eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 811
  • Data wpłynięcia: 2012-10-11
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2013-01-04
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 165

811


Opracowanie i wdrożenie

programu monitoringu wód

morskich, w tym:




Minister wła ciwy do spraw gospodarki – wydanie rozporządzenia w 31 grudnia
wodnej, w porozumieniu z:
ministrem sprawie zakresu i sposobu 2013 r.
wła ciwym do spraw gospodarki, ministrem prowadzenia monitoringu wód
wła ciwym do spraw gospodarki morskiej, morskich;

ministrem wła ciwym do spraw rolnictwa,

ministrem wła ciwym do spraw


rybołówstwa, ministrem wła ciwym do

spraw rodowiska i ministrem wła ciwym

do spraw zdrowia


Główny Inspektor Ochrony rodowiska
– opracowanie i wdrożenie 15 lipca

programu monitoringu wód 2014 r.

morskich;




Główny Inspektor Ochrony rodowiska
– przekazanie programu
15

monitoringu wód morskich do października

Komisji Europejskiej;
2014 r.



Komisja Europejska
– zatwierdzenie programu
15 kwietnia
monitoringu wód morskich.
2015 r.


Opracowanie krajowego


programu ochrony wód


morskich:

Minister Obrony Narodowej, minister – przygotowanie i przekazanie
do 30 czerwca
wła ciwy do spraw gospodarki morskiej, do KZGW propozycji
2014 r.
minister wła ciwy do spraw gospodarki i sposobu wdrożenia działań

wodnej, minister wła ciwy do spraw mających na celu poprawę

rodowiska, minister wła ciwy do spraw stanu rodowiska morskiego;

rybołówstwa, minister wła ciwy do spraw

26
 
rolnictwa, minister wła ciwy do spraw

gospodarki oraz minister wła ciwy do spraw

zdrowia











Prezes Krajowego Zarządu Gospodarki – opracowanie krajowego
do 2015 r.
Wodnej w uzgodnieniu z Ministrem Obrony programu ochrony wód

Narodowej, ministrem wła ciwym do spraw morskich;

gospodarki, ministrem wła ciwym do spraw

gospodarki morskiej, ministrem wła ciwym

do spraw gospodarki wodnej, ministrem

wła ciwym do spraw rolnictwa, ministrem

wła ciwym do spraw rybołówstwa,

ministrem wła ciwym do spraw rodowiska

i ministrem wła ciwym do spraw zdrowia





Minister wła ciwy do spraw gospodarki – przekazanie krajowego
do 31 marca
wodnej
programu ochrony wód
2015 r.
morskich do Komisji
Europejskiej.

Przygotowanie na podstawie istniejących danych pierwszej wstępnej oceny stanu
rodowiska wód morskich, w tym opracowań leżących zgodnie z projektem założeń,
w kompetencji ministra wła ciwego do spraw gospodarki morskiej, zostało zlecone przez
Głównego Inspektora Ochrony rodowiska i sfinansowane w latach 2011 – 2012
w
kwocie 908 tys. zł ze rodków Narodowego Funduszu Ochrony rodowiska
i Gospodarki Wodnej za po rednictwem rezerwy celowej budżetu państwa.
W projekcie ustawy zawarto tzw. regułę wydatkową, zgodnie z którą maksymalny limit
wydatków sektora finansów publicznych będący skutkiem finansowym ustawy do 2021 r.
wynosi 8 000 tys. zł i stanowi rodki Narodowego Funduszu Ochrony rodowiska
i

Gospodarki Wodnej, z uwzględnieniem zmiany sposobu finansowania zadań
państwowych jednostek budżetowych od dnia 1 stycznia 2011 r. (finansowanie z rezerwy
27
 
celowej utworzonej w budżecie państwa). Jednocze nie, wprowadzono mechanizmy
korygujące polegające na zmniejszeniu kosztów realizacji zadań.
Badania monitoringowe rodowiska Morza Bałtyckiego w ramach programów
monitoringu wód morskich będą na dotychczasowych zasadach finansowane w cało ci ze
rodków Narodowego Funduszu Ochrony rodowiska i Gospodarki Wodnej,
z uwzględnieniem zmiany sposobu finansowania zadań państwowych jednostek
budżetowych od dnia 1 stycznia 2011 r. (finansowanie z rezerwy celowej utworzonej
w budżecie państwa). Roczny koszt obecnie realizowanego, na podstawie umowy
o dofinansowanie państwowej jednostki budżetowej w formie przekazania rodków na
cele nieinwestycyjne, programu monitoringu Morza Bałtyckiego w strefie powyżej 1 mili
morskiej wynosi ok. 900 tys. zł. Z uwagi na nowe wymagania postawione przed
programami monitoringu wód morskich konieczne jest rozszerzenie zakresu badań
o nowe elementy w tym ichtiofaunę oraz substancje niebezpieczne. Spowoduje to
potrzebę zwiększenia dofinansowania na ten cel o ok. 500 tys. zł rocznie, począwszy od
2014 r. Wzrost kosztów rocznych monitoringu został oszacowany na podstawie
kalkulacji kosztów przedsięwzięć o podobnym charakterze realizowanych przez GIO na
wodach ródlądowych.

Rok
2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021
Wzrost
400*
- 500 500 500 500 500 500 500 500
kosztów w
tys. zł
( rodki
NFO iGW)
* rodki zapewnione w ramach umowy GIO -NFO iGW o dofinansowanie państwowej
jednostki budżetowej w formie przekazania rodków na cele nieinwestycyjne.
Ze rodków NFO iGW będzie korzystał także Prezes Krajowego Zarządu Gospodarki
Wodnej w realizacji zadań dotyczących opracowania krajowego programu ochrony wód
morskich. Koszt nowych zadań realizowanych przez Prezesa Krajowego Zarządu
Gospodarki Wodnej wynosić będzie 1 500 tys. zł w sze cioletnim cyklu wdrażania
wynikającym z postanowień dyrektywy morskiej. Dodatkowe rodki dla KZGW
oszacowano biorąc pod uwagę fakt, że do analizy dominujących presji i oddziaływań,
28
 
a następnie opracowania krajowego programu ochrony wód morskich w aspekcie
oddziaływania z lądu, będą wykorzystane dane i analizy wykonane w związku
z planowaniem w gospodarowaniu wodami, zgodnie z ustawą – Prawo wodne. Na
podstawie art. 112 – 114 ustawy – Prawo wodne realizowane są działania w ramach
planowania w
gospodarowaniu wodami – w tym sporządzana jest identyfikacja
znaczących oddziaływań antropogenicznych i ocena ich wpływu na stan wód
powierzchniowych. Przewidywane dodatkowe rodki przeznaczone będą głównie na
pokrycie kosztów optymalizacji działań podstawowych i uzupełniających dotyczących
oddziaływania na ekosystem Morza Bałtyckiego ładunków wprowadzanych z lądu oraz
kosztów oceny strategicznej i procesu konsultacji społecznych – na podstawie analogii do
działań realizowanych w związku z wdrażaniem Ramowej Dyrektywy Wodnej.
Rok
2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021
Wzrost
-
500
1 000
-
-
-
-
500
1 000
-
kosztów w
tys. zł
( rodki
NFO iGW)

Dodatkowe rodki dla Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej
oszacowano, biorąc pod uwagę fakt, że do opracowania analizy dominujących presji
i oddziaływań wywieranych na stan rodowiska wód morskich, w tym presji
i oddziaływań antropogenicznych pochodzenia morskiego, będą wykorzystane istniejące
dane w tym zakresie, uzyskane m.in. w związku z art. 20 ustawy z dnia 16 marca 1995 r.
o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki. Przewiduje się potrzebę
zapewnienia rodków finansowych w kwocie 600 tys. zł na realizację nowych zadań
ministra wła ciwego do spraw gospodarki morskiej w zakresie opracowania analizy
ekonomicznej i społecznej użytkowania wód morskich oraz kosztów degradacji
rodowiska wód morskich w 2017 r. Koszt nowych zadań został oszacowany na
podstawie bieżących danych funkcjonowania administracji.



29
 
Rok
2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021
Wzrost
- - - - -
600
- - - -
kosztów w
tys. zł
( rodki
NFO iGW)

Wpływ projektowanej regulacji na budżety jednostek samorządu terytorialnego wiąże się
głównie z działaniami w sferze gospodarki wodno- ciekowej, ograniczającymi ładunki
zanieczyszczeń odprowadzanych do Morza Bałtyckiego. Jednakże na tym etapie i dla
I cyklu wdrażania przyjmuje się, że jest on tożsamy z zadaniami tych jednostek
wynikającymi z dotychczasowych zobowiązań, w tym międzynarodowych,
w szczególno ci zawartych w Krajowym Programie Oczyszczania cieków
Komunalnych, Programie Wodno- rodowiskowym Kraju, oraz działaniami
wynikającymi z ustawy z dnia 16 marca 1995 r. o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza
przez statki związanymi z zapobieganiem oraz zwalczaniem zanieczyszczeń
pochodzących ze statków.

4.
Wpływ aktu normatywnego na rynek pracy
W związku z założeniem, że nowe zadania organów administracji publicznej będą
realizowane w ramach istniejącego potencjału kadrowego z istotnym udziałem ekspertyz
przewiduje się, że projektowana ustawa będzie miała nieznaczny wpływ na rynek pracy.
Zamawiane usługi eksperckie nieznacznie wpłyną na rynek pracy w sektorze prywatnym.

5.
Wpływ aktu normatywnego na konkurencyjno ć gospodarki i przedsiębiorczo ć,
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Zakłada się, że nowy model ochrony rodowiska morskiego może mieć pozytywny
wpływ na konkurencyjno ć gospodarki. Prowadzenie przedsiębiorstw
z wyeliminowaniem negatywnych presji i oddziaływań na wody morskie, wynikających
z prowadzonej działalno ci polepszy pozycję konkurencyjną polskich przedsiębiorstw
względem innych przedsiębiorstw regionu Morza Bałtyckiego.
30
 
strony : 1 ... 10 ... 16 . [ 17 ] . 18 ... 30 ... 38

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: