  • 11. Data: 2008-03-26 20:25:39
    Temat: Re: 15-ty dzien po zgloszeniu niezgodnosci z umowa
    Od: PlaMa <m...@w...pl>

    Idiom pisze:

    > Chwila, moment? Jakie - wtopił? Reklamacja została złożona 10 dni temu,
    > jeszcze może się okazać, że bezzasadna i klient zostanie o tym poinformowany w
    > terminie.

    a z tematu posty nie wychodzie ze 15?

  • 12. Data: 2008-03-26 23:09:48
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 26.03.2008 Idiom <i...@v...pl> napisał/a:
    > Po drugie - to, że wskazałeś telefon, jako formę kontaktu, nie oznacza, że
    > sprzedawca musi w ten sposób udzielić Ci odpowiedzi na reklamację. Ma Ci
    > odpowiedzieć - a w interesie sprzedawcy jest, aby zrobił to tak, że będzie
    > później mógł to udowodnić (np. przed sądem). Byłby debilem, gdyby informował
    > Cię telefonicznie. Dlatego odpowiedzieć Ci może np. listem poleconym, który

    Szczególnie jak nie znał adresu. Biling lub świadkowie MZ wystarczą, a jak
    paranoik to może rozmowę nagrać (jeśli do takiej doszło).

    > może wysłać 14 dnia i nie musi to być list priorytetowy, zatem przy naszej
    > poczcie może spokojnie iść tydzień. Zatem domaganie się czegokolwiek w 15 dniu
    > może być przedwczesne.

    Już tu kiedyś była dyskusja ntt. - z czego wynika, że powyższy termin
    zostaje dotrzymany w przypadku wysłania listu przed jego upływem?

    --
    Marcin

  • 13. Data: 2008-03-26 23:42:45
    Od: PlaMa <m...@w...pl>

    Marcin Debowski pisze:

    > Już tu kiedyś była dyskusja ntt. - z czego wynika, że powyższy termin
    > zostaje dotrzymany w przypadku wysłania listu przed jego upływem?

    hohoho chwileczkę... pamiętam tą dyskusję i chyba wynikało z niej, że
    właśnie termin odebrania jest obowiązujący...

    To tak jakby się sprzedawca tłumaczył, że zadzwonił raz ale nikt nie
    odbierał (nieważne że 3 w nocy) ale chciał powiadomić więc się liczy...

    pozdrawiam.
    PlaMa

  • 14. Data: 2008-03-26 23:55:22
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 26.03.2008 PlaMa <m...@w...pl> napisał/a:
    > hohoho chwileczkę... pamiętam tą dyskusję i chyba wynikało z niej, że
    > właśnie termin odebrania jest obowiązujący...

    OIDP, bo pamięć zawodna a szukać mi się w tej chwili nie chce,
    argumentacja Litwiusza była oparta na wywodach ogólnych. Moja na braku
    wyraźnego, przepisowego wskazania i też na wywodach ogólnych. W pewnym
    momencie zapędy oratorskie się wyczerpały, ale jakiejś wyraźnej konkluzji
    nie pamiętam. Była? :)

    > To tak jakby się sprzedawca tłumaczył, że zadzwonił raz ale nikt nie
    > odbierał (nieważne że 3 w nocy) ale chciał powiadomić więc się liczy...

    O 3 w nocy to może trochę zmieniac postać rzeczy, bo nie jest to
    zwyczajowa pora nawiązywania tego typu kontaktów, ale w przypadku
    ogólnym dlaczego miałoby się nie liczyć?

    --
    Marcin

  • 15. Data: 2008-03-27 08:24:03
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Marcin Debowski pisze:

> [...]
    > wyraźnego, przepisowego wskazania i też na wywodach ogólnych. W pewnym
    > momencie zapędy oratorskie się wyczerpały, ale jakiejś wyraźnej konkluzji

    Moja interpretacja była następująca: nawet jakby sprzedawca
    odpowiedział na reklamację na drugi dzień, to list polecony idzie kilka
    dni (poczta ma regulaminowo 2 tygodnie na dostarczenie listu
    ekonomicznego), następnie 14 dni jest awizowany, tak więc konsument
    mógłby - odbierając list 14. dnia - spowodować, że sprzedawca nie miałby
    fizycznej możliwości ustosunkowania się w terminie.

    Dlatego też branie pod uwagę daty dostarczenia, a nie daty nadania
    listu, jest tutaj imho nieprawidłowe.

    Poza tym sprzedawca wysyłając list ustosunkowuje się do reklamacji.
    Konsument może poczekać na informację przesłaną pocztą, może pójść do
    sprzedawcy i dowiedzieć się jak to ustosunkowanie się wygląda. Kwestia
    poinformowania klienta o tym, że "już się ustosunkowałem" to sprawa
    drugorzędna. Wysłanie listu jest dowodem, że ustosunkowanie odbyło się
    danego dnia i już nie będzie zmieniane.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 16. Data: 2008-03-27 09:59:37
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 27.03.2008 Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> napisał/a:
> [...]
    > poinformowania klienta o tym, że "już się ustosunkowałem" to sprawa
    > drugorzędna. Wysłanie listu jest dowodem, że ustosunkowanie odbyło się

    No moja dla przypomnienia była taka, że jest to oświadczenie woli, a jest
    one skuteczne w tym momencie w którym adresat mógł się z zapoznać z jego
    treścią (art. 61kc). Siłą rzeczy może to nastąpić wyłącznie jak list
    dostanie. Co do tego ile idzie list to i co ma z tym zrobić sprzedawca to
    wydaje się, że w prawie konsumenckim bardzo wiele czynności odbywa się na
    zasadzie ryzyka właśnie sprzedawcy a nie konsumenta i to temu ostatniemu
    Ustawodawca dał dodatkową ochronę - tu byłaby ona, np. przed możliwymi
    nadużyciami wynikającymi z faktu, że właśnie ten czas dostarczenia
    oświadczenia może być bardzo długi. Zresztą wydaje mi się, że to nie musi
    być takie czarno-białe i ta granica 14tu dni będzie też trochę płynna np.
    z uwzgędnieniem zachowania należytej staranności przez sprzedawcę.

    --
    Marcin

  • 17. Data: 2008-03-27 15:52:22
    Od: "Idiom" <i...@v...pl>

    > a z tematu posty nie wychodzie ze 15?

    a ja myślałam, że dyskutujemy nad treścią postu ("dziesiec dni temu
    reklamowalem towar z tytulu niezgodnosci z umowa (...)czy 15-ego dnia po
    zgloszeniu reklamacji moge...") a nie nad tym, co może wynikać z jego tematu.

    pozdr

    Monika

  • 18. Data: 2008-03-28 15:41:22
    Od: "Idiom" <i...@v...pl>

    > Już tu kiedyś była dyskusja ntt. - z czego wynika, że powyższy termin
    > zostaje dotrzymany w przypadku wysłania listu przed jego upływem?

    Nie pokuszę się o podejmowanie dyskusji na temat teorii :)

    Ale specjalnie zapytałam dziś firmową prawniczkę (która jest m.in. od
    reklamacji, gdy już trafią do sądu) - praktyka i orzecznictwo w naszych sądach
    jest takie, że jeżeli sprzedawca nada przesyłkę z odmową uznania reklamacji
    przed upłynięciem tych 14 dni, to sąd uznaje, że zmieścił się w terminie i
    poinformował odpowiednio klienta o odmowie.

    pozdr

    Monika

  • 19. Data: 2008-03-28 22:38:21
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 28.03.2008 Idiom <i...@v...pl> napisał/a:
> [...]
    > przed upłynięciem tych 14 dni, to sąd uznaje, że zmieścił się w terminie i
    > poinformował odpowiednio klienta o odmowie.

    Dobrze wiedzieć.

    --
    Marcin