    > pozew złożył wtedy, kiedy go wyrzuciłaś.

    dlaczego? nie ma w tym nic nadzwyczajnego

    KG

  • 4. Data: 2007-02-25 14:40:18
    Od: z...@g...com

    Witaj,
    przykry jest dla mnie ton w którym mi odpisałeś. Uwierz mi, opisana
    powyżej sytuacja to nie był jakiś mój master plan obmyślony i
    wykonywany przez kilka lat. Zadając pytanie na grupie poświeconej
    prawu odpuściłam sobie opisywanie całej historii tego związku. Od
    dawna działo się źle, ale gdy dowiedziałam się o jego kolejnej
    kobiecie to poprostu wyniosłam jego rzeczy do stodoły i zmieniłam
    zamek w drzwiach. W takich momentach często działa się impulsywnie, a
    nie zastanawia nad definicją "posiadania" i "własności" - tak naprawdę
    wtedy nawet nie wiedziałam, że rozróżnia się takie definicje.

    Tak się zastanawiam - jeśli zaproszę kogoś na wakacje, albo zatrudnię
    pracownika sezonowego do pracy w gospodarstwie, to mam się obawiać, że
    taka osoba nie będzie potem chciała opuścić udostępnionego pokoju?
    Albo liczne przykłady par żyjących "na kocią łapę" - gdy związek się
    rozpada, to przeważnie jedna strona musi się wyprowadzić... to nie są
    identyczne sytuacje, ale wydawało mi się że nadrzędne jest prawo
    własności.

    Potwierdziłeś to co powiedział mój prawnik - to już cenna informacja,
    także dziękuję.
    Oby Twoje życie nigdy Cię nie zaskoczyło.

  • 5. Data: 2007-02-25 15:23:08
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    kam napisał(a):

    > dlaczego? nie ma w tym nic nadzwyczajnego

    Pozostanę sceptyczny ;)

  • 6. Data: 2007-02-26 06:13:15
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    z...@g...com napisał(a):
    > Witaj,
    > przykry jest dla mnie ton w którym mi odpisałeś. Uwierz mi, opisana

    Straszne. Ale przeżyjesz ten straszny wstrząs psychiczny moim tonem
    spowodowany?

    > powyżej sytuacja to nie był jakiś mój master plan obmyślony i
    > wykonywany przez kilka lat. Zadając pytanie na grupie poświeconej

    A czy ja tak gdzieś twierdziłem? Omamy masz...

    > prawu odpuściłam sobie opisywanie całej historii tego związku. Od

    I słusznie. Bo nie jest to istotne dla kwestii naruszenia posiadania.
    Takie historie mają znaczenie w kwestii rozwodu, a nie wyrzucenia z domu.

    > dawna działo się źle, ale gdy dowiedziałam się o jego kolejnej
    > kobiecie to poprostu wyniosłam jego rzeczy do stodoły i zmieniłam
    > zamek w drzwiach. W takich momentach często działa się impulsywnie, a

    Tłumacz się ewentualnie w sądzie, a nie przede mną.

    > nie zastanawia nad definicją "posiadania" i "własności" - tak naprawdę
    > wtedy nawet nie wiedziałam, że rozróżnia się takie definicje.

    Nieznajomość prawa nie stanowi usprawiedliwienia jego łamania.

    > Tak się zastanawiam - jeśli zaproszę kogoś na wakacje, albo zatrudnię
    > pracownika sezonowego do pracy w gospodarstwie, to mam się obawiać, że
    > taka osoba nie będzie potem chciała opuścić udostępnionego pokoju?

    Co innego zaproszenie "w gości" (wtedy można łatwo wygonić), a co innego
    użyczenie/wynajęcie (i podobne sytuacje, włącznie ze wspólnym mieszkaniem).

    > Albo liczne przykłady par żyjących "na kocią łapę" - gdy związek się
    > rozpada, to przeważnie jedna strona musi się wyprowadzić... to nie są

    W tym sęk, że jeśli już zamieszka, to nie musi.

    Oczywiście jeśli zachowa własne lokum, to ewentualna eksmisja nie będzie
    zależeć od znalezienia lokalu socjalnego, więc tylko idiota się w takiej
    sytuacji będzie "stawiać".

    > identyczne sytuacje, ale wydawało mi się że nadrzędne jest prawo
    > własności.

    Oba są w ustawie, więc są z zasady równorzędne. Gdyby było tak, jak
    sobie marzysz, to np. mąż będący właścicielem domu (powiedzmy, że jest
    wyłącznym właścicielem) mógłby np. wywalić na ulicę swoją żonę z
    dzieckiem, gdyby mu się znudziły. Uważasz, że tak by fajnie było?

    > Potwierdziłeś to co powiedział mój prawnik - to już cenna informacja,
    > także dziękuję.

    Proszę.

    > Oby Twoje życie nigdy Cię nie zaskoczyło.

    Z Bogiem, drogie dziecko (skoro tak sobie pompatycznie kończysz, to ja
    też ;), a jak chcesz się wypłakać w kamizelkę, wyraźnie zaznacz to
    wcześniej, żeby potem nie robić za "skrzywdzoną tonem wiotką leliję".