eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów

projekt dotyczy zmniejszenia liczby zawodów regulowanych w Polsce przez ograniczenie lub likwidację obecnych wymogów (np. certyfikatów, licencji). Projekt zakłada objęcie deregulacją 50 zawodów

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 806
  • Data wpłynięcia: 2012-10-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów
  • data uchwalenia: 2013-06-13
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 829

806-cz-I

9
KRN
art. 76a
Projektowana treść art. 76a Prawa o notariacie - sztywne
UWAGA NIEZASADNA

określenie odległego terminu wizytacji, a następnie - w Przepis przewiduje jedynie
przypadku negatywnego wyniku - także lustracji - obligatoryjne czynności
uniemożliwi efektywne wykonywanie pieczy przez nadzorcze, które nie wykluczają
samorząd notarialny i zapobieżenie ewentualnym (dalszym) przeprowadzenia wcześniejszej
szkodom wyrządzanym przez asesora prowadzącego własną wizytacji przez samorząd, czy
kancelarię.
Ministra Sprawiedliwości jeśli

zaistnieje taka potrzeba (np.
przypadku pojawienia się
sygnałów oczywistej i rażącej
obrazy przepisów prawnych,
uchybienia powadze lub
godności zawodu przez asesora
notarialnego).
10 KRN art. 10 § 3
KRN pozytywnie odnosi się do wprowadzenia elementów UWAGA NIEZASADNA, ale
Stowarzyszenie

uznaniowych przy podejmowaniu decyzji o powołaniu na
istnieje potrzeba
Notariuszy
stanowisko notariusza (art. 10 § 3) z zastrzeżeniem, iż ilość
sprostowania oczywistej
Rzeczypospolitej
tych kryteriów uznaje za niewystarczającą i uważa, że
omyłki – w miejsce słów
Polskiej
niezbędne jest rozszerzenie tego katalogu. W szczególności
„polskiego” wpisać
dotyczy to braku odniesienia do: zapotrzebowania
„prawnego”.
społecznego na usługi notarialne, potrzeby zapewnienia Brak podstaw do ujęcia wśród
bezpiecznego obrotu prawnego oraz liczby i struktury przesłanek jakimi winien się
czynności notarialnych dokonywanych w okręgach kierować Minister
poszczególnych sądów prowadzących księgi wieczyste
Sprawiedliwości podejmując

decyzje o powołaniu notariusza

zapotrzebowania społecznego
na usługi notarialne, potrzeby
zapewnienia bezpiecznego
obrotu prawnego oraz liczby i
struktury czynności
notarialnych dokonywanych w
okręgach poszczególnych

332
sądów prowadzących księgi
wieczyste. Postulaty te są
przeciwne celowi ustawy -
otwarciu dostępu do zawodu
notariusza.



Problem zatrudnienia aplikanta notarialnego przez asesora
UWZGL DNIONA
11
KRN
76c § 2
notarialnego prowadzącego własna kancelarię.

Do uwzględnienia w zakresie
eliminacji obowiązku
zatrudnienia aplikanta
notarialnego przez asesora
notarialnego prowadzącego
własną kancelarię.
12

Propozycja rezygnacji z wprowadzenia przymusu
UWAGA UWZGL DNIONA
Krajowa Rada
zatrudniania aplikantów notarialnych przez notariuszy oraz
w zakresie zniesienia
Notarialna
przymusu obejmowania patronatu nad tzw. aplikantami
obowiązku zatrudnienia. W
pozaetatowymi.
zakresie obowiązku objęcia
obowiązkiem patronatu
aplikanta, obowiązek ten
ograniczono do 1 aplikanta w
okresie 2 lat i 6 miesięcy.



Przewidziany w projekcie niejasny, i sprzeczny

13
Stowarzyszenie
wewnętrznie podział na asesorów zatrudnionych przez
UWAGA NIEZASADNA
Notariuszy
notariusza w jego kancelarii notarialnej oraz asesorów
Argumentacja analogiczna do
Rzeczypospolitej
prowadzących swoje kancelarie.
przywołanej w opinii Krajowej
Polskiej
Rady Notarialnej.



Przewidziany w projekcie zamiar wprowadzenia
UWAGA UWZGL DNIONA
14
Stowarzyszenie
niekonstytucyjnego i niezgodnego z zasadami prawa pracy,
w zakresie zniesienia
Notariuszy
obowiązku zatrudniania przez notariusza aplikantów lub
obowiązku zatrudnienia. W
Rzeczypospolitej
obowiązkowego objęcia ich patronatem (art. 22, art.24, art.
zakresie obowiązku objęcia
Polskiej
32 i art. 65 Konstytucji RP).
obowiązkiem patronatu
aplikanta, obowiązek ten

333
ograniczono do 1 aplikanta w
okresie 2 lat i 6 miesięcy.
15 Stowarzyszenie

Negatywna opinia odnośnie przewidzianego w projekcie
UWAGA NIEZASADNA
Notariuszy
skrócenie czasu trwania asesury.

Rzeczypospolitej
Projekt nie przewiduje
Polskiej
skrócenia czasu trwania asesury
notarialnej
16 Stowarzyszenie
Pominięcie w projekcie kryterium znajomość języka
UWAGA NIEZASADNA
Notariuszy
polskiego przez kandydata na notariusza nie będącego

Rzeczypospolitej
obywatelem polskim.
Obowiązująca ustawa z dnia
Polskiej
7.10.1999 r. o języku polskim
szczegółowo określa zasady
używania języka polskiego. W
przypadku notariuszy kwestię
posługiwania się językiem
polskim reguluje art. 2 § 3
Prawa o notariacie. Nie
zachodzi potrzeba
wprowadzenia jako przesłanki
w art. 11 Prawa o notariacie
warunku znajomości języka
polskiego, albowiem kwestia ta,
w przypadku osób, o których
mowa w art. 12 § 2 zostanie
zweryfikowana podczas
egzaminu notarialnego. Jeżeli
zaś chodzi o osoby wymienione
w art. 12 § 1 – sam fakty
zdobycia tytułu lub stopnia
naukowego w Rzeczypospolitej
Polskiej jak również
wykonywania tu przez

334
określony czas zawodu
prawniczego wyeliminuje
osoby, które nie posługują się
językiem polskim.
17 Stowarzyszenie
Ogólna
niespójność proponowanych rozwiązań oraz błędy
UWAGA NIEZASADNA
Notariuszy
legislacyjne potwierdzone załączonymi opiniami.
Brak możliwości odniesienia
Rzeczypospolitej
się z uwagi na zbyt ogólnikową
Polskiej
treść zarzutu.
18 Krajowa
Rada
art. 12 § 1
Należy nadto wskazać, że błędnie odstąpiono od UWAGA NIEZASADNA
Komornicza
wcześniejszej propozycji zmiany art. 12 § 1 ustawy - Brak podstaw do rozszerzania
Prawo o notariacie.
kręgu osób uprawnionych do

ubiegania się o powołanie na
W pierwszej wersji słusznie założono, że osoby, które stanowisko notariusza o
wykonywały zawód komornika sądowego zwolnione są z komorników. Z uwagi na
obowiązku odbycia aplikacji notarialnej, złożenia egzaminu całkowicie odmienny zakres
notarialnego oraz przepracowania w charakterze asesora przedmiotowy tych zawodów,
notarialnego co najmniej 2 lata. Tymczasem obecnie, w koniecznym było
miejsce dotychczasowego uprawnienia osób, które wprowadzenie regulacji, w
wykonywały zawód komornika do ubiegania się o myśl której osoby po zdanym
powołanie na stanowisko notariusza, przewiduje się jedynie, egzaminie komorniczym będę
że osoby, które zdały egzamin komorniczy mogą przystąpić obowiązane do zdania
do egzaminu notarialnego bez konieczności odbycia dodatkowo egzaminu
aplikacji notarialnej.
notarialnego, który sprawdzi
Wydaje się, że z uwagi na zakres przedmiotowy aplikacji ich kwalifikacje do zawodu
komorniczej i egzaminu komorniczego oraz z uwagi na notariusza.
wymagania stawiane komornikom sądowym, w tym Komornikom z 3-letnim
zwłaszcza konieczność posiadania przez nich wyższego doświadczeniem przyznano
wykształcenia prawniczego oraz z uwagi na posiadane również prawo do ubiegania się
doświadczenie zawodowe nie jest zasadne dalsze o wpis na listę adwokatów i
utrzymywanie różnicowania poszczególnych zawodów radców prawnych.
prawniczych i umniejszanie uprawnień osób wykonujących
zawód komornika sądowego.

335

19 Prezes
Sądu
Art. 10 § 1a
Przeprowadzanie wizytacji w trybie art. 10 § la istotnie
UWAGA ZGODNA Z
Apelacyjnego w
ustawy – Prawo o obciąży sądy apelacyjne dodatkowymi obowiązkami,
PROJEKTEM
Poznaniu
notariacie.
chociaż dzisiaj trudno przewidzieć skalę tego problemu.

Jednak nie sprzeciwiam się tej propozycji, bowiem zdaję

sobie sprawę, że - z uwagi na sposób uregulowania kwestii

nadzoru - jedynie prezes sądu apelacyjnego jest w stanie

wykonać to zadanie.





W żadnym razie negatywna opinia prezesa sądu
UWAGA W CZ
CI
apelacyjnego nie może pozbawiać asesora notarialnego
ZASADNA
prowadzącego kancelarię możliwości ubiegania się o
Do uwzględnienia poprzez
powołanie na stanowisko notariusza. W praktyce wizytacje
wprowadzenie regulacji, w
te wykonywać będą sędziowie wizytatorzy ds. notarialnych
myśl której negatywna opinia
i w efekcie to wyłącznie ich ocena decydowałaby o
prezesa sądu apelacyjnego o
możliwości uzyskania powołania na stanowisko notariusza.
asesorze notarialnym nie będzie
Wydaje się więc, że właściwe byłoby, aby ostateczną
zamykała drogi do
decyzję podejmował zawsze Minister Sprawiedliwości,
przeprowadzenia całej
który będzie mógł choćby wziąć pod uwagę również zarzuty
procedury powołaniowej –
asesora do protokołu wizytacji.
łącznie z ustosunkowaniem się
Z uwagi na znaczenie wizytacji powinny zostać asesora do protokołu wizytacji
ustalone pewne ogólne unifikacyjne zasady tej czynności i
oraz zwróceniem się do
protokołu z tej czynności. Wydaje się, że najlepszym
właściwej izby notarialnej o
miejscem do tego byłoby rozporządzenie wykonawcze.
opinię w przedmiocie wniosku

o powołanie na stanowisko
notariusza. Ostateczna decyzja
w przedmiocie powołania
asesora notarialnego
prowadzącego własną
kancelarię, który uzyskał
negatywną ocenę z wizytacji

336
strony : 1 ... 80 ... 120 ... 130 . [ 131 ] . 132 ... 140

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: