  • 1. Data: 2007-08-13 16:11:46
    Temat: 365 kpc - "prawomocność orzeczeń"
    Od: Grzegorz <odgdog@WYTNIJ_TO.tlen.pl>

    Witam. Opisywałem kiedyś sytuację na grupie. Teraz pojawiły się nowe
    "fakty".
    Sprawa wygląda tak:
    Firma A wpłaciła przez pomyłkę pieniądze na konto firmy B. Firma B
    chciała oddać, ale również przez pomyłkę wpłaciła na konto firmy C,
    które było zajęte przez Urząd Skarbowy.
    Firma B wystąpiła o zwolnienie spod egzekucji. US nie uznał. IS
    podtrzymała.
    Poszedł pozew o zwolnienie spod egzekucji. SR oddalił. poszła apelacja
    wykazująca istnienie 2 stosunków cywilnoprawnych z bezpodstawnego
    wzbogacenia (A-B i B-C). SO apelację oddalił, gdyż (cytat z
    uzasadnienia). Między A i B nie ma bezpodstawnego wzbogacenia. Jest to
    zapisane w wyroku sądowym.
    Teoretycznie "Orzeczenie prawomocne wiąże nie tylko strony i sąd, który
    je wydał, lecz również inne sądy".
    Czyli jeżeli A by poszedł do sądu przeciwko B, to właściwy sąd jest
    związany wcześniejszym wyrokiem, czyli nie ma bezpodstawnego wzbogacenia
    między A i B.
    Ale zgodnie z Wyrokiem Sądu Najwyższego - Izba Cywilna z dnia 23 maja
    2002 r. IV CKN 1073/2000 "Unormowana w art. 365 § 1 kpc moc wiążąca
    prawomocnego wyroku dotyczy związania treścią sentencji, a nie
    uzasadnienia".
    Czyli co? Jednak wyrok nie wiąże? Czyli sąd może orzec, że jednak jest
    bezpodstawne wzbogacenie między A i B?

  • 2. Data: 2007-08-13 20:40:24
    Temat: Re: 365 kpc - "prawomocność orzeczeń"
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Grzegorz pisze:

    > Czyli sąd może orzec, że jednak jest bezpodstawne wzbogacenie między A i B?

    Nie może orzec bo to po prostu nieprawda. Skoro B korzyść oddało C to
    nie jest już wzbogacone. Wzbogacone jest C.
    A poza tym skoro sprawa między a i b o zwrot bezpodstawnego wzbogacenia
    już była to ponowna na podstawie tych samych okoliczności jest
    niedopuszczalna i nastąpi odrzucenie pozwu.

    --
    @2007 Johnson
    http://johnsonpl.blogspot.com/

  • 3. Data: 2007-08-13 20:47:58
    Od: Grzegorz <odgdog@WYTNIJ_TO.tlen.pl>

    Johnson pisze:

> [...]
    > już była to ponowna na podstawie tych samych okoliczności jest
    > niedopuszczalna i nastąpi odrzucenie pozwu.

    Ale liczyło się z obowiązkiem zwrotu. B wiedziało, że kasa należała do
    A. Poza tym sprawa między A i B się nie odbyła. Tylko SO stwierdził, że
    B nie miał legitymacji do wniesienia powództwa (przeciwegzekucyjnego),
    dlatego że nie istniało bezpodstawne wzbogacenie między A i B.

  • 4. Data: 2007-08-13 20:51:30
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Grzegorz pisze:

> [...]
    > B nie miał legitymacji do wniesienia powództwa (przeciwegzekucyjnego),
    > dlatego że nie istniało bezpodstawne wzbogacenie między A i B.

    Nic nie rozumiem. 407 kc ?
    Ale mniejsza o to, skoro i tak sprawa jest prawomocnie osądzona to nie
    można jej zacząć jeszcze raz.

  • 5. Data: 2007-08-13 20:55:12
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Johnson pisze:

    > Nic nie rozumiem. 407 kc ?
    > Ale mniejsza o to, skoro i tak sprawa jest prawomocnie osądzona to nie
    > można jej zacząć jeszcze raz.

    A skoro twierdzisz że się nie odbyła to nie ma przeszkód by ją wszcząć.
    Teoretycznie nowy sąd nie jest związany uzasadnieniem poprzedniego
    składu, ale praktycznie pewnie wyrazi ten sam pogląd.

  • 6. Data: 2007-08-13 20:56:10
    Od: Grzegorz <odgdog@WYTNIJ_TO.tlen.pl>

    Johnson pisze:

    > Nic nie rozumiem. 407 kc ?
    > Ale mniejsza o to, skoro i tak sprawa jest prawomocnie osądzona to nie
    > można jej zacząć jeszcze raz.

    Wyrok Sądu Najwyższego - Izba Cywilna
    z dnia 20 listopada 1997 r.
    III CKU 67/97
    Rozporządzenie bezpodstawnie uzyskaną korzyścią na rzecz osoby trzeciej
    (art. 407 kc) nie zwalnia rozporządzającego od odpowiedzialności (art.
    405 kc), jeżeli w chwili wyzbycia się korzyści powinien liczyć się z
    obowiązkiem zwrotu (art. 409 kc).

    2. Sprawa była prawomocnie osądzona o zwolnienie spod egzekucji między
    B, a Urzędem Skarbowym
    Teraz A może złożyć pozew przeciwko B o kasę
    możemy "podsyputować" na chwilę na gg. będzie szybciej ;)
    Pzdr

  • 7. Data: 2007-08-14 07:45:40
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Dnia Mon, 13 Aug 2007 22:56:10 +0200, Grzegorz napisał(a):

    > możemy "podsyputować" na chwilę na gg. będzie szybciej

    Sprzeciw. Może będzie i szybciej, ale z mniejszą korzyścią dla grupy.

    p. m.