    From: "tomasz jakub eS. ...:[tsy]" <t...@N...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: AKADEMIA BARIER
    Date: Sat, 26 Oct 2002 10:47:30 +0000 (UTC)

    dotyczy artykulu o nowym budynku ASP wroclaw, zamieszczonego w gazecie
    wyborczej w czwartek na str.7, artykul autorstwa pana Miskiewicza

    artykul ten dotyczy mnie osobiscie poniewaz to ja jestem tym studentem
    niepelnosprawnym, [ladniej brzmi: osobom z dysfunkcją narządu
    ruchu]poruszajcym sie wozku studiujacym grafike na ASP wroclaw

    artykul przeczytalem kilka razy, notka to raczej byla... dlatego tez opisze
    jak ja to wszystko widze. studiuje tam od 4lat, przy egzaminach wstepnych
    poinformowano mnie, ze szkola jest nie przystosowana i ze będę mial trudnosci.
    bylem zdeterminowany, bo bardzo chcialem studiowac na
    ASP i zadne glupie schody mi w tym nie przeszkodza, trzeba przetrzec szlaki
    .. na poczatku bylo trudno, jednak studenci zawsze pomagali mi i zawsze
    moglem liczyc na ich pomoc i obciazanie kregoslupow. od poczatku tez
    monitowalem w tej sprawie u rektora i dziekanow, ze jesli zgodzili sie bym
    studiowal na ASP, to oni mogliby jakos ulatwic mi egzystencje - jest do tego
    specjalnie powolany fundusz rehabilitacyjny, ktore wspolfinansuje usuwanie
    barier architektonicznych dla osob niepelnosprawnych. uswiadomilem ich tez ze
    jest mozliwosc dostania dotacji, czy tez sponsorow ktorzy mogliby po czesci to
    sfinansowac. ASP musiala z tym wnioskiem wystapic jako instytucja, a nie ja
    jako osoba tym zainteresowana. ze wzgledu na to, ze szlo im to bardzo topornie
    zorganizowalem w szkole pare HAPPENINGUF, ktore mialy ich rozruszac i dopiero
    po tym cos sie ruszylo, bo wrecz nie robiono
    nic. wezwano mnie na dywanik i mnie przekonywano, ze szkola bedzie sie
    rozbudowywac i wtenczas poczynione beda odpowiednie kroki. projekt mi
    pokazywano, sterty dla mnie nie zrozumialych map [dla nich tez nie
    zrozumialych, moge sie zalozyc!] projekt przygotowal profesor Zbigniew BAĆ,
    bedacy zywa legenda, zatem moglem przypuszczac, ze będzie wszystko dobrze.
    zapewniano mnie o tym sumiennie. uwierzylem. uspokilem sie ... po wakacjach
    wybudowano podjazd do starego budynku
    co prawda konczacy sie w niebezpiecznej odleglosci murem, ale coz nie wszystko
    musi byc doskonalem. dzieki temu podjazdowi, zaprojektowanemu rowniez przez
    profesora BACIA, moglem dostac sie do szatni, do sklepiku pana wiesia lub do
    ubikacji. dalej musieli mnie nosic na swych barkach studenci. chwalonoie tym,
    ze podjazd dla jednego studenta zrobili i dalej zapewniano, ze w nowym budynku
    juz remontowanym bedzie wszystko tak jak trzeba ...
    i tu nastepuje moj pierwszy tydzien nowego roku szkolnego 2002, budynki sa
    polaczone: stary i nowy. wszystko co zastalem w nowym budynku, wygladajacym w
    srodku jak szpital lub biurowiec a nie akademia artystyczna, jest zenujace.
    nie ma zadnych zasad poszanowania osob niepelnosprawnych mimo ze przepisy
    prawa budowlanego nakazuja dostosowanie nowo oddanych budynkow do potrzeb
    inwalidow. wszystko jest nie tak jak trzeba ... tak jakby projektant pierwszy
    raz w zyciu taki budynek projektowal, a przeciez wiedzial, ze studiuje, zatem
    mimo, ze projekt byl zly, bo nie przestrzegal nowych praw budowlanych, to
    jeszcze nie poczyniono w nim zadnych zmian i dalej brnieto w to samo
    dno... projekt wykonal prof. dr inż. arch. ZBIGNIEW BAĆ tylko dlaczego musial
    to wszystko tak spieprzyc... nie sadze tez, ze po remoncie starego budynku
    moje problemy znikna, mogę tylko sadzic, ze rownie dobrze zostanie to wszystko
    zepsute, bo wydaje mi sie, ze projektant ten nie ma zadnego pojecia jak to
    powinno wszystko wygladac, tkwi on w stylistyce lat 70, a w tych czasach
    inwalidow nie
    brano pod uwage... teraz tez ich sie nie bierze, nikt nawet sie mnie nie
    zapytal, skonsultowal jak byloby wygodnie lub lepiej, bez problemu udzielil
    bym wskazowek i sprawdzil zalozenia projektowe na sobie...
    paradoxem jest to ze budynek architektury wroclawskiej tez nie jest dostepny,
    zatem gdzie maja sie uczyc studenci jak powinno to wszystko wygladac, bo na
    pewno nie naucza sie tego od swojego guru, specjalisty od HABITAT...

    zastanawiam sie by podac tego pana projektanta albo pana, który zatwierdzil
    ten projekt do sadu za zlamanie nowego prawa budowlanego i totalna
    bezmyslnosc, poza tym posadzic ich obu o dyskrymincje osob niepelnosprawnych.
    zasadzone odszkodowanie przeznaczyc na przystosowanie
    mojej uczelni tak by byla dostepna...

    czytajac artykul odnioslem przykre wrazenie, ze probuje się zbagatelizowac
    problem... przykre jest to tez ze pan rektor i dyrektor finansowy ASP mowia
    slowami pana BACIA, ktoremu wydaje sie, ze po remoncie starego budynku bedzie
    wszystko dobrze. szczerze watpie po tym co dotychczas pokazal projektant i
    jego pomysl z winda zewnetrzna jest nietrafiony... dalej beda mnie targac po
    tych schodach i psuc sobie kregoslupy, moze problem by zniknal gdyby przestal
    byc studentem,
    hmmmmmm, ja na pewno nie zrezygnuje.

    meczy mnie tez mysl, ze moze ktos inny zawinil?
    z powazaniem i rozczarowaniem
    tomasz jakub sysło