eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów

projekt dotyczy zmniejszenia liczby zawodów regulowanych w Polsce przez ograniczenie lub likwidację obecnych wymogów (np. certyfikatów, licencji). Projekt zakłada objęcie deregulacją 50 zawodów

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 806
  • Data wpłynięcia: 2012-10-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów
  • data uchwalenia: 2013-06-13
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 829

806-cz-I

obowiązującym” nie stanowią
samoistnej przesłanki do wpisu na
listę adwokatów lub radców
prawnych, czy też powołania na
stanowisko notariusza czy
komornika, jednocześnie wymagana
jest odpowiednia praktyka i zdany
egzamin (sędziowski lub
prokuratorski) lub stopień naukowy
doktora nauk prawnych.
5 Prokuratura Art. 12 § 1
Uwaga o charakterze redakcyjnym.
Nie uwzględniono, gdyż
Okręgowa we
pkt 5 lit. c
W projektowanym przepisie zawarto niesprecyzowane i zbyt
zrezygnowano z nowelizacji art. 12
Wrocławiu
pojemne określenia, co może w przyszłości stanowić faktyczna
§ 1 ustawy – Prawo o notariacie, w
barierę do uzyskania uprawnień.
brzmieniu przesłanym do
konsultacji społecznych.
Proponowana zmiana tego przepisu
nie wprowadza dodatkowej
kategorii podmiotów, a celem
zmiany jest ujednolicenie przepisów
§ 1 z § 2, poprzez założenie, że
wskazane w § 1 uprawnienia
powinny być uzyskane na
terytorium RP.

6 Polskie Art. 12 § 1
Pozytywne odniesienie się do proponowanych zmian.
Nie uwzględniono.
Towarzystwo
pkt 5 lit. c
Jednocześnie PTL zgłosił uwagę o charakterze redakcyjnym,
Projektodawca celowo użył pojęcia
Legislacji
która odnosi się do rozróżnienia między wiedzą prawniczą a
wiedza prawnicza i legislacyjna w
legislacyjną, ponieważ projektowany przepis budzi wątpliwości
celu podkreślenia doświadczenia w
pod względem językowym i logicznym. W ocenie PTLu wiedza
zakresie legislacji.
prawnicza jest pojęciem szerszym, obejmującym również

wiedzę legislacyjną, dokonywanie w projektowanym przepisie
podziału wydaje się bezzasadne.

67
7 Krajowa
Rada Art. 12 § 1
W ocenie Krajowej Rady Komorniczej zasadnie proponuje się
Nie uwzględniono, gdyż
Komornicza

dokonanie zmiany treści art. 12 § 1 ustawy z dnia 14 lutego 1991 r. - zrezygnowano z nowelizacji art. 12

Prawo o notariacie poprzez wprowadzenie zapisu umożliwiającemu
§ 1 ustawy – Prawo o notariacie, w

osobom, które wykonywały zawód komornika sądowego ubieganie
brzmieniu przesłanym do

się o powołanie na stanowisko notariusza. W chwili obecnej
konsultacji społecznych. w związku

zarówno wymagania stawiane komornikom sądowym, zakres
z uwagami dotyczącymi sposobu

aplikacji komorniczej i egzaminu komorniczego, jak również
dojścia do zawodu notariusza

posiadane wykształcenie i doświadczenie zawodowe wskazuje na
poprzez uprzywilejowanie „drogi

konieczność traktowania zawodu komornika sądowego na równi z
pozaaplikacyjnej”.

innymi zawodami prawniczymi. Brak jest jakichkolwiek podstaw do Proponowana zmiana tego przepisu

dyskryminowania profesji komornika sądowego i wprowadzania
nie wprowadza dodatkowej

odmiennych regulacji w odniesieniu do niej, choćby w zakresie
kategorii podmiotów, a celem

możliwości przechodzenia do innych zawodów. Dlatego też
zmiany jest ujednolicenie przepisów
Uwaga
niezasadne jest pominięcie analogicznego, jak w projektowanym art. § 1 z § 2, poprzez założenie, że
dotycząca
12 § 1 pkt. 3a ustawy - Prawo o notariacie, zapisu w ustawie o
wskazane w § 1 uprawnienia
ustawy –
adwokaturze i w ustawie o radcach prawnych. W związku z tym
powinny być uzyskane na
Prawo o
postulować należy o odpowiednią zmianę art. 66 ustawy z dnia 26
terytorium RP.
adwokaturze maja 1982 r. Prawo o adwokaturze oraz art. 25 ustawy z dnia 6 lipca

(art. 66) i
1982 r. o radcach prawnych. Takie rozwiązanie prawne niewątpliwie

ustawy o
przyczyni się do podniesienia rangi zawodu komornika sądowego.

radcach


prawnych
Należy nadto wskazać, że propozycja zmiany art. 12 § 1 ustawy -

(art. 25)
Prawo o notariacie, w proponowanym pkt 3a zbędnie zawiera

zastrzeżenie, że osoby, które wykonywały zawód komornika

sądowego zwolnione są z obowiązku odbycia aplikacji notarialnej,

złożenia egzaminu notarialnego oraz przepracowania w charakterze

asesora notarialnego co najmniej 2 lata, o ile posiadają wyższe

wykształcenie prawnicze. Z treści art. 12 ustawy wynika bowiem

jednoznacznie, że wymienione w dalszej części przepisu osoby

zwolnione są wyłącznie z konieczności spełnienia wymagań, o

których mowa w art. 11 pkt. 4-6. Tym samym osoby te nie są

zwolnione z obowiązku spełnienia wymogów określonych w art. 11


68
pkt. 1 - 3 i 7, w tym z obowiązku ukończenia wyższych studiów

prawniczych w Rzeczypospolitej.




8 Stowarzyszenie ogólna Zarząd Główny Stowarzyszenia Notariuszy Rzeczypospolitej
Uwzględniono w zakresie dostępu
Notariuszy
Polskiej w dniu 5 kwietnia 2012 r. podjął uchwalę Nr
do zawodu notariusza, gdyż
Rzeczypospolitej
21/IV/2012 w sprawie wyrażenia opinii o projekcie ustawy o
zrezygnowano z nowelizacji art. 12
Polskiej
zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów, § 1 ustawy – Prawo o notariacie, w
z której wynika, iż negatywnie opiniuje projekt ustawy, w
brzmieniu przesłanym do
całości przyłącza się do uchwały Krajowej Rady Notarialnej nr
konsultacji społecznych.
VII/15/2012 z dnia 26 marca 2012 r. oraz przedstawić
Proponowana zmiana tego przepisu
Ministrowi Sprawiedliwości opinię prof. Aleksandra Oleszki
nie wprowadza dodatkowej
dotyczącą przedmiotowego projektu ustawy.
kategorii podmiotów, a celem
Przedmiotowa opinia kwestionuje zasadność głównie art. 12
zmiany jest ujednolicenie przepisów
rozszerzającego dostęp do zawodu notariusza. Autor wskazuje
§ 1 z § 2, poprzez założenie, że
na odejście polskiego ustawodawcy kreującego w 1991 r.
wskazane w § 1 uprawnienia
notariat w jego ustrojowym i prawnym charakterze jako
powinny być uzyskane na
instytucji ochrony prawnej, której państwo powierzyło
terytorium RP.
bezpieczeństwo obrotu. Projektowane zmiany pozostają w

sprzeczności z zapewnieniem przez państwo granic ochrony
interesu publicznego w świetle orzecznictwa TK.

9 Krajowa
Rada Ogólna
KRN podjęła uchwałę w dniu 26 marca 2012 r., nr VII/15/2012,
Uwaga ma charakter ogólny.
Notarialna

w sprawie opinii o projekcie ustawy, w której negatywnie
Jest sprzeczna z zamiarem

opiniuje przedmiotowy projekt. W ocenie KRN notariusz w
projektodawcy co do

Polsce jest organem ochrony prawnej a nie usługodawcą, dlatego wprowadzonych zmian.

też instytucja notariatu nie powinna być przedmiotem


opiniowanego projektu ustawy, który skierowany jest do


usługodawców świadczących wyspecjalizowane usługi.




Art. 12 § 1
KRN sprzeciwia się likwidacji wymogu wykonywania przez
Nie uwzględniono, gdyż
pkt 3
okres 3 lat zawodu adwokata lub radcy prawnego, po którym to
zrezygnowano z nowelizacji art. 12


69

okresie możliwe jest powołanie na stanowisko notariusza.
§ 1 ustawy – Prawo o notariacie, w


brzmieniu przesłanym do


konsultacji społecznych.



Art. 12 § 1
KRN sprzeciwia się wprowadzeniu rozwiązania polegającego na Proponowana zmiana tego przepisu
pkt 5 i 6
powołaniu na stanowisko notariusza osób, które bez odbycia
nie wprowadza dodatkowej

aplikacji notarialnej, egzaminu notarialnego i asesury (dotyczy
kategorii podmiotów, a celem


sędziów, prokuratorów oraz doktorów nauk prawnych – w
zmiany jest ujednolicenie przepisów

określonych ustawą warunkach).
§ 1 z § 2, poprzez założenie, że


wskazane w § 1 uprawnienia


powinny być uzyskane na


terytorium RP.







Skrócenie czasu trwania praktyki zastępującej aplikację z 5 do 3
Uwzględniono częściowo.
Art. 12 § 2-4
lat jest niczym nieuzasadnione i niecelowe. Dotychczasowe
Czas trwania aplikacji notarialnej

przepisy przewidywały czas trwania aplikacji 2,5 roku – to
nie ulega skrócenia i wynosi 2 lata i

praktyka stanowiła dwukrotność tego okresu. Skracanie okresu
6 miesięcy, co jest okresem

praktyki będzie powodowało obniżenie poziomu osób
dłuższym niż zaproponowane 3 lata

przestępujących do egzaminu
praktyki uprawniającej do


przystąpienia do egzaminu


notarialnego. Egzamin notarialny


zaś zweryfikuje poziom wiedzy i


przygotowanie do zawodu


notariusza tych osób.




Sprzeciw budzi skrócenie aplikacji do 2 lat. Aplikacja notarialna Uwzględniono.
Art. 72 § 1
została już skrócona z 3 do 2,5 roku. Proponowane dalsze jej


skrócenie nie zapewni właściwego przygotowania aplikantów do

wykonywania zawodu





Likwidację testu należy uznać za dobry krok. Brakuje jednak
Nie uwzględniono.
Art. 74d

70

wprowadzenia na to miejsce egzaminu ustnego, którego wartość Z części ustnej egzaminu

w sprawdzeniu nie tylko wiedzy, ale i predyspozycji do zawodu
notarialnego ustawodawca

notariusza jest nieporównywalnie większa.
zrezygnował w 2005 r., nie


przewiduje się zatem powrotu do


poprzednich zasad przeprowadzania


egzaminu notarialnego. W


proponowanym przez


projektodawcę kształcie egzamin


notarialny będzie składał się z


trzech części. Pierwsza i druga


część egzaminu notarialnego


polegać będzie na opracowaniu


projektów aktów notarialnych na


podstawie opisanych przypadków.


Trzecia część egzaminu


notarialnego polegać będzie na


opracowaniu projektu odmowy


dokonania czynności notarialnej


albo uzasadnienia jej


dopuszczalności bądź na


opracowaniu projektu czynności


notarialnej innej niż akt notarialny.


W ocenie projektodawcy taka forma


egzaminu notarialnego w dużo


większym stopniu niż egzamin


ustny sprawdzi przydatność do


zawodu notariusza.






Art. 74d
W ocenie KRN przyjęta metodologia ocen, z którą ocenie
Uwzględniono częściowo, gdyż
i art. 74e
niedostatecznej przypisana jest cyfrowa ocena wyrażona liczbą
zmieniono średnie arytmetyczne
„2” jest błędna. Ocenie niedostatecznej powinna być przypisana
ocen cząstkowych wystawianych

71
strony : 1 ... 30 ... 70 ... 77 . [ 78 ] . 79 ... 90 ... 130 ... 140

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: