eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2013

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2013

projekt ustawy dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 755
  • Data wpłynięcia: 2012-09-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2013
  • data uchwalenia: 2013-01-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 169

755-uklad-zadaniowy


Przy powyższych nakładach planuje się osiągnąć wskazane poniżej cele oraz wartości docelowe mierników
zadań.
W ramach funkcji 1. dokonano ujednolicenia mierników stosowanych przez jednostki obsługujące organy
administracji publicznej – z tego względu w niektórych przypadkach nie zostały zaprezentowane wartości
mierników na lata 2011-2012.
Zadanie 1.1. Obsługa merytoryczna i kancelaryjno-biurowa Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej
Realizacja tego zadania związana jest z obsługą merytoryczną, prawną, organizacyjną, finansową, techniczną
i kancelaryjno-biurową Urzędu Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Zadanie ma na celu zapewnienie
sprawnej i efektywnej obsługi Prezydenta RP umożliwiającej wykonywanie kompetencji wynikających
z Konstytucji i ustaw – dotyczących m. in. reprezentacji państwa na arenie międzynarodowej, sprawowania
zwierzchnictwa nad Siłami Zbrojnymi RP, nadawania orderów i odznaczeń państwowych, nadawania
obywatelstwa polskiego oraz stosowania prawa łaski.
Do pomiaru stopnia realizacji celu zadania 1.1. wykorzystywany będzie miernik:
Miernik: Ocena badająca poziom zadowolenia Kierownictwa Kancelarii Prezydenta RP i Biura
Bezpieczeństwa Narodowego z obsługi wykonywanej przez Kancelarię Prezydenta RP (ankieta, skala 1-4,
gdzie 1-ocena bardzo zła, 4-ocena bardzo dobra)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik ukazuje stopień zadowolenia Kierownictwa
Bazowa
PW
Planowane
Kancelarii Prezydenta RP i Biura Bezpieczeństwa
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
Narodowego
z
działań
podejmowanych
przez
Kancelarię Prezydenta RP jako jednostki obsługowej.
b. d.
>3,7
>3,7
>3,7
>3,7
Zadanie 1.2. Obsługa Parlamentu i jego organów w zakresie merytorycznym i organizacyjnym
Celami zadania są wsparcie Sejmu i jego organów w realizacji zadań, zapewnienie sprawnej i efektywnej
obsługi ich działalności, zapewnienie posłom warunków niezbędnych do skutecznej realizacji obowiązków
oraz ochrony praw wynikających ze sprawowania mandatu, jak również wsparcie w realizacji zadań
Senatu i jego organów oraz zapewnienie warunków wykonywania mandatu senatora. Cele te realizowane
są m.in. przez przygotowanie i obsługę posiedzeń Sejmu i Senatu oraz posiedzeń komisji sejmowych i komisji
senackich, wsparcie merytoryczne parlamentarzystów w procesie legislacyjnym, podejmowanie inicjatyw
ustawodawczych, prowadzenie spraw parlamentarzystów, zapewnienie posłom i senatorom organizacyjnych
i finansowych warunków wykonywania mandatu wynikających z ustawy o wykonywaniu mandatu posła
i senatora.
Do pomiaru stopnia realizacji celów zadania 1.2. wykorzystywane będą 2 mierniki:
Miernik 1: Ocena poziomu zadowolenia posłów z działań podejmowanych przez Kancelarię Sejmu
(ankieta, skala 1-4, gdzie 1-ocena bardzo zła, 4-ocena bardzo dobra)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik ukazuje stopień zadowolenia posłów z działań
Bazowa
PW
Planowane
podejmowanych przez Kancelarię Sejmu jako jednostki
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
obsługowej. Wartość miernika stanowi średnią ważoną
ocen ze wszystkich ankiet.
b. d.
b. d.
3,3
3,3
3,3


12

Miernik 2: Ocena poziomu zadowolenia senatorów z działań podejmowanych przez Kancelarię Senatu
(ankieta, skala 1-4, gdzie 1-ocena bardzo zła, 4-ocena bardzo dobra)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik ukazuje stopień zadowolenia senatorów
Bazowa
PW
Planowane
z działań podejmowanych przez Kancelarię Senatu jako
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
jednostki obsługowej. Wartość miernika ustalana jest na
podstawie wyników ankiety przeprowadzonej przez
b.d.
b.d.
≥ 3,3
≥ 3,3
≥ 3,3
Kancelarię Senatu wśród senatorów.
Informacje dodatkowe:
Uzyskane na podstawie przeprowadzonej ankiety dane dostarczają istotnych informacji dla potrzeb zarządzania, pozwalając
na podjęcie działań usprawniających obsługę i organizację realizowanego zadania.
Zadanie 1.3. Obsługa merytoryczna i kancelaryjno-biurowa Prezesa Rady Ministrów, Rady Ministrów
i członków Rady Ministrów
Zadanie obejmuje działania związane z zapewnieniem sprawnej i efektywnej obsługi Prezesa Rady
Ministrów, Rady Ministrów oraz innych organów opiniodawczo-doradczych i pomocniczych PRM i RM,
jak również działania związane z tworzeniem i ogłaszaniem prawa. W ramach tego zadania opracowywane są
rządowe projekty ustaw na zasadach i w trybie określonych w regulaminie prac Rady Ministrów, stanowiska
prawno-legislacyjne do rządowych projektów aktów prawnych, prowadzone są analizy i monitoring wykonania
orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego, redagowany i udostępniany jest Dziennik Ustaw RP oraz Dziennik
Urzędowy „Monitor Polski”. Zadanie obejmuje także działania związane z zarządzaniem korpusem służby
cywilnej oraz dążeniem do poprawy jakości pracy w urzędach administracji rządowej.
Do pomiaru stopnia realizacji celu zadania 1.3. wykorzystywane będą 2 mierniki:
Miernik 1: Ocena badająca poziom zadowolenia członków Rady Ministrów, rad, komisji, zespołów oraz
innych organów opiniodawczo-doradczych i pomocniczych PRM i RM z obsługi wykonywanej przez
KPRM (ankieta, skala ocen 1-4, gdzie 1-ocena bardzo zła, 4-ocena bardzo dobra

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik odzwierciedla zadowolenie osób i organów,
Bazowa
PW
Planowane
które korzystają z obsługi wykonywanej przez KPRM.
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
Wartości miernika opierają się na podstawie 2 rodzajów
badań ankietowych:
-
stopnia zadowolenia osób zajmujących kierownicze
stanowiska państwowe w KPRM z pracy komórek
organizacyjnych, będących w strukturze KPRM;
b. d.
b. d.
≥ 3,3
≥ 3,3
≥ 3,3
-
stopnia zadowolenia członków zespołów, rad,
komisji
i
innych
organów
opiniodawczo-
doradczych i pomocniczych z obsługi świadczonej
przez KPRM
Miernik 2: Wyrażona w % proporcja między liczbą projektów ustaw, rozporządzeń RM, Prezesa Rady
Ministrów i Ministrów opracowanych lub opiniowanych przez RCL, których niezgodność z Konstytucją
nie została stwierdzona przez TK, a liczbą aktów prawnych tego typu opracowanych lub opiniowanych
przez RCL

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik
pozostaje
w
bezpośrednim
związku
Bazowa
PW
Planowane
z ustawowym zadaniem RCL, którym jest analizowanie
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego. Centrum
w szczególności bada orzeczenia, w których Trybunał
orzekł o niezgodności z Konstytucją aktu prawnego –
przyjęty sposób pomiaru i realizacji zadania pozwala
> 98
> 98
> 98
> 98
> 98
reagować na nieprawidłowości w pracy legislacyjnej
i podejmować czynności korygujące w przyszłości.



13

Zadanie 1.4. Obsługa Trybunału Konstytucyjnego w zakresie merytorycznym i organizacyjnym
Zadanie to dotyczy poprawy stanu zgodności stanowionego prawa z Konstytucją i ratyfikowanymi
umowami międzynarodowymi (hierarchicznej zgodności aktów normatywnych) oraz podniesienia
sprawności rozpatrywania spraw wpływających do Trybunału Konstytucyjnego od uprawnionych podmiotów
w procesie kontroli konstytucyjności prawa.
Do pomiaru stopnia realizacji celu zadania 1.4. wykorzystywany będzie miernik:
Miernik: Stosunek liczby spraw zakończonych w postępowaniu merytorycznym przed Trybunałem
Konstytucyjnym (liczba wyroków i postanowień kończących postępowanie) do liczby spraw skierowanych
do rozpoznania merytorycznego (wpływ spraw), (w %)

Wartości miernika
Opis miernika:
Bazowa
PW
Planowane
Miernik obrazuje, jaka część spraw skierowanych do
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
postępowania merytorycznego została zakończona.
106
≥100
≥100
≥100
≥100
Ocena ryzyka:
Ryzyko niezrealizowania zakładanej wartości docelowej miernika związane jest z ewentualnym nieprzewidzianym
wzrostem liczby wnoszonych do rozpoznania spraw oraz zróżnicowanym stopniem ich prawnokonstytucyjnej złożoności
wpływającej na długość procesu orzeczniczego.
Zadanie 1.5.W Organizacja i przeprowadzanie wyborów
W ramach zadania dotyczącego organizacji i przeprowadzania wyborów realizowane są wybory Prezydenta RP,
wybory do Sejmu i Senatu Rzeczpospolitej Polskiej, Parlamentu Europejskiego, jak również wybory do rad
gmin, rad powiatów i sejmików województw, wybory wójtów, burmistrzów i prezydentów miast oraz referenda
o zasięgu regionalnym i ogólnokrajowym. Celem zadania jest zapewnienie sprawnego przeprowadzenia
wyborów i referendów przy rozsądnym koszcie. Zadanie realizowane jest przez Krajowe Biuro Wyborcze.
Do pomiaru stopnia realizacji celu zadania 1.5.W będą wykorzystywane 2 mierniki:
Miernik 1: Czas ustalenia wyników wyborów z 95% liczby komisji obwodowych (w godz.)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik
umożliwia
monitorowanie
sprawności
Bazowa
PW
Planowane
przygotowania i przeprowadzenia wyborów przez KBW
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
w aspekcie technicznym (tj. jakości infrastruktury
informatycznej) oraz organizacyjnym (tj. przygotowania
komisji wyborczych do sprawnego przeprowadzenia
b.d.
<18
<18
<18
<17
wyborów i referendów).
Ocena ryzyka:
Informacje dodatkowe:
Ryzyko niewykonania docelowej wartości miernika ma
Wartość miernika stanowi średnią z poszczególnych czasów
charakter techniczny i związane jest z działaniem
ustalania wyników wyborów i referendów z 95% liczby komisji
systemu elektronicznego przetwarzania danych.
obwodowych.
Miernik 2: Liczba zarządzonych wyborów ponownych i uzupełniających (w szt.)
Wartości miernika
Opis miernika:
Miernik odnosi się do realizacji zadań przez Wojewodę,
Bazowa
PW
Planowane
który odpowiedzialny jest za zarządzanie wyborów
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
ponownych i uzupełniających.
14,1
20,2
16,4
15,3
16,4
Ocena ryzyka:
Ryzyko niewykonania zakładanej wartości docelowej
miernika związane jest z nieregularnym napływem
Informacje dodatkowe:
spraw dotyczących wygaśnięcia mandatu w czasie
Wartość miernika ma charakter uśredniony i uwzględnia
kadencji organów jednostek samorządu terytorialnego
odmienne uwarunkowania w poszczególnych województwach.
(np. w związku ze śmiercią lub zrzeczeniem się
mandatu).


14

Zadanie 1.6. Nadzór nad systemem zamówień publicznych
Zapewnienie nadzoru nad systemem zamówień publicznych ma na celu zwiększenie prawidłowości
przestrzegania procedur wydatkowania środków publicznych przez usprawnienie wykrywania
nieprawidłowości przy udzielaniu zamówień publicznych oraz zapewnienie sprawnego funkcjonowania systemu
środków ochrony prawnej. Ponadto, w ramach zadania dąży się do upowszechniania wiedzy z zakresu zamówień
publicznych – inspirując i organizując szkolenia, opracowując programy szkoleniowe oraz prowadząc
działalność wydawniczą. Zadanie realizowane jest przez Urząd Zamówień Publicznych.
Do pomiaru stopnia realizacji celu zadania 1.6. będzie wykorzystywany miernik:
Miernik: Odsetek wszczętych kontroli fakultatywnych, postępowań wyjaśniających oraz udzielonych
odpowiedzi w stosunku do liczby wniosków (w %)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik odnosi się do działalności Urzędu Zamówień
Bazowa
PW
Planowane
Publicznych dotyczącej głównie zamówień o wartości
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
niższej od progów unijnych określonych przepisami
wspólnotowymi – wiąże się z wykonywaniem nadzoru
nad tą częścią systemu, która stanowi większość rynku
94
75
75
75
75
zamówień publicznych w Polsce.
Ocena ryzyka:
Istniejące ryzyko niewykonania planowanej wartości miernika wynika przede wszystkim z rosnącej liczby wniosków
o kontrolę oraz z trudności w pozyskaniu odpowiednio wykwalifikowanych kadr lub przeszkoleniu nowych pracowników
w stopniu umożliwiającym samodzielne wypełnianie zadań.
Zadanie 1.7. Ocena działalności organów administracji publicznej, Narodowego Banku Polskiego oraz
jednostek organizacyjnych wydatkujących środki publiczne z punktu widzenia ustawowych kryteriów
NIK
Celem zadania jest wspieranie działań wpływających na sprawne funkcjonowanie państwa i pozytywne
oddziaływanie na skuteczność wykonywania zadań finansowanych ze środków publicznych. Zadanie
obejmuje działania związane z dokonywaniem oceny funkcjonowania państwa i gospodarowania środkami
publicznymi przez wskazywanie zagrożeń, nieprawidłowości, nierzetelności i braku uczciwości w wykonywaniu
zadań publicznych. Ocena ta ma umożliwić jak najlepsze wypełnianie przez państwo jego obowiązków wobec
obywateli oraz wzmocnić dbałość o przestrzeganie prawa i reguł gospodarności. Zadanie realizowane jest przez
Najwyższą Izbę Kontroli.
Do pomiaru stopnia realizacji celu zadania 1.7. będzie wykorzystywany miernik:
Miernik: Procent wydatków publicznych poddanych w danym roku audytowi finansowemu typu
poświadczającego u dysponentów III stopnia

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik wskazuje na rezultaty działań podejmowanych
Bazowa
PW
Planowane
przez Najwyższą Izbę Kontroli w zakresie oceny
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
działalności administracji publicznej, Narodowego
Banku Polskiego oraz jednostek organizacyjnych
wydatkujących środki publiczne w perspektywie
20,4
15
16
16
16
wieloletniej.
Zadanie 1.8. Obsługa merytoryczna, techniczna i kancelaryjno-biurowa Krajowej Rady Radiofonii
i Telewizji
Celem zadania jest wspieranie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji w realizacji konstytucyjnych
i ustawowych zadań, zapewnienie sprawnej i efektywnej obsługi jej działalności. W ramach zadania

15

wydawane są rozstrzygnięcia w sprawach koncesji na rozpowszechnianie programów, opiniowane projekty
aktów
prawnych,
jak
również
sprawowana
jest
kontrola
działalności
nadawców
publicznych
i koncesjonowanych. Prowadzone są rejestry programów rozprowadzanych, określane opłaty abonamentowe
oraz sposób podziału wpływów z tych opłat między spółki publicznej r i tv, również przeprowadzane są
konkursy na członków rad nadzorczych w jednostkach publicznej radiofonii i telewizji.
Do pomiaru stopnia realizacji celu zadania 1.8. będzie wykorzystywany miernik:
Miernik: Ocena badająca poziom zadowolenia członków KRRiT z działań podejmowanych przez Biuro
KRRiT (ankieta, skala 1-4, gdzie 1-ocena bardzo zła, 4-ocena bardzo dobra)

Opis miernika:
Wartości miernika
Jako
miernik przyjęto ocenę badającą poziom
Bazowa
PW
Planowane
zadowolenia
członków
KRRiT
z
działań
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
podejmowanych przez Biuro KRRiT na podstawie
ankiet.
Miernik
ten
charakteryzuje
się
dużą
przydatnością w monitorowaniu realizacji zadania,
b. d.
b. d.
3
3
3
ponieważ pozwala na określenie działań mających na
celu podniesienie jakości obsługi KRRiT.
Zadanie 1.9. Gromadzenie i zarządzanie dokumentami organów określonych w ustawie o IPN,
prowadzenie śledztw, działalność lustracyjna, edukacyjna i naukowo-badawcza
Celem zadania jest upowszechnianie wiedzy o najnowszej historii Polski na podstawie zgromadzonego
materiału archiwalnego i ściganie zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu. Zadanie jest realizowane przez
Instytut Pamięci Narodowej – Komisję Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu. Realizacja celu
zadania następuje poprzez prowadzenie przez Instytut działalności statutowej, tj. działalności archiwalnej,
śledczej, lustracyjnej i edukacyjnej. Instytut realizuje cel m.in. poprzez gromadzenie, opracowywanie,
digitalizację i udostępnianie materiałów archiwalnych, prowadzenie śledztw w sprawie zbrodni nazistowskich,
komunistycznych, przeciwko pokojowi i innych, przygotowywanie i publikowanie informacji dotyczących
funkcjonariuszy organów bezpieczeństwa państwa, osób rozpracowywanych, funkcjonariuszy państwowych
i partyjnych w latach 1944-1990 oraz osób publicznych, prowadzenie rejestru oświadczeń lustracyjnych,
przygotowywanie i prowadzenie postępowań lustracyjnych. Cel jest również realizowany na drodze
prowadzenia działalności edukacyjnej, badawczej i popularyzatorskiej.
Do pomiaru stopnia realizacji celu zadania 1.9. będzie wykorzystywany miernik:
Miernik: Stopień realizacji zadania (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik został określony przez IPN, który zgodnie z art.
Bazowa
PW
Planowane
139 ust. 2 ustawy o finansach publicznych samodzielnie
2011 r.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
ustala projekt swojego budżetu – uwzględnia on
specyfikę i różnorodność działalności Instytutu, która
rodzi trudności w doborze jednego, wspólnego miernika
adekwatnego do pomiaru stopnia realizacji celu całego
100
100
100
100
100
zadania w sytuacji, w której żadna z działalności
Instytutu nie została wyróżniona przez ustawodawcę
jako działalność wiodąca.
Ocena ryzyka:
Do najważniejszych czynników wpływających na stopień realizacji miernika należą przede wszystkim zmiany prawne
dotyczące zasad udostępniania dokumentów, długotrwała realizacja wniosków o pomoc prawną (szczególnie zagraniczną)
oraz długi czas prowadzenia kwerend archiwalnych.


16
strony : 1 ... 2 . [ 3 ] . 4 ... 10 ... 20 ... 42

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: