Rządowy projekt ustawy o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów
projekt dotyczy zmniejszenia liczby zawodów regulowanych w Polsce przez ograniczenie lub likwidację obecnych wymogów (np. certyfikatów, licencji). Projekt zakłada objęcie deregulacją 50 zawodów
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 806
- Data wpłynięcia: 2012-10-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów
- data uchwalenia: 2013-06-13
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 829
806-cz-I
W przypadku wyeliminowania tej części egzaminu niezbędne
Nie uwzględniono.
Jest sprzeczna z zamiarem
jest zastąpienie jej innym elementem egzaminu sprawdzającym
projektodawcy co do
wiedzę, np. zadania z zakresu prawa pracy, konstytucyjnego itp.
wprowadzonych zmian.
Art. 4 ust. 4
Uwaga jest niezasadna, gdyż kwestie
Uregulowanie problematyki odprowadzania podatku VAT od
związane z podatkiem VAT od
działalności pro bono powinno być uregulowane w ustawie
działalności pro bono są uregulowane w
podatkowej.
ustawie o podatku od towarów i usług.
Kwestie dotyczące bezpłatnej pomocy
prawnej powinny być uregulowane
kompleksowo w przepisach należących
do właściwości rzeczowej właściwych
resortów poprzez np. określenie kręgu
osób, do których pomoc taka miałaby
być skierowana oraz zasad weryfikacji
korzystania z takiej pomocy.
Kwestie podatkowe powinny natomiast
odnosić się do określonego już systemu,
z uwzględnieniem konieczności
zapewnienia regulacji
przeciwdziałających nadużyciom
podatkowym w tym systemie
(stanowisko ministerstwa finansów).
Obniżono w istotny sposób kryteria odpowiedniej wiedzy praktycznej
i teoretycznej, na których oparte są przesłanki dostępności do zawodu
adwokata. Powyższe prowadzi do obniżenia poziomu ochrony praw
jednostki i zaburza mechanizmy zapewniające samorządowi
zawodowemu sprawowanie pieczy nad należytym wykonywaniem
zawodu
42
Krytyka jakości legislacyjnej- ze względu na nie zgodność z
Konstytucją. Projekt deregulacji jest niezgodny w szczególności z art
17 ust. 1 w związku z art. 2 Konstytucji RP (zasada określoności
przepisów prawa, zasada prawidłowej legislacji). Niezależnie od
intencji twórców projektu w jego treści znalazły się postanowienia,
które nie dają pogodzić się z normami, zasadami, wartościami których
poszanowania wymaga Konstytucja RP.
24 Sąd Apelacyjny w
ogólna Szczegóły oceny w rubryce dotyczącej całości ustawy.
Nie wymaga ustosunkowania się.
Gdańsku
25 Naczelna
Rada ogólna
Negatywna ocena zmian dotyczących zawodu adwokata.
Adwokacka
Nie wymaga ustosunkowania się.
Art. 76
Uwzględniono.
Zastrzeżenia budzi skrócenie czasu aplikacji.
Czas trwania aplikacji pozostaje bez
zmian.
Uwzględniono.
Zastrzeżenia budzi zdefiniowanie celu aplikacji, co spowoduje
Zmiana celu aplikacji adwokackiej
ograniczeniem aplikantów w możliwości przygotowania w
analogicznie jak w przypadku
dobrym stopniu do wymogów egzaminu adwokackiego.
aplikacji radcowskiej.
Niedopuszczalne jest określenie celu aplikacji zgodnie z
projektem ustawy deregulacyjnej, ponieważ definicja ta zawęża
spektrum realizacji celu publicznego, albowiem celem aplikacji
jest przygotowanie aplikanta do samodzielnego wykonywania
zawodu adwokata. Inaczej określono cel aplikacji adwokackiej i
radcowskiej. Różnica ta nie ma żadnego uzasadnienia.
Nie uwzględniono.
Również negatywnie zostało ocenione poszerzenie kręgu osób
„Czynności bezpośrednio związane z
uprawnionych do wpisu na listę adwokatów bez odbycia
tworzeniem aktów normatywnych o
aplikacji i złożenia egzaminu adwokackiego o osoby, które
charakterze powszechnie
obowiązującym” nie stanowią
wykonywały wymagające wiedzy prawniczej i legislacyjnej
samoistnej przesłanki do wpisu na
43
czynności bezpośrednio związane z tworzeniem aktów
listę adwokatów lub radców
normatywnych o charakterze powszechnie obowiązującym w
prawnych, czy też powołania dna
stanowisko notariusza czy
urzędach organów władzy publicznej. Użyte w tym przepisie
komornika, jednocześnie wymagana
pojęcia są nieostre i niezdefiniowane.
jest odpowiednia praktyka i zdany
egzamin (sędziowski lub
prokuratorski) lub stopień naukowy
doktora nauk prawnych.
Nie uwzględniono.
Podobne zastrzeżenia zostały zgłoszone w związku z
„Czynności związane z tworzeniem
poszerzeniem kręgu osób uprawnionych do przystąpienia do
aktów prawnych” nie stanowią
egzaminu adwokackiego bez odbyci aplikacji o osoby, które
samoistnej przesłanki do
dopuszczenia do egzaminu
wykonywały wymagające wiedzy prawniczej i legislacyjnej
zawodowego, jednocześnie
czynności bezpośrednio związane z tworzeniem aktów
wymagana jest odpowiednia
normatywnych o charakterze powszechnie obowiązującym w
praktyka i zdany egzamin kończący
urzędach organów władzy publicznej. Proponowane zmiany
aplikację legislacyjną.
prowadzą do obniżenia poziomu merytorycznego przygotowania
osób starających się o prawo do wykonywania zawodu
adwokata.
Nie uwzględniono.
Krytycznie oceniono skrócenie do 3 lat okresów praktyki
Dla wskazanych osób okres 3 lat
wydaje się być odpowiedni i
zawodowej.
wystarczający do uzyskania wiedzy
i doświadczenia niezbędnego do
wykonywania zawodu adwokata,
zaś egzamin stanowi odpowiednią
weryfikację.
26 Prezes
Sądu
ogólna Szczegóły oceny w rubryce dotyczącej całości ustawy.
Nie wymaga ustosunkowania się.
Apelacyjnego w
44
Katowicach
27 Prokurator ogólna
Zmiany w sposobie dołączenia do grona adwokatów i radców
Generalny
prawnych oraz skrócenia czasu trwania aplikacji oraz wymagań
potrzebnych by wpisać się na listę adwokacką może być
sprzeczne z orzecznictwem TK zwłaszcza jeśli uwzględnimy
fakt że jest to zawód zaufania publicznego i mimo że ustawa nie
przesądza o sposobie edukacji nie można zniżać jej poziomu.
Niebezpieczne mogą być również wyrażenia nieostre
wykorzystane w projekcie w zakresie oceny wymogów.
Określonych warunków dotyczących kwalifikacji zawodowych i
moralnych kandydatów do zawodu.
Weryfikacja przygotowania do danego zawodu zaufania
publicznego i nabór do tego zawodu nie powinny być
pozostawione w całości swobodzie sił rynkowych, bez
jakiejkolwiek regulacji i jednoczesnego stawiania wymogów
profesjonalnych i etycznych, a także - gwarancji ich
dochowania. Wybór modelu naboru do zawodów prawniczych
należy bez wątpienia do kompetencji ustawodawcy i to od jego
decyzji zależy określenie rodzaju i zasad wykonywania
prawniczych zawodów zaufania publicznego, w tym
wyposażenie samorządów zawodowych w gestię sprawowania
pieczy nad należytym wykonywaniem zawodu, mającą
konstytucyjne umocowanie.
28 Prokurator ogólna
Zbyt szeroko umożliwiono dostęp do zawodu adwokata dla
Nie uwzględniono.
Okręgowy w
osób, które zostaną zwolnione z wymogu aplikacji i złożenia
„Czynności bezpośrednio związane z
Nowym Sączu
egzaminu.
tworzeniem aktów normatywnych o
charakterze powszechnie
obowiązującym” nie stanowią
samoistnej przesłanki do wpisu na
listę adwokatów lub radców
prawnych, czy też powołania dna
45
stanowisko notariusza czy
komornika, jednocześnie wymagana
jest odpowiednia praktyka i zdany
egzamin (sędziowski lub
prokuratorski) lub stopień naukowy
doktora nauk prawnych.
Art. 3. ustawa z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych
1 Dziekan
Art. 25 ust.
Całkowicie chybione jest dopuszczenie do wpisu na listę radców Nie uwzględniono.
Wydziału Prawa
1
prawnych osób, które wykonywały czynności bezpośrednio
„Czynności w sferze legislacyjnej”
i Administracji
związane z tworzeniem aktów normatywnych o charakterze
nie stanowią samoistnej przesłanki
Uniwersytetu
powszechnie obowiązującym.
do wpisu na listę adwokatów lub
ląskiego
radców prawnych, czy też
powołania na stanowisko notariusza
czy komornika, jednocześnie
wymagana jest odpowiednia
praktyka i zdany egzamin
(sędziowski lub prokuratorski) lub
stopień naukowy doktora nauk
prawnych.
Proponowane zmiany pkt 2-4 rodzą wysokie ryzyko
Nie uwzględniono.
Art. 25 ust.
nieadekwatności uzyskanej wiedzy do rzeczywistego wkładu
„Czynności związane z tworzeniem
2
pracy kandydata do zawodu. Okazuje się, że osoba asystująca
aktów prawnych” nie stanowią
przy czynnościach radcowskich, która nie sygnuje projektów
samoistnej przesłanki do
pism procesowych, opinii, umów czy innych dokumentów
dopuszczenia do egzaminu
prawnych może uzyskać dopuszczenie do egzaminu
zawodowego, jednocześnie
zawodowego.
wymagana jest odpowiednia
praktyka i zdany egzamin kończący
aplikację legislacyjną.
46
Dokumenty związane z tym projektem:
- 806-cz-II › Pobierz plik
- 806-cz-I › Pobierz plik