eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o środkach ochrony roślin

Rządowy projekt ustawy o środkach ochrony roślin

Rządowy projekt ustawy o środkach ochrony roślin

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 740
  • Data wpłynięcia: 2012-09-12
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o środkach ochrony roślin
  • data uchwalenia: 2013-03-08
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 455

740-cz-II

3) dobór stosowanych środków ochrony roślin w taki sposób, aby minimalizować
negatywny wpływ zabiegów ochrony roślin na organizmy niebędące celem
zabiegu;
4) ograniczenie liczby zabiegów i ilości stosowanych środków ochrony roślin do
niezbędnego minimum;
5) przeciwdziałanie powstawaniu odporności organizmów szkodliwych na środki
ochrony roślin poprzez właściwy dobór i przemienne stosowanie tych środków;
6) monitorowanie skuteczności stosowanych metod ochrony roślin, w szczególności
w oparciu o prowadzoną dokumentację, o której mowa w art. 67 rozporządzenia
Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 z dnia 21 października
2009 r. dotyczącego wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin
i uchylającego dyrektywy Rady 79/117/EWG i 91/414/EWG (Dz. Urz. UE L 309
z 24.11.2009, str. 1) oraz monitorowanie występowania organizmów szkodliwych.

§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2014 r.




MINISTER ROLNICTWA I ROZWOJU WSI






____________________
1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej – rolnictwo, na podstawie
§ 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie
szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 248, poz. 1486).
2) Rozporządzenie wdraża częściowo postanowienia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady
2009/128/WE z dnia 21 października 2009 r. ustanawiającej ramy wspólnotowego działania na
rzecz zrównoważonego stosowania pestycydów (Dz. Urz. UE L 309 z 24.11.2009, str. 71).
2

UZASADNIENIE

Projektowane rozporządzenie stanowi wykonanie upoważnienia zawartego
w art. 35 ust. 6 ustawy z dnia ... o środkach ochrony roślin.
Projektowane rozporządzenie określa wymagania integrowanej ochrony roślin.
Projektowane rozporządzenie wdraża częściowo postanowienia dyrektywy
Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/128/WE z dnia 21 października 2009 r.
ustanawiającej ramy wspólnotowego działania na rzecz zrównoważonego
stosowania pestycydów (Dz. Urz. UE L 309 z 24.11.2009, str. 71), a mianowicie
postanowienia art. 14 tej dyrektywy oraz załącznika III do niej, określające
wymagania integrowanej ochrony roślin, które począwszy od 1 stycznia 2014 r.
powinny być stosowane przez wszystkich profesjonalnych użytkowników środków
ochrony roślin.
Obowiązek stosowania przez profesjonalnych użytkowników środków ochrony
roślin zasad dobrej praktyki ochrony roślin, w szczególności zasad integrowanej
ochrony roślin wynika bezpośrednio z rozporządzenia Parlamentu Europejskiego
i Rady (WE) nr 1107/2009 z dnia 21 października 2009 r. dotyczącego
wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin i uchylającego dyrektywy Rady
79/117/EWG i 91/414/EWG. Przepisy art. 35 ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia … o środkach
ochrony roślin nakładają obowiązek dokumentowania powyższych zasad.
Projektowane rozporządzenie określa szczegółowe wymagania integrowanej ochrony
roślin zgodnie z załącznikiem III do dyrektywy 2009/128/WE.
Projektowane
rozporządzenie
zapewnia
odpowiednią
elastyczność
przyjmowanych przez profesjonalnych użytkowników środków ochrony roślin
rozwiązań, zgodnie z zasadami integrowanej ochrony roślin.
Wymagania integrowanej ochrony roślin nie były do tej pory regulowane
przepisami prawa krajowego.
Proponuje się, aby projektowane rozporządzenie weszło w życie z dniem
1 stycznia 2014 r. Termin ten jest zgodny z terminem wejścia w życie przepisów
ustawy z dnia ... o środkach ochrony roślin, wprowadzających obowiązek stosowania
zasad integrowanej ochrony roślin przez profesjonalnych użytkowników tych
preparatów.
Projektowane rozporządzenie jest zgodne z prawem Uni Europejskiej.
3

Projektowane rozporządzenie wdraża częściowo postanowienia dyrektywy
Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/128/WE z dnia 21 października 2009 r.
ustanawiającej ramy wspólnotowego działania na rzecz zrównoważonego
stosowania pestycydów i w związku z powyższym nie podlega procedurze notyfikacji
w rozumieniu rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie
sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych
(Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.).
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności
lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.),
projekt rozporządzenia zostanie udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej
Ministerstwa Rolnictwa Rozwoju Wsi.
4

OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)

1. Podmioty objęte projektowanym rozporządzeniem
Projektowane rozporządzenie dotyczy podmiotów stosujących środki ochrony
roślin.
2. Wpływ projektowanego rozporządzenia na sektor finansów publicznych,
w tym na budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na
sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek
samorządu terytorialnego.
3. Wpływ projektowanego rozporządzenia na rynek pracy
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na
rynek pracy.
4. Wpływ projektowanego rozporządzenia na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia będzie miało wpływ na
konkurencyjność gospodarki oraz na przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw.
5. Wpływ projektowanego rozporządzenia na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na
sytuację i rozwój regionalny.
6. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia zostanie skonsultowany z organizacjami społeczno-
-zawodowymi hodowców roślin i instytucjami działającymi w obszarze
regulowanym rozporządzeniem, między innymi z: Business Centre Club,
Federacją Związków Pracodawców, Dzierżawców i Właścicieli Rolnych, Federacją
Branżowych Związków Producentów Rolnych, Forum Związków Zawodowych,
Konfederacją Pracodawców Polskich, Krajową Radą Izb Rolniczych, Krajową
Sekcją Pracowników Ochrony Roślin przy Zarządzie Głównym Związków
Zawodowych Pracowników Rolnictwa RP, Krajowym Związkiem Producentów
5

Nasion Ogrodniczych i Materiału Szkółkarskiego, Krajowym Związkiem Rolników,
Kółek i Organizacji Rolniczych, Niezależnym Samorządnym Związkiem
Zawodowym Rolników Indywidualnych „Solidarność”, Niezależnym Samorządnym
Związkiem Zawodowym „Solidarność”, Ogólnopolskim Porozumieniem Związków
Zawodowych, Ogólnopolskim Porozumieniem Związków Zawodowych Rolników
i Organizacji Rolniczych, Polską Izbą Nasienną, Polską Konfederacją
Pracodawców Prywatnych, Polskim Związkiem Ogrodniczym, Sekcją Krajową
Pracowników Administracji Rządowej i Samorządowej NSZZ „Solidarność”,
Związkiem Rzemiosła Polskiego, Związkiem Zawodowym Centrum Narodowe
Młodych Rolników, Związkiem Zawodowym Pracowników Rolnictwa RP,
Związkiem Zawodowym Rolnictwa „Samoobrona”, Związkiem Zawodowym
Rolników „Ojczyzna”, Związkiem Zawodowym Rolników Rzeczypospolitej
„Solidarni” oraz Zrzeszeniem Producentów Nasion Ogrodniczych, Materiału
Szkółkarskiego i Grzybów „SOGNAS” .























6

strony : 1 ... 8 . [ 9 ] . 10 ... 20 ... 60 ... 61

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: