Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o spółdzielczych kasach oszczędnościowo - kredytowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw
projekt dotyczy wprowadzenia specjalnych regulacji prawnych w zakresie zwiększenia stabilności spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych oraz zasad gromadzenia i wykorzystywania informacji o kasach
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 695
- Data wpłynięcia: 2012-07-19
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2013-04-19
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 613
695
niniejszej opinii.
Jednak mając na uwadze to, że w odniesieniu do kas nie stosuje się
drugiej dyrektywy bankowej 2000/12/WE, zastąpionej później trzecią
dyrektywą bankową 2006/48/WE, o czym jest mowa szerzej w pierwszej części
niniejszej opinii, należy uznać, iż projektowany art. 9e ust. 4 nie ma swojego
źródła w prawie europejskim i nie jest przepisem wykonującym prawo UE w
rozumieniu regulaminu Sejmu.
4. Konkluzja
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o spółdzielczych kasach
oszczędnościowo-kredytowych oraz zmianie niektórych ustaw nie jest
niezgodny z prawem UE w zakresie ustanowienia systemu gwarantowania
depozytów składanych w kasach, wymogu umiejscowienia systemu wyliczania,
uzyskiwania i przetwarzania danych na terytorium Rzeczpospolitej Polski oraz
wymogów dotyczących tajemnicy zawodowej związanej z uzyskiwaniem i
przetwarzaniem informacji przez organy nadzoru.
Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Zbigniew Wrona
7
Warszawa, 24 sierpnia 2012 r.
BAS-WAPEiM-1938/12
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia w sprawie stwierdzenia, czy poselski projekt ustawy o zmianie
ustawy o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych oraz zmianie
niektórych ustaw (przedstawiciel wnioskodawców: poseł Sławomir
Neumann) jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej w
rozumieniu art. 95a regulaminu Sejmu
Projekt ustawy stanowi obszerną nowelizację ustawy z dnia 5 listopada
2009 r. o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych (Dz. U. z
2012 r., poz. 855). Projekt zmienia ustawę, która nie weszła jeszcze w życie
(nowelizowana ustawa z dnia 5 listopada 2009 r. ma wejść w życie dnia 27
października 2012 r., z wyjątkiem art. 24 ust. 5 i art. 83 pkt 1 i 2, które mają
wejść w życie od dnia 27 stycznia 2014 r. oraz art. 24 ust. 6, który ma wejść w
życie dnia 27 kwietnia 2013 r.). Projekt nowelizuje również ustawę z dnia 29
września 1994 r. o rachunkowości (tekst jednolity Dz. U. z 2009 r., Nr 152, poz.
1223 z późn. zm.), ustawę z dnia 14 grudnia 1994 r. o Bankowym Funduszu
Gwarancyjnym (Dz. U. z 2009 r., Nr 84, poz. 711), ustawę z dnia 29 sierpnia
1997 r. o Narodowym Banku Polskim (Dz. U. z 2005 r., Nr 1, poz. 2 z późn.
zm.), ustawę z dnia 28 lutego 2003 r. o Prawie upadłościowym i naprawczym
(Dz. U. z 2009 r., Nr 175, poz. 1361 z późn. zm.), ustawę z dnia 2 lipca 2004 r.
o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2007 r., Nr 155, poz. 1095, z
późn. zm.) oraz ustawę z dnia 21 lipca 2006 r. o nadzorze nad rynkiem
finansowym (Dz. U. Nr 157, poz. 1119, z późn. zm.).
Zasadniczym celem projektu ustawy jest, jak wskazuje projektodawca w
uzasadnieniu do projektu, wprowadzenie przepisów mających zwiększyć
stabilność spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych, zwanych dalej
„kasami”. W tym celu w projekcie przyjęto rozwiązania, które dotyczą m.in.:
•
tworzenia i funkcjonowania obowiązkowego systemu gwarantowania
środków pieniężnych zgromadzonych na rachunkach w kasach lub
należnych z tytułu wierzytelności;
•
procesów restrukturyzacyjnych w kasach (zasady przejęcia, likwidacji i
upadłości kas);
•
postępowania naprawczego i zarządu komisarycznego w kasach i w Kasie
Krajowej;
•
sprzedaży wierzytelności wynikających z tytułu udzielonych pożyczek i
kredytów;
•
outsourcingu kas;
•
kadencyjności organów kas i Kasy Krajowej;
•
zachowania tajemnicy zawodowej przez osoby zatrudnione lub
prowadzące kontrolę w kasach i w Kasie Krajowej;
•
płynności i rezerwy finansowej kas;
•
nadzoru sprawowanego nad kasami przez Komisję Nadzoru Finansowego
(KNF) i kontroli dokonywanej w nich przez Kasę Krajową, a także
finansowania tych czynności;
•
przepisów karnych.
Opiniowany projekt ustawy nie jest niezgodny z prawem UE w zakresie
ustanowienia systemu gwarantowania depozytów składanych w kasach,
wymogu umiejscowienia systemu wyliczania, uzyskiwania i przetwarzania
danych na terytorium Rzeczpospolitej Polski oraz wymogów dotyczących
tajemnicy zawodowej związanej z uzyskiwaniem i przetwarzaniem informacji
przez organy nadzoru.
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o spółdzielczych kasach
oszczędnościowo-kredytowych oraz zmianie niektórych ustaw nie jest
projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej w rozumieniu art. 95a
regulaminu Sejmu.
Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Zbigniew Wrona
2
Warszawa, 24 sierpnia 2012 r.
BAS-WAPEiM-1938/12
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia w sprawie stwierdzenia, czy poselski projekt ustawy o zmianie
ustawy o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych oraz zmianie
niektórych ustaw (przedstawiciel wnioskodawców: poseł Sławomir
Neumann) jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej w
rozumieniu art. 95a regulaminu Sejmu
Projekt ustawy stanowi obszerną nowelizację ustawy z dnia 5 listopada
2009 r. o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych (Dz. U. z
2012 r., poz. 855). Projekt zmienia ustawę, która nie weszła jeszcze w życie
(nowelizowana ustawa z dnia 5 listopada 2009 r. ma wejść w życie dnia 27
października 2012 r., z wyjątkiem art. 24 ust. 5 i art. 83 pkt 1 i 2, które mają
wejść w życie od dnia 27 stycznia 2014 r. oraz art. 24 ust. 6, który ma wejść w
życie dnia 27 kwietnia 2013 r.). Projekt nowelizuje również ustawę z dnia 29
września 1994 r. o rachunkowości (tekst jednolity Dz. U. z 2009 r., Nr 152, poz.
1223 z późn. zm.), ustawę z dnia 14 grudnia 1994 r. o Bankowym Funduszu
Gwarancyjnym (Dz. U. z 2009 r., Nr 84, poz. 711), ustawę z dnia 29 sierpnia
1997 r. o Narodowym Banku Polskim (Dz. U. z 2005 r., Nr 1, poz. 2 z późn.
zm.), ustawę z dnia 28 lutego 2003 r. o Prawie upadłościowym i naprawczym
(Dz. U. z 2009 r., Nr 175, poz. 1361 z późn. zm.), ustawę z dnia 2 lipca 2004 r.
o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2007 r., Nr 155, poz. 1095, z
późn. zm.) oraz ustawę z dnia 21 lipca 2006 r. o nadzorze nad rynkiem
finansowym (Dz. U. Nr 157, poz. 1119, z późn. zm.).
Zasadniczym celem projektu ustawy jest, jak wskazuje projektodawca w
uzasadnieniu do projektu, wprowadzenie przepisów mających zwiększyć
stabilność spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych, zwanych dalej
„kasami”. W tym celu w projekcie przyjęto rozwiązania, które dotyczą m.in.:
•
tworzenia i funkcjonowania obowiązkowego systemu gwarantowania
środków pieniężnych zgromadzonych na rachunkach w kasach lub
należnych z tytułu wierzytelności;
•
procesów restrukturyzacyjnych w kasach (zasady przejęcia, likwidacji i
upadłości kas);
•
postępowania naprawczego i zarządu komisarycznego w kasach i w Kasie
Krajowej;
•
sprzedaży wierzytelności wynikających z tytułu udzielonych pożyczek i
kredytów;
•
outsourcingu kas;
•
kadencyjności organów kas i Kasy Krajowej;
•
zachowania tajemnicy zawodowej przez osoby zatrudnione lub
prowadzące kontrolę w kasach i w Kasie Krajowej;
•
płynności i rezerwy finansowej kas;
•
nadzoru sprawowanego nad kasami przez Komisję Nadzoru Finansowego
(KNF) i kontroli dokonywanej w nich przez Kasę Krajową, a także
finansowania tych czynności;
•
przepisów karnych.
Opiniowany projekt ustawy nie jest niezgodny z prawem UE w zakresie
ustanowienia systemu gwarantowania depozytów składanych w kasach,
wymogu umiejscowienia systemu wyliczania, uzyskiwania i przetwarzania
danych na terytorium Rzeczpospolitej Polski oraz wymogów dotyczących
tajemnicy zawodowej związanej z uzyskiwaniem i przetwarzaniem informacji
przez organy nadzoru.
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o spółdzielczych kasach
oszczędnościowo-kredytowych oraz zmianie niektórych ustaw nie jest
projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej w rozumieniu art. 95a
regulaminu Sejmu.
Dyrektor Biura Analiz Sejmowych
Zbigniew Wrona
2
Dokumenty związane z tym projektem:
- 695 › Pobierz plik