  • 41. Data: 2019-04-27 20:03:35
    Temat: Re: BTC dla początkujących
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 27 Apr 2019 15:13:44 +0200, Robert Tomasik napisał(a):

    > Dostrzegam tu pewną niekonsekwencję. Skoro - jak sam piszesz - żydzi nie
    > przeżyli wojny, to komu mieliśmy te nieruchomości oddawać? Zgodnie z
    > polskim prawem po upływie 30 lat nieruchomości powinny przejść na
    > własność gmin, na których terenie się znajdują (przez zasiedzenie).

    Jesli wlasciciel zmarl i nie mial spadkobiercow, to przechodza od
    razu. No chyba, ze zapisal w testamencie Gminie Zydowskiej.
    Ale raczej nie zapisal.

    > Rzecz w tym, że w wielu wypadkach nie dokonano tych zmian w księgach
    > wieczystych, co otwiera drogę do różnych kombinacji.

    A swoja droga - Warszawa tak zniszczona w czasie powstania, a ksiegi
    ocalaly ?

    Zreszta czy ksiegi takie istotne, jesli "panstwo" zabralo na podstawie
    ustawy czy dekretu ?

> [...]
    > dbano - na ile znam historie obiektów w moim mieście. Różnie bywało z
    > tymi rożnymi "Zrzeszeniami" administrującymi. Generalnym błędem było
    > traktowanie wszystkich nieruchomości, jako wspólnego mienia. Nikt nie
    > księgował dla każdej nieruchomości przychodów oraz kosztów. Tak więc
    > obecnie po prostu trudno to nawet ocenić. Ale znam przypadki, gdy w
    > chwili przejęcia to były ruiny, które odbudowano, by następnie zwrócić
    > po latach "właścicielom". Natomiast nie wmówisz mi, ze przez 80 lat
    > eksploatowano budynki bez remontów i modernizacji.

    "modernizacje" najpierw byly socjalistyczne - czyli jak podzielic
    piekne mieszkanie na trzy rodziny.

    Potem tez nie zawsze dbano chocby o dachy - tzn nie ma czas,
    o elementy wykonczenia.

    > Ale polskie prawo przewiduje zasiedzenie. Nawet w "złej wierze", to
    > jedynie 30 lat. Ponieważ - na ile się orientuję - te nieruchomości były
    > przejmowane w drugiej połowie lat 40-tych, więc 1970 rok stanowi tu
    > granicę.

    Przez panstwo, na podstawie dekretu ?
    No coz, moze i w zlej wierze tylko 30 lat ... ale cos mi sie nie
    podoba.
    Z drugiej strony - gdyby tak te wszystkie przedwojenne majatki oddac,
    co by sie z krajem stalo.
    Ale czemu Kosciol i Zydzi maja stanowic wyjatek ?

    > Nikt tu niczego nikomu nie kradł. 30 lat na podniesienie zarzutu, to
    > bardzo długo. Teraz po ponad pół wieku po prostu nie ma dokumentów, by
    > stwierdzić, na ile osoby dochodzące roszczeń są uprawnione i tyle.

    Przez 30 lat nie mozna bylo wniesc zarzutu.
    A moze i mozna - ta od Waltzow wniosla ... i nic.

    J.

  • 42. Data: 2019-04-27 20:35:58
    Od: b...@g...com

    użytkownik Jacek Maciejewski napisał:

    > Wiesz co? Powiedz coś od siebie, bo zacznę uważać że wiatr ci hula
    > między uszami a na tym wietrze fejki polatują.

    Nic nie powiem, po prostu zapytam na jakiej podstawie chcesz
    zwracać mienie, skoro prawo PL nie przewiduje takiej możliwości?

    Jedyna możliwość to wyrwanie mienia na rympał albo na wymyślonego
    spadkobiercę.

  • 43. Data: 2019-04-27 20:43:39
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 27.04.2019 o 20:03, J.F. pisze:

    > Jesli wlasciciel zmarl i nie mial spadkobiercow, to przechodza od
    > razu. No chyba, ze zapisal w testamencie Gminie Zydowskiej. Ale
    > raczej nie zapisal.

    Gmina Żydowska n ie ma osobowości prawnej, więc spadkobiercą być nie
    może. Problemem po wojnie był fakt, że Niemcy nie wydawali aktów zgonu,
    więc for,alnie Ci ludzie żyli przez jakiś tam czas konieczny do uznania
    za zmarłego. Potem trrzeba by było przeprowadzić postępowanie w sprawie
    uznania za zmarłegoi, a dalej przejąć na Gminę. Komuniści mieli to w
    d...ie.

    > A swoja droga - Warszawa tak zniszczona w czasie powstania, a ksiegi
    > ocalaly ? Zreszta czy ksiegi takie istotne, jesli "panstwo" zabralo
    > na podstawie ustawy czy dekretu ?

    Moje prywatne zdanie jest takie, że z upływem lat 30 należałoby uznać,
    że doszło do zasiedzenia w złej wierze i uciąć wszelkie dyskusje.

    > "modernizacje" najpierw byly socjalistyczne - czyli jak podzielic
    > piekne mieszkanie na trzy rodziny. Potem tez nie zawsze dbano chocby
    > o dachy - tzn nie ma czas, o elementy wykonczenia.

    Ake z czasem przykładowo budowane łazienki w każdym lokalu, co nie było
    standardem przed wojną.

> [...]
    > tak te wszystkie przedwojenne majatki oddac, co by sie z krajem
    > stalo. Ale czemu Kosciol i Zydzi maja stanowic wyjatek ?

    Ja osobiście uważam, że De3kret o przejęciu mienia porzuconego był
    najlepszym rozwiązaniem. Ale jeśli już uznać go za zły, no to pozostaje
    zasiedzenie. We wszystkich krajach na świecie takie coś działa.

  • 44. Data: 2019-04-27 20:46:45
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sat, 27 Apr 2019 11:35:58 -0700 (PDT),
    b...@g...com napisał(a):

> [...]
    > zwracać mienie, skoro prawo PL nie przewiduje takiej możliwości?
    >
    > Jedyna możliwość to wyrwanie mienia na rympał albo na wymyślonego

    Gówno prawda. Ponad prawem stoją zasady etyczne. Jeśli prawo nie
    przewiduje czegoś co jest etyczne, należy je zmienić. Wiesz, bycie
    uczciwym kosztuje nieco. Wybór należy do ciebie :)
    --
    Jacek
    Błędy lekarzy leżą na cmentarzu, błędy nauczycieli siedzą w Sejmie.

  • 45. Data: 2019-04-27 20:50:39
    Od: u2 <u...@o...pl>

    > Gmina Żydowska n ie ma osobowości prawnej, więc spadkobiercą być nie
    > może.

    jest spadkobiercą cmentarzy żydowskich oraz synagog, to są miliardowe
    sprawy, ustawkę podpisał Cimoszka w 1997 roku, teraz przez ostatnie lata
    przybywa członków gminy żydowskiej w Warszawie poprzez naturalizowanie
    obywateli Izraela z pominięciem procedur:)

    --
    George Orwell :

    what they do not want to hear"

  • 46. Data: 2019-04-27 20:52:10
    Od: u2 <u...@o...pl>

    W dniu 27.04.2019 o 20:46, Jcek Maciejew pisze:

    > Gówno prawda. Ponad prawem stoją zasady etyczne. Jeśli prawo nie
    > przewiduje czegoś co jest etyczne, należy je zmienić. Wiesz, bycie
    > uczciwym kosztuje nieco. Wybór należy do ciebie :)

    Jcek uważa, że mienie bezspadkowe można bezkarnie kraść na 150-letnie
    słupy, ot i cała etyka Jcaka:)))))))))))

    --
    George Orwell :

    what they do not want to hear"

  • 47. Data: 2019-04-27 21:36:51
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 27 Apr 2019 20:43:39 +0200, Robert Tomasik napisał(a):

    > Gmina Żydowska n ie ma osobowości prawnej, więc spadkobiercą być nie
    > może.

    U nas zdarzalo sie przekazanie spadku "na Kosciol", a Zydzi czegos
    podobnego nie mieli ?

> [...]
    > za zmarłego. Potem trrzeba by było przeprowadzić postępowanie w sprawie
    > uznania za zmarłegoi, a dalej przejąć na Gminę. Komuniści mieli to w

    Ale przede wszystkim to takiego testamentu nie bylo.

    > Moje prywatne zdanie jest takie, że z upływem lat 30 należałoby uznać,
    > że doszło do zasiedzenia w złej wierze i uciąć wszelkie dyskusje.

    Srednio mi sie to podoba ... a gdyby to twoj majatek byl ?

    Poza tym jakze to - w zlej wierze. To by wypadalo kogos ukarac za te
    zle dzialania ... urzednikow ?
    A oni dzialali w dobrej :-)

    Ale mnie te ksiegi interesuja - w Warszawie przetrwaly ?
    A w innych miastach ?

    Ale byly jeszcze inne dekrety.

    Masz na mysli ten ?
    http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=
    WDU19460130087

    Tam jest i o przywroceniu posiadania.

    J.

  • 48. Data: 2019-04-28 00:07:53
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 27.04.2019 o 21:36, J.F. pisze:

    > U nas zdarzalo sie przekazanie spadku "na Kosciol", a Zydzi czegos
    > podobnego nie mieli ?

    Mieli, ale do II Wojny Światowej. Po II Wojnie Światowej już nie było
    gmin wyznaniowych.

    > Ale przede wszystkim to takiego testamentu nie bylo.

    O jakim testamencie piszesz w tym miejscu?

    > Srednio mi sie to podoba ... a gdyby to twoj majatek byl ?

    Byłbym niezadowolony silnie.

> [...]
    > zle dzialania ... urzednikow ? A oni dzialali w dobrej :-)
    >
    > Ale mnie te ksiegi interesuja - w Warszawie przetrwaly ? A w innych

    U nas częściowo spłonęły, ale większość jest.

    > Ale byly jeszcze inne dekrety. Masz na mysli ten ?
    > http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=
    WDU19460130087
    > Tam jest i o przywroceniu posiadania.

    Tylko jest i termin do złożenia wniosku.

  • 49. Data: 2019-04-28 00:45:20
    Od: b...@g...com

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Komisja_maj%C4%85tkowa

  • 50. Data: 2019-04-28 01:11:13
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Komisja_maj%C4%85tkowa

    No nie do końca ściśle się wyraziłem i wprowadziłem zamieszanie. Co
    innego Gmina, jako samorząd - tych nie ma. Co innego Gmina, jako
    Stowarzyszenie - te są czymś w rodzaju parafii.

    Zbieżność nazwy, ale uprawnienia zupełnie inne. Gminy Żydowskie mogą
    odzyskać to, co do gmin należało. Ale już nie mogą przejmować majątku po
    zmarłych na takich zasadach, jakie przewiduje kodeks cywilny dla gminy
    samorządowej.