Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o spółdzielczych kasach oszczędnościowo - kredytowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw
projekt dotyczy wprowadzenia specjalnych regulacji prawnych w zakresie zwiększenia stabilności spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych oraz zasad gromadzenia i wykorzystywania informacji o kasach
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 695
- Data wpłynięcia: 2012-07-19
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2013-04-19
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 613
695
3. Fundusze własne pomniejsza się o:
1)
stratę z lat ubiegłych;
2)
stratę w trakcie zatwierdzania;
3)
stratę bie ącego okresu;
4) inne pomniejszenia funduszy własnych kasy okre lone przez Komisję
Nadzoru
Finansowego.
4. Komisja Nadzoru Finansowego mo e zaliczyć do funduszy własnych kas
okre loną czę ć dodatkowej odpowiedzialno ci członków, przy czym suma
kwoty dodatkowej odpowiedzialno ci członków, o której mowa w art. 26 ust. 3,
i kwoty, o której mowa w ust. 2 pkt 3, nie mo e przewy szać 50% sumy
funduszy udziałowego i zasobowego.
5. Kasa jest obowiązana utrzymać współczynnik wypłacalno ci na poziomie co
najmniej 5%.
6. Minister wła ciwy do spraw instytucji finansowych okre li, w drodze
rozporządzenia, po zasięgnięciu opinii Komisji Nadzoru Finansowego i Kasy
Krajowej, sposób i szczegółowe zasady obliczania współczynnika
wypłacalno ci kasy, mając na względzie w szczególno ci konieczno ć
uwzględnienia rodzajów i poziomu ryzyka występującego w działalno ci kasy
oraz wymaganego poziomu funduszy własnych przez kasę.”;
12) w art. 36 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Do umów o kredyt konsumencki zawieranych przez kasy stosuje się przepisy ustawy z
dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim (Dz. U. Nr 126, poz. 715, Nr 201, poz.
1181 oraz Nr 165, poz. 984).”;
13) art. 37 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. rodki pochodzące z funduszu oszczędno ciowo-po yczkowego o którym mowa w art.
25, które nie są wykorzystywane na po yczki i kredyty dla członków kasy, mogą być
inwestowane z zachowaniem najwy szej staranno ci:
1) w obligacje i inne papiery warto ciowe emitowane lub gwarantowane przez
Skarb Państwa lub Narodowy Bank Polski;
2) jako lokaty, wkłady lub udziały w Kasie Krajowej;
3) jako lokaty w bankach;
4) w jednostki uczestnictwa funduszy rynku pienię nego, o których mowa w art.
178 ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. Nr 146,
poz. 1546, z pó n. zm.).”;
14) art. 38 otrzymuje brzmienie:
„Art. 38. 1 Kasa ma obowiązek utrzymywać rezerwę płynną w wysoko ci nie
mniejszej ni 10% funduszu oszczędno ciowo-po yczkowego.
2. Rezerwa płynna słu y zapewnieniu płynno ci kas.
3. Rezerwę płynną stanowią rodki pienię ne:
1) zgromadzone w kasie w formie gotówki;
2) utrzymywane na odrębnych rachunkach w Kasie Krajowej.
4. rodki pienię ne, o których mowa w ust. 3 pkt 2, są oprocentowane w wysoko ci
nie ni szej ni 60% stopy oprocentowania trzyletnich obligacji Skarbu Państwa.
5. rodki pienię ne, o których mowa w ust. 3 pkt 2, mogą być inwestowane
wyłącznie w papiery warto ciowe:
1) emitowane lub gwarantowane przez Skarb Państwa;
9
2) emitowane przez Narodowy Bank Polski.
6. Ze rodków o których mowa w ust. 3 pkt 2, na wniosek kasy, w przypadku
zagro enia jej płynno ci, Kasa Krajowa mo e udzielić kredytu w złotych w celu
uzupełnienia zasobów pienię nych kasy (kredyt płynno ciowy).
7. Przy udzielaniu kredytu płynno ciowego Kasa Krajowa kieruje się zdolno cią kasy
do spłaty tego kredytu wraz z odsetkami w umówionych terminach.
8. Kasa Krajowa mo e udzielić kredytu płynno ciowego tak e kasie realizującej
program postępowania naprawczego.
9. Oprocentowanie kredytu płynno ciowego nie mo e być wy sze ni stopa kredytu
lombardowego ogłaszana przez Narodowy Bank Polski.
10. Kredyt płynno ciowy mo e być udzielony na okres do 30 dni.
11. Umowa o kredyt płynno ciowy mo e zostać rozwiązana przez ka dą ze stron za
siedmiodniowym terminem wypowiedzenia.
12. O udzielonym kredycie płynno ciowym Kasa Krajowa niezwłocznie informuje
Komisję Nadzoru Finansowego i Narodowy Bank Polski.
13. rodki z tytułu spłaty kredytu płynno ciowego, w tym odsetki, są zaliczane do
rodków, o których mowa w ust. 3 pkt 2.”;
15) art. 39 otrzymuje brzmienie:
„Art. 39. 1. W przypadku gdy kwota udzielonych kredytów płynno ciowych,
pomniejszona o warto ć rodków, o których mowa w art. 38 ust. 13, przekracza 60% rodków,
o których mowa w art. 38 ust. 3 pkt 2, Kasa Krajowa mo e zobowiązać kasy do przeznaczenia
dodatkowych rodków na rezerwę płynną, okre lając jednocze nie ich wysoko ć. Warto ć
dodatkowych rodków, które mają być utrzymywane jako rezerwa płynna nie mo e przekroczyć
wysoko ci 5% funduszu oszczędno ciowo-po yczkowego.
2. Kwota rezerwy płynnej w czę ci przekraczającej 10% funduszu oszczędno ciowo-
po yczkowego mo e być utrzymywana wyłącznie w postaci rodków, o których mowa w art.
38 ust. 3 pkt 2.
3. Kasy są zobowiązane utrzymywać rodki, o których mowa w ust. 2, do czasu, gdy kwota
udzielonych kredytów płynno ciowych, pomniejszona o warto ć rodków, o których mowa w
art. 38 ust. 13, przez 30 kolejnych dni jest nie wy sza ni warto ć 60% rodków, o których
mowa w art. 38 ust. 3 pkt 2. Kasa Krajowa informuje kasy o ustaniu obowiązku utrzymywania
rodków, o których mowa w ust. 2.
4. Kasa Krajowa zobowiązując kasy do przeznaczenia dodatkowych rodków na rezerwę
płynną, niezwłocznie informuje o tym Komisję Nadzoru Finansowego i Narodowy Bank Polski.
Kasa Krajowa niezwłocznie przekazuje do Komisji Nadzoru Finansowego i Narodowego Banku
Polskiego tak e informację, o której mowa w ust. 3.”;
16) uchyla się art. 40;
17) art. 44 otrzymuje brzmienie:
„Art. 44. 1. Kasa Krajowa prowadzi działalno ć wyłącznie na rzecz swoich członków.
2. Działalno ć, o której mowa w ust. 1, polega na:
1) reprezentowaniu interesów kas przed organami administracji państwowej i organami
samorządu terytorialnego, a tak e w organizacjach międzynarodowych;
2)
wyra aniu opinii o projektach aktów prawnych dotyczących kas;
3)
zapewnianiu
doradztwa
prawnego, organizacyjnego i finansowego;
4)
organizowaniu szkoleń i prowadzeniu działalno ci wydawniczej związanej z
działalno cią kas;
5)
opracowywaniu
standardów wiadczenia usług i prowadzenia dokumentacji przez kasy
oraz systemów informatycznych dla kas;
10
6)
przyjmowaniu
lokat;
7)
udzielaniu
po yczek i kredytów kasom;
8)
po redniczeniu w przeprowadzaniu rozliczeń, o których mowa w art. 3 ust. 1, oraz
wydawaniu kart płatniczych, je eli kasa nie wybierze innego sposobu prowadzenia tej
działalno ci;
9) udzielaniu pomocy nowo powstającym kasom.
3. Działalno ć Kasy Krajowej, o której mowa w ust. 2, regulują umowy zawierane pomiędzy
Kasą Krajową a kasami.
4. Komisja Nadzoru Finansowego zatwierdza wzorzec umowy, o której mowa w ust. 3.
5. Kasa Krajowa mo e prowadzić na rzecz kasy lub jej członków, działalno ć inną ni
okre lona ust. 2 na podstawie umowy zawartej z kasą, o czym informuje Komisję Nadzoru
Finansowego.
6. Kasa Krajowa przeprowadza lustrację zrzeszonych kas zgodnie z przepisami ustawy z dnia
16 wrze nia 1982 r. - Prawo spółdzielcze. Przepisy tej ustawy o związkach rewizyjnych
dotyczące lustracji stosuje się odpowiednio do Kasy Krajowej.”;
18) uchyla się art. 46;
19) w art. 49 dodaje się ust 4 w brzmieniu:
„4. Kadencję rady nadzorczej okre la statut, z tym e nie mo e ona trwać dłu ej ni 5
lat. Mandat członka rady nadzorczej wygasa z dniem powołania nowego członka
rady nadzorczej.”;
20) w art. 51:
a) po ust. 4 dodaje się ust. 4a w brzmieniu:
„4a. Kadencję zarządu okre la statut, z tym e nie mo e ona trwać dłu ej ni 4 lata. Mandat
członka zarządu wygasa z dniem powołania nowego członka zarządu.”,
b) ust. 5 otrzymuje brzmienie:
„5. Je eli powołanie członka zarządu dotyczy kolejnej kadencji tej samej osoby, nie stosuje
się w stosunku do tej osoby przepisu ust. 1, o ile nie zachodzą w stosunku do niej
przesłanki okre lone w ust. 3 i 4.”,
c) dodaje się ust. 7 w brzmieniu:
„7. Nie jest dopuszczalne łączenie funkcji członka rady nadzorczej lub zarządu kasy z
funkcją członka zarządu lub pracownika Kasy Krajowej.”;
21) w art. 55 po ust. 1 dodaje się ustęp 1a w brzmieniu:
„1a. Kasa Krajowa mo e ze rodków funduszu stabilizacyjnego udzielać Bankowemu
Funduszowi Gwarancyjnemu po yczek i dotacji na wypłatę rodków gwarantowanych
zgromadzonych w kasach.”;
22) w art. 61 w ust. 2 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2)
prawidłowo ci wykorzystania funduszu stabilizacyjnego oraz innych rodków
deponowanych przez kasy w Kasie Krajowej.”;
23) po art. 61 dodaje się art. 61a i art. 61b w brzmieniu:
„Art. 61a. 1. Informacje uzyskane lub wytworzone w związku ze sprawowaniem nadzoru
nad kasami i Kasą Krajową, w tym informacje, o których mowa w art. 9e ust. 1 i art. 9h,
których udzielenie, ujawnienie lub potwierdzenie mogłoby naruszyć chroniony prawem interes
11
podmiotów, których te informacje bezpo rednio lub po rednio dotyczą, lub utrudnić
sprawowanie nadzoru, stanowią tajemnicę chronioną zgodnie z przepisami art. 16 ustawy o
nadzorze nad rynkiem finansowym.
2. Obowiązku ochrony tajemnicy, o której mowa w ust. 1, nie narusza:
1) udzielenie bankowi centralnemu wchodzącemu w skład Europejskiego Systemu Banków
Centralnych informacji niezbędnych do realizacji przypisanych mu prawem zadań, w tym
zadań dotyczących polityki monetarnej i zapewnienia związanej z tym płynno ci, zadań
związanych z nadzorem nad systemami płatno ci, rozliczeń i rozrachunku oraz zadań
realizowanych na rzecz stabilno ci systemu finansowego;
2) zło enie zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa;
3) przekazanie informacji osobie, organowi lub innemu podmiotowi na podstawie przepisów
odrębnych.
Art. 61b. 1. Kasy są obowiązane do wnoszenia wpłat z tytułu nadzoru, o którym mowa w art.
60, stanowiących iloczyn sumy aktywów bilansowych kas i stawki
nieprzekraczającej 0,024%.
2. Nale no ci z tytułu wpłat na finansowanie kosztów nadzoru, o których mowa w ust.
1, podlegają egzekucji w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w
administracji.
3. Prezes Rady Ministrów okre la, w drodze rozporządzenia, terminy uiszczania,
wysoko ć i sposób obliczania wpłat oraz sposób i terminy rozliczania nale no ci z
tytułu wpłat, o których mowa w ust. 1, uwzględniając zapewnienie skuteczno ci
sprawowanego nadzoru.
4. W przypadku niedotrzymania terminu uiszczania wpłat, ustalonego na podstawie
ust. 3, pobiera się odsetki w wysoko ci odsetek ustawowych.”;
24) w art. 62
a) ust. 2 otrzymuje w brzmienie:
„2. Komisja Nadzoru Finansowego mo e wydawać rekomendacje dotyczące
dobrych praktyk ostro nego i stabilnego zarządzania Kasą Krajową oraz, po
zasięgnięciu opinii Kasy Krajowej, rekomendacje dotyczące dobrych
praktyk ostro nego i stabilnego zarządzania kasami.”;
25) po art. 62 dodaje się art. 62a – 62f w brzmieniu:
„Art.
62a.
Wyboru podmiotu uprawnionego do badania sprawozdań finansowych
dokonuje się przed upływem roku obrotowego, jednak e ten sam podmiot mo e
być wybrany na okres nie dłu szy ni 5 lat.
Art. 62b. 1.
Kasy obowiązane są przekazywać do Komisji Nadzoru Finansowego
zatwierdzone roczne sprawozdanie finansowe wraz z opinią i raportem
biegłego rewidenta oraz z odpisem uchwały o zatwierdzeniu rocznego
sprawozdania finansowego i podziale zysku lub pokryciu straty.
2. Kasa Krajowa obowiązana jest przekazywać do Komisji Nadzoru
Finansowego:
1) zatwierdzone roczne sprawozdanie finansowe wraz z opinią i raportem
biegłego rewidenta oraz z odpisem uchwały o zatwierdzeniu rocznego
sprawozdania finansowego i podziale zysku lub pokryciu straty;
2) kwartalne sprawozdania:
a) z przeprowadzonych w kasach czynno ci kontrolnych,
b) ze stanu i wykorzystania rodków funduszu stabilizacyjnego,
12
c) ze stanu i wykorzystania rodków rezerwy płynnej.
3. Sprawozdania, o których mowa w ust. 1 i 2 pkt 1 przekazywane są w
terminie nie dłu szym ni 15 dni od dnia zatwierdzenia rocznego
sprawozdania finansowego przez organ zatwierdzający.
4. Sprawozdania, o których mowa w ust. 2 pkt 2 przekazywane są nie pó niej
ni ostatniego dnia miesiąca następującego po końcu kwartału, za który
zostały sporządzone.
Art. 62c. 1. Kasy przekazują Komisji Nadzoru Finansowego informacje sprawozdawcze
obejmujące dane o:
1) strukturze organizacyjnej kasy, liczbie zatrudnionych, liczbie członków oraz liczbie
wkładów członkowskich zadeklarowanych i wkładów członkowskich wpłaconych, a
tak e niezbędnych danych kontaktowych dotyczących osób sporządzających i
zatwierdzających informacje sprawozdawcze;
2) bilansie oraz rachunku zysków i strat;
3) inwestycjach kasy;
4) płynno ci oraz rezerwie płynnej,
5) aktywach finansowych;
6) zobowiązaniach finansowych;
7) zobowiązaniach z tytułu zabezpieczeń pienię nych oraz z tytułu oszczędno ci;
8) funduszach własnych;
9) przekroczeniu koncentracji zaanga owań;
10) zobowiązaniach z tytułu kredytów;
11) zobowiązaniach z tytułu własnej emisji;
12) zobowiązaniach pozabilansowych udzielonych oraz zobowiązaniach pozabilansowych
otrzymanych;
13) promesach udzielenia kredytu;
14) kredytach, po yczkach i pozostałych nale no ciach kasy;
15) przyjętych przez kasę zabezpieczeniach;
16) strukturze aktywów i pasywów;
17) rachunku przepływów pienię nych;
18) rezerwie obowiązkowej;
19) radzie nadzorczej i zarządzie.
2. Kasa Krajowa przekazuje Komisji Nadzoru Finansowego informacje sprawozdawcze
obejmujące dane o:
1) strukturze organizacyjnej kasy, liczbie zatrudnionych, liczbie członków oraz liczbie
wkładów członkowskich zadeklarowanych i wkładów członkowskich wpłaconych, a
tak e niezbędnych danych kontaktowych dotyczących osób sporządzających i
zatwierdzających informacje sprawozdawcze;
2) bilansie oraz rachunku zysków i strat;
3) rodkach na rachunkach bie ących i ekwiwalentów rodków pienię nych;
4) instrumentach dłu nych;
5) instrumentach kapitałowych;
6) kredytach, po yczkach i pozostałych nale no ciach;
7) pozostałych instrumentach finansowych;
8) zobowiązaniach finansowych, z uwzględnieniem:
a) zobowiązań finansowych przeznaczonych do obrotu,
b) zobowiązań finansowych wycenianych w wysoko ci skorygowanej ceny nabycia;
9) zobowiązaniach z tytułu własnej emisji papierów warto ciowych;
10) funduszu stabilizacyjnym, w tym wykorzystania rodków funduszu stabilizacyjnego;
13
Dokumenty związane z tym projektem:
- 695 › Pobierz plik