    From: "jaQbek" <a...@n...koncu.postu>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Absurdalny przepis - jak się odwołać
    Date: Fri, 3 Dec 2004 19:16:15 +0100

    Wczoraj byłem w Gdyni. Mój jedyny bagaż stanowił stacjonarny komputer, w
    obudowie Midi-Tower. W tamtą stronę ( z Sosnowca do Gdyni) pojechałem
    kuszetką - zero problemów. Jeszcze Warsiarz pomógł mi tego kompa władować do
    pociągu (sama skrzynka, bez monitora). Z powrotem jechałem na siedząco
    Jechała ze mną w przedziale całą trasę jedna babka. Komputer miałem
    nieopakowany, położony ze względów bezpieczeństwa na siedzeniu, pod ręką. W
    okolicach Łodzi do przedziału wszedł konduktor. Wdałem się z nim w sprzeczkę
    o ogrzewanie w pociągu. Postraszyłem go, ze o jego skandalicznym zachowaniu
    poinformuję jego przełożonego. Wówczas postanowił się na mnie zrewanżowac
    Zapytał mnie, czy mam bilet na bagaż. Zgłupiałem. Zaczął wówczas szukać w
    swojej torbie jakiejś książki. Jako osoba dosyc obyta z kolejami zapytałem
    go, czy szuka Taryfy Osobowo Bagażowej. Okazało się, że nie. Wyciągnął
    jakies przepisy, będące wewnętrznymi przepisami na PKP, niedostępnymi dla
    zwykłaego podróżnego i pokazał przepis, który jakoby nakazywał posiadać na
    przewóz komputera osobny bilet. Przepis mówił tyle, że "Pasażer ma prawo
    nieodpłatnie przewieźć rzeczy osobiste do 30 kg (o wymiarach nie
    wspominał) , których przewóz nie utrudni podróży innym" i dalej w innym
    punkcie "Z takiego przewozu wyłączone są [...] komputery [...]". Zapytałem
    go, czy jakbym miał go w torbie, to by też się doczepił -
    odpowiedzial tylko "ale nie jest w torbie i ja widze, że to komputer".
    Zapytałem go, czy gdybym miał na wierzchu laptopa albo Pocket PC to też bym
    dostał mandat - zero odpowiedzi. Wypisał mi mandat na 50 zeta. Podpisałem
    go, bo i tak jakbym go nie podpisał, to pewnie nic by to nie zmieniło.
    Postanowiłem odwołać się od tego, ale mam kilka wątpliwości, które mam
    nadzieję pomożecie mi rozwiać

    a) Rozumiem, że nieznajomość prawa nie zwalnia od jego przestrzegania. Ale
    co z przepisami, które nie są dostępne do publicznej wiadomości ?
    b) czy da cokolwiek uzasadnienie absurdalności przepisu, tzn:
    - czy komputer zapakowany w torbe jest dalej komputerem, czy też
    "bagażem podręcznym o masie do 20 kg" ?
    - czy jako komputer należy również traktować laptopa, power PC i nowoczesne
    komórki ? Bo przepis mówiąc o komputerze nie precyzuje tego pojęcia, ani nie
    określa jego masy i wymiarów

    Pozdrawiam i błagam o pomoc

    jaQbek

    --