eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o środkach ochrony roślin

Rządowy projekt ustawy o środkach ochrony roślin

Rządowy projekt ustawy o środkach ochrony roślin

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 740
  • Data wpłynięcia: 2012-09-12
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o środkach ochrony roślin
  • data uchwalenia: 2013-03-08
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 455

740-cz-II

OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)

1. Podmioty, na które będzie oddziaływać projektowane rozporządzenie
Projektowane rozporządzenie będzie oddziaływać na podmioty zajmujące się
wprowadzaniem środków ochrony roślin do obrotu, na podmioty zajmujące się produkcją
środków ochrony roślin, na podmioty zajmujące się produkcją substancji czynnych,
sejfnerów i synergetyków używanych do wytwarzania środków ochrony roślin, na
podmioty upoważnione na podstawie art. 10 ustawy z dnia … o środkach ochrony roślin
do opracowywania oceny lub uwag dotyczących środków ochrony roślin, na posiadaczy
zezwoleń na wprowadzanie środków ochrony roślin do obrotu, na podmioty, którym
wydano pozwolenia na handel równoległy środkami ochrony roślin, na podmioty, którym
wydano pozwolenia na przeprowadzanie doświadczeń i testów do celu badań lub
rozwoju wiążących się z uwalnianiem do środowiska środka ochrony roślin, a także
pośrednio, na użytkowników środków ochrony roślin.

2. Wpływ projektowanego rozporządzenia na sektor finansów publicznych, w tym
na budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na
sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu
terytorialnego.
Projektowane rozporządzenie nie powoduje wzrostu wydatków z budżetu
państwa, a także nie określa zwolnień, ulg lub obniżek, których skutkiem finansowym
może być zmniejszenie dochodów budżetu państwa w stosunku do wielkości
wynikających z obowiązujących przepisów.
Projektowane rozporządzenie ustala wysokość opłat za czynności w zakresie
zatwierdzania substancji czynnych, sejfnerów i synergetyków oraz czynności w zakresie
zezwoleń na wprowadzanie środków ochrony roślin do obrotu, pozwoleń na handel
równoległy oraz pozwoleń na prowadzenie doświadczeń i testów do celu badań lub
rozwoju wiążących się z uwalnianiem do środowiska środka ochrony roślin.
Opłaty z tytułu czynności administracyjnych, tak jak miało to miejsce dotychczas,
wnoszone będą na rachunek urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw
27

rolnictwa i stanowić będą dochód budżetu państwa.
Do tej pory, ocena merytoryczna danych dla środka ochrony roślin mogła być
wykonywana jedynie przez podmioty upoważnione przez ministra właściwego do spraw
rolnictwa do jej wykonywania, w zakresie określonym w tym upoważnieniu, a opłaty
z tytułu jej wykonania stanowiły dochód tych podmiotów. Ustawa z dnia … o środkach
ochrony roślin wprowadza dodatkowo możliwość opracowywania przez osoby
zatrudnione w urzędzie obsługującym ministra właściwego do spraw rolnictwa oceny
merytorycznej danych dla środka ochrony roślin, a także uwag do oceny merytorycznej
wykonanej w ramach procedury wzajemnego uznawania zezwoleń, o których mowa
w art. 40 rozporządzenia nr 1107/2009, wykonanej przez urzędy właściwe do spraw
rejestracji środków ochrony roślin państw członkowskich. W takim przypadku, opłaty za
oceny lub uwagi do tych ocen wykonane w resorcie rolnictwa, wnoszone będą na
rachunek urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw rolnictwa i stanowić będą
dochód budżetu państwa.

3. Wpływ projektowanego rozporządzenia na rynek pracy
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na
rynek pracy.

4. Wpływ projektowanego rozporządzenia na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia może mieć wpływ na
konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw.
Projektowane rozporządzenie może oddziaływać na szereg podmiotów
prowadzących działalność gospodarczą w obszarze związanym ze środkami ochrony
roślin z uwagi na konieczność ponoszenia przez nie kosztów czynności, o których mowa
w art. 15 ust. 2 ustawy z dnia … o środkach ochrony roślin.
Projektowane rozporządzenie może oddziaływać również na podmioty
upoważnione na podstawie art. 10 ustawy z dnia … o środkach ochrony roślin do
opracowywania ocen dotyczących środków ochrony roślin lub uwag do tych ocen,
28

z uwagi na fakt, że opłaty z tytułu wykonania przez te podmioty czynności, o których
mowa w art. 15 ust. 2 pkt 2 tej ustawy, stanowią ich dochód.
W porównaniu do obecnie obowiązujących przepisów, wejście w życie
projektowanego rozporządzenia określającego wysokość opłat za ww. czynności,
spowoduje ustalenie jednolitego cennika za ich wykonanie. Jest to szczególnie ważne
w sytuacji, gdy niektóre czynności, w tym ocena merytoryczna danych dla środka
ochrony roślin lub danych dla substancji czynnej oraz uwagi do tych ocen, mogą być
wykonywane zarówno przez podmioty upoważnione do ich opracowywania przez
ministra właściwego do spraw rolnictwa, jak również w ramach urzędu obsługującego
ministra właściwego do spraw rolnictwa.
Mając na uwadze wytyczne zawarte w art. 15 ust. 8 ustawy z dnia … o środkach
ochrony roślin projektowane rozporządzenie ustala jednolity cennik, w którym:
− dla czynności, o których mowa w art. 15 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia … o środkach
ochrony roślin, uwzględniony został nakład pracy i poziom kosztów
administracyjnych związanych z rozpatrywaniem wniosków o zatwierdzanie
substancji czynnej, sejfnera lub synergetyka, lub o wydanie zezwolenia na
wprowadzanie do obrotu środka ochrony roślin, pozwolenia na handel
równoległy, pozwolenia na prowadzenie badań oraz decyzji o zmianie tego
zezwolenia lub pozwolenia,
− dla czynności, o których mowa w art. 15 ust. 2 pkt 2 tej ustawy z dnia …
o środkach ochrony roślin, uwzględnione zostały rzeczywiste koszty ich
wykonania, a także wysokość odpłatności za te czynności w innych państwach
członkowskich Uni Europejskiej.

5. Wpływ projektowanego rozporządzenia na zdrowie ludzi i na środowisko
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na
zdrowie ludzi i na środowisko.

6. Wpływ projektowanego rozporządzenia na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na
sytuację i rozwój regionalny.
29


7. Konsultacje społeczne
W ramach konsultacji społecznych projekt rozporządzenia zostanie skierowany
do organizacji społeczno-zawodowych, instytutów naukowo-badawczych, a także do
podmiotów upoważnionych przez ministra właściwego do spraw rolnictwa do
opracowywania ocen i raportów.








































13/08/EP
30

Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA i ROZWOJU WSI1)

z dnia

w sprawie wymagań integrowanej ochrony roślin2)


Na podstawie art. 35 ust. 6 ustawy z dnia ... o środkach ochrony roślin (Dz. U.
poz. ...) zarządza się, co następuje:

§ 1. Wymagania integrowanej ochrony roślin obejmują:
1) ochronę roślin przed organizmami szkodliwymi poprzez stosowanie w pierwszej
kolejności metod niechemicznych w tym, jeżeli jest to uzasadnione:
a) stosowanie płodozmianu lub obsady roślin, w sposób ograniczający
występowanie organizmów szkodliwych lub
b) stosowanie agrotechniki w sposób ograniczający występowanie organizmów
szkodliwych, w tym stosowanie mechanicznej ochrony roślin, lub
c) wykorzystywanie odmian odpornych lub tolerancyjnych na organizmy
szkodliwe oraz materiału siewnego wytworzonego i poddanego ocenie
zgodnie z przepisami o nasiennictwie, lub
d) nawożenie,
nawadnianie i wapnowanie, w sposób ograniczający
występowanie organizmów szkodliwych, lub
e) czyszczenie i dezynfekcję maszyn, opakowań i innych przedmiotów
zapobiegające występowaniu i rozprzestrzenianiu się organizmów
szkodliwych, lub
f) ochronę oraz stwarzanie warunków sprzyjających występowaniu organizmów
pożytecznych, w szczególności naturalnych wrogów organizmów szkodliwych;
2) planowanie chemicznych zabiegów ochrony roślin w oparciu o:
a) wyniki monitoringu występowania organizmów szkodliwych lub
b) progi ekonomicznej szkodliwości organizmów szkodliwych, lub
c) wskazania programów wspomagania decyzji w ochronie roślin, lub
d) korzystanie z usług doradczych dotyczących metod ochrony roślin;
strony : 1 ... 7 . [ 8 ] . 9 ... 20 ... 60 ... 61

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: