eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2013

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2013

projekt ustawy dotyczy określenia rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 755
  • Data wpłynięcia: 2012-09-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2013
  • data uchwalenia: 2013-01-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 169

755-uklad-zadaniowy


przez siebie zadania, przy czym specyficzne rozwiązanie zastosowano w odniesieniu do Wojewodów, dla
których jednolite mierniki na poziomie zadań określił minister właściwy do spraw administracji publicznej.
Ograniczenie liczby mierników oraz ujednolicenie mierników Wojewodów wydatnie wpłynęło na jakość oraz
przejrzystość prezentowanych informacji efektywnościowych, podnosząc jednocześnie użyteczność budżetu
zadaniowego w procesie komunikacji władz publicznych ze społeczeństwem. Wartości mierników dla zadań
budżetowych realizowanych przez Wojewodów mają charakter uśredniony. Wynika to z faktu, że każde
województwo charakteryzuje się odmiennymi uwarunkowaniami, co może mieć wpływ na występowanie
różnych wartości mierników w zależności od danego województwa. Ponadto, nie wszyscy Wojewodowie
realizują zadania ujęte w katalogu zadań budżetowych dla Wojewodów.
Na jakość mierników wpłynęła także przeprowadzona po raz pierwszy, zgodnie z dyspozycją § 6
Rozporządzenia…, procedura uprzedniej weryfikacji przez Ministra Finansów zaproponowanych przez właściwe
podmioty celów i mierników na poziomie zadań – pod względem ich kompletności oraz zgodności ze
standardami i wytycznymi metodologicznymi określonymi w Rozporządzeniu… (z uwzględnieniem
wspomnianej już niezależności budżetowej, wskazanych w art. 139 ust. 2 ustawy o finansach publicznych
organów państwa).
Na jakość celów i mierników wpływają także zmiany dotyczące ich definiowania na niższych
poziomach układu zadaniowego – utrzymano zasadę, zgodnie z którą to dysponent (lub jednostka sektora
finansów publicznych zobowiązana do planowania w układzie zadaniowym) określa po jednym celu i mierniku
dla każdego realizowanego przez siebie podzadania i działania. Przyjęte wytyczne sprzyjają pełniejszemu niż
dotychczas wypełnieniu standardu hierarchicznej spójności celów i mierników określanych na poszczególnych
poziomach układu zadaniowego, a także umożliwiają adekwatne, precyzyjne określenie zakładanych wartości
docelowych mierników na poziomach operacyjnych układu zadaniowego, przy uwzględnieniu ostatecznego
poziomu finansowania.
Rozporządzeniem… dokonano również szeregu szczegółowych zmian o charakterze metodologicznym –
odnoszą się one m.in. do słownika pojęć budżetu zadaniowego, szczegółowych wytycznych definiowania celów
i mierników, czy wreszcie wartości bazowych i docelowych mierników. W szczególności wprowadzono zasadę,
zgodnie z którą wartości docelowe mierników określane są z pominięciem środków ujmowanych w rezerwach
celowych, przy czym nie zwalnia to dysponentów z określenia już na etapie planowania wpływu ewentualnego
uruchomienia środków z rezerw celowych na wartości docelowe mierników (stosowne informacje zebrano
w oparciu o formularze opisowe). Zauważenia wymaga także, iż w ramach doskonalenia koncepcji
funkcjonalnej struktury budżetu zadaniowego, dąży się do uzyskania bardziej adekwatnego i konsekwentnego
prezentowania przez dysponentów wydatków w ramach tych zadań merytorycznych (z zakresu funkcji 1-21),
z których realizacją te wydatki są rzeczywiście związane, co wiąże się z metodologicznymi ograniczeniami
możliwości ujmowania wydatków w ramach funkcji 22. Dodatkowo w obrębie funkcji 22. dysponenci nie mają
obowiązku definiowania celów i mierników.
Powyższe zmiany znacząco przyczyniły się do udoskonalenia stosowanych dotychczas na etapie
planowania rozwiązań, w tym dzięki wprowadzeniu nowych formularzy planistycznych umożliwiających nie
tylko identyfikację powiązań układu zadaniowego oraz układu tradycyjnego budżetu (w oparciu o formularz BZ-
Z, na którym wydatki planowane są również w podziale na działy klasyfikacji budżetowej), ale także
pozwalających na opracowanie planu wydatków części sektora finansów publicznych objętej budżetem
zadaniowym w ujęciu skonsolidowanym (w oparciu o formularz BZ-K).

7

Skonsolidowany plan wydatków w układzie zadań został opracowany na podstawie i w ramach
horyzontu czasowego wynikającego z Wieloletniego Planu Finansowego Państwa 2012-20153 (tj. na rok
budżetowy 2013 oraz dwa kolejne lata) i obejmuje wydatki budżetowe (ponoszone z budżetu państwa oraz
z budżetu środków europejskich) oraz wydatki 96 jednostek sektora finansów publicznych zobowiązanych do
planowania w układzie zadaniowym na mocy art. 32 ustawy o finansach publicznych.
Ogólne zasady konsolidowania wydatków zostały ustanowione w ust. 83 Załącznika nr 66 do
Rozporządzenia…. Przepisy te określają zakres podmiotowy i przedmiotowy konsolidacji oraz reguły
identyfikacji oraz eliminacji wzajemnych przepływów finansów – na poziomie dysponentów części
budżetowych lub Ministra Finansów jako organu odpowiedzialnego za ostateczne zestawienie
skonsolidowanego planu wydatków. Zasady te nawiązują m.in. do zamieszczonej w ust. 75 pkt 8 Załącznika nr
66 do Rozporządzenia… definicji jednostki realizującej zadanie, podzadanie i działanie, którą jest dysponent
części budżetowej, a w zakresie środków publicznych ujmowanych w planach finansowych jednostek sektora
finansów publicznych, o których mowa w art. 32 ustawy o finansach publicznych, w tym środków
przekazywanych tym jednostkom z budżetu państwa – ta jednostka. Należy także zwrócić uwagę na przepis ust.
76 pkt 8 Załącznika nr 66 do Rozporządzenia…, w którym sprecyzowano poziom identyfikacji i eliminacji
przepływów finansowych. Zgodnie z tym przepisem podzadania tworzone są w taki sposób aby przepływy
środków publicznych wykazywane były w tych samych podzadaniach przez jednostki przekazujące środki
w ramach sektora i jednostki wydatkujące te środki. Mając na uwadze fakt, że ustawa o finansach publicznych
mówi o skonsolidowanym planie wydatków, wszystkie jednostki sektora finansów publicznych, w tym także
prowadzące swoją gospodarkę finansową w układzie memoriałowym, zostały także zobowiązane do
opracowania projektów swoich planów finansowych kasowo w układzie źródeł finansowania.
Zgodnie z przyjętymi w ust. 83 Załącznika nr 66 do Rozporządzenia… założeniami metodologicznymi,
każdy dysponent planując wydatki na realizację zadań uwzględnił wydatki ujęte w swojej części budżetowej,
a także środki ujęte w planach finansowych funduszy celowych, których jest dysponentem oraz w planach
finansowych nadzorowanych przez siebie agencji wykonawczych, instytucji gospodarki budżetowej oraz
państwowych osób prawnych. Na etapie opracowywania skonsolidowanego planu wydatków części budżetowej
(na formularzu BZ-K, którego wzór stanowi Załącznik nr 65 do Rozporządzenia…) dysponent części dokonał
eliminacji wzajemnych przepływów finansowych pomiędzy swoją częścią budżetową oraz nadzorowanymi
przez siebie jednostkami sektora finansów publicznych, jak również eliminacji ewentualnych przepływów, które
wystąpiły pomiędzy nadzorowanymi przez tego dysponenta jednostkami. W zadaniowym planie wydatków
dysponenta wykazane zostały także wydatki na realizację zadań ze środków innych niż środki przekazane
z budżetu państwa lub środki przekazane przez inne jednostki sektora finansów publicznych (tj. finansowane
z dochodów własnych jednostek).
Ostatecznego zestawienia skonsolidowanego planu wydatków dokonano w ramach drugiego etapu,
który polegał na zestawieniu i eliminacji wzajemnych przepływów finansowych:
• pomiędzy dysponentami części budżetowych i nadzorowanymi jednostkami sektora finansów publicznych,
a także
• pomiędzy jednostkami sektora finansów publicznych, których dysponentami lub dysponentami nadzorującymi
są różni dysponenci części budżetowych.

3 Dalej Wieloletni Plan…

8

Planowane na 2013 r. wydatki państwa zostały zaprezentowane w formie opisowej, w której szczególny
nacisk położony został na zagadnienia efektywności oraz skuteczności wydatków publicznych – została ona
opracowana w podziale na funkcje państwa i zadania budżetowe, ze wskazaniem budżetu państwa i budżetu
środków europejskich oraz jednostek sektora finansów publicznych zobowiązanych do planowania w układzie
zadaniowym. Integralną część dokumentu stanowi aneks tabelaryczny, w którym zamieszczono zestawienie
wydatków budżetowych na 2013 r. w układzie zadań wraz z celami i miernikami stopnia ich realizacji oraz
skonsolidowane zestawienie wydatków na 2013 r. i dwa kolejne lata w układzie zadań.


9


1 0


Budżet państwa i budżet środków europejskich oraz innych
jednostek sektora finansów publicznych w układzie zadaniowym
w roku 2013

Funkcja 1. Zarządzanie państwem
Funkcja obejmuje obszar państwa odpowiedzialny za zapewnienie prawidłowego funkcjonowania organów
władzy ustawodawczej, wykonawczej i sądowniczej. W ramach tej funkcji realizowane są zadania zmierzające
do wypełnienia najistotniejszych zapisów zawartych w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, określających
podstawowe zasady demokratycznego ustroju.
W ramach funkcji 1. wyodrębniono 11 zadań budżetowych. Na realizację wszystkich zadań w tej funkcji
w 2013 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków 1,55 mld zł. Oprócz państwowych jednostek
budżetowych zadania w ramach funkcji 1. Zarządzanie państwem realizują następujące jednostki sektora
finansów publicznych zobowiązane do planowania w układzie zadaniowym:
-
Krajowa Szkoła Administracji Publicznej,
-
Ośrodek Studiów Wschodnich im. Marka Karpia,
-
Centrum Obsługi Kancelarii Prezydenta RP,
-
Centrum Usług Wspólnych.
Budżet państwa i budżet środków europejskich
W tabeli 1 zaprezentowano zestawienie wydatków z budżetu państwa oraz z budżetu środków europejskich
w podziale na zadania (odpowiednio w tys. zł i w %).
Tabela 1
Plan na 2013 r. (w tys. zł)
Zadanie
BP
BŚE
Ogółem
1.1
137 410
0
137 410
1.2
506 687
0
506 687
1.10
1.11
1.1
1.3
128 745
7 263
136 008
7%
1%
9%
1.9
1.4
26 270
0
26 270
17%
1.5
47 738
0
47 738
1.8
1.2
1.6
22 709
403
23 112
2%
35%
1.7
1.7
185 516
0
185 516
13%
1.6 1.5 1.4
1.3
2% 3% 2%
9%
1.8
22 159
0
22 159
1.9
248 215
0
248 215
1.10
106 205
0
106 205

1.11
17 159
0
17 159

11
strony : 1 . [ 2 ] . 3 ... 10 ... 20 ... 42

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: