Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o spółdzielczych kasach oszczędnościowo - kredytowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw
projekt dotyczy wprowadzenia specjalnych regulacji prawnych w zakresie zwiększenia stabilności spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych oraz zasad gromadzenia i wykorzystywania informacji o kasach
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 695
- Data wpłynięcia: 2012-07-19
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2013-04-19
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 613
695
informacji i wprowadzania w błąd Bankowego Funduszu Gwarancyjnego w tym zakresie.
Sankcje zostały przewidziane zarówno w wymiarze materialnym zdefiniowanym grzywną w
kwocie 1 000 000 zł, jak te personalnym poprzez mo liwo ć pozbawienia wolno ci na okres
do lat 2. Proporcjonalnie zmniejszono o połowę kary w tym zakresie, je eli stwierdzone
zostanie, i sprawca działał nieumy lnie.
Art. 80zm - reguluje zagadnienia związane z obowiązkiem zachowania tajemnicy informacji, o
których mowa w art. 9e ust. 1 lub art. 9h wskazując, e ich ujawnienie niezgodne z ustawą
będzie podlegać grzywnie 500.000 zł albo karze pozbawienia wolno ci do lat 2 lub obu karom
łącznie, natomiast w przypadku ich ujawnienia w celu osiągnięcia korzy ci majątkowej lub
osobistej grzywna będzie wynosiła 1.000.000 zł. a kara pozbawienia wolno ci będzie
obejmowała 3 lata. Wskazano na mo liwo ć łącznego zastosowania kar.
Art. 80zn – W celu ochrony Bankowego Funduszu Gwarancyjnego przed mo liwo cią
poniesienia straty spowodowanej wyliczeniem zbyt niskiej kwoty obowiązkowej opłaty rocznej
w wyniku nieuzasadnionego obni enia podstawy jej naliczania, o której mowa w art. 5 projektu
lub przekazania tej opłaty prze kasę nieterminowo, art. 38 przewiduje rodki słu ące penalizacji
takich działań stosowane wobec członka zarządu lub rady nadzorczej kasy w postaci grzywny
lub ograniczenia wolno ci albo pozbawienia wolno ci do 2 lat.
Pkt 46 wprowadza w zmienionym art. 88 przepis stanowiący, e stosowanie art. 50 ust. 4 i art.
64 ust. 1 pkt 1a ustawy o rachunkowo ci, dotyczących niemo liwo ci stosowania uproszczeń
przy sporządzaniu sprawozdań finansowych oraz obowiązku badania sprawozdań finansowych
wszystkich kas (bez względu na ich wielko ć) mają zastosowanie po raz pierwszy do
sprawozdań finansowych za rok obrotowy rozpoczynający się w 2012 r.
Art. 2 projektu wprowadza zmianę w ustawie z dnia 29 wrze nia 1994 r. o rachunkowo ci
polegającą na uszczegółowieniu delegacji w sprawie szczegółowych zasad rachunkowo ci
spółdzielczych kas oszczędno ciowo – kredytowych.
Art. 3 nowelizuje ustawę z dnia 14 grudnia 1994 r. o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym
wprowadzając następujące zmiany:
1) w art. 3 po ust. 1 dodaje się ust. 1a – dodanie tego ustępu wynika z konieczno ci wskazania
na utworzenie nowego, odrębnego funduszu własnego w strukturze funduszy BFG
słu ącego ochronie rodków wyłącznie spółdzielczych kas – oszczędno ciowo
kredytowych;
2) w art. 4 po ust. 1a dodaje się ust. 1b i 1c – Dodanie wskazanych ustępów wią e się
z nało eniem na Bankowy Funduszu Gwarancyjny dodatkowych obowiązków
wynikających z objęcia obowiązkowym systemem gwarantowania SKOK, okre lonych
w projektowanej ustawie;
3) art. 5 ust. 2 – przepis ten został zmodyfikowany tak, aby w zakresie swojej wła ciwo ci
uwzględniał równie podmioty systemu SKOK, tj. poszczególne kasy oraz Kasę Krajową;
60
4) w art. 7 ust. 2:
a) po pkt 4 dodaje się pkt 4a – dodany przepis rozszerza kompetencje Rady Funduszu
w zakresie zatwierdzania wniosków Zarządu Funduszu poprzez uwzględnienie
mo liwo ci zaciągania krótkoterminowego kredytu tak e dla potrzeb realizacji
zadań Funduszu z zakresu gwarantowania depozytów w kasach,
b) po pkt 5 dodaje się pkt 5a – dodany punkt jest w swoim brzmieniu analogiczny do
pkt 5, po którym zostaje dodany, z tą tylko ró nicą, e dotyczy stawek
obowiązkowej opłaty rocznej, o których mowa w projektowanej ustawie;
5) w art. 10 ust. 2 pkt 4 zmiana brzmienia wynika z potrzeby dostosowania przepisu
do mo liwo ci składania do Rady BFG wniosków w sprawach, o których mowa w art. 7
ust. 2 pkt 4 i projektowanym pkt 4a ustawy o BFG;
6) dodaje się artykuł 10a w związku z faktem utworzenia w Bankowym Funduszu
Gwarancyjnym Komisji Funduszu Gwarancyjnego Spółdzielczych Kas
Oszczędno ciowo-Kredytowych, która będzie pełnić funkcję opiniodawczą dla Rady
i Zarządu Funduszu w sprawach wynikających z objęcia obowiązkowym systemem
gwarantowania
rodków pienię nych zgromadzonych w spółdzielczych kasach
oszczędno ciowo-kredytowych (opiniowanie wniosków o udzielenie pomocy
z Funduszu Gwarancyjnego Spółdzielczych Kas Oszczędno ciowo-Kredytowych oraz
opiniowanie programów naprawczych kas);
7) w art. 15 odwołującym się do ródeł finansowania Funduszu dodane zostały odpowiednie
przepisy uwzględniające uzupełnienie zamieszczonego dotychczas w ustawie o BFG
wykazu ródeł finansowania o rodki pochodzące ze ródeł wskazanych w projektowanej
ustawie, do których nale ą: obowiązkowe opłaty roczne dokonywane przez kasy, rodki z
dotacji udzielonych przez Kasę Krajową ze rodków funduszu stabilizacyjnego, a tak e
rodki z kredytu krótkoterminowego udzielonego przez Narodowy Bank Polski zgodnie
z art. 16a ust. 5 oraz art. 80i ust. 4 projektu;
8) w art. 16:
a)
w ust. 2 przedmiotowego artykułu stanowi się, e nadwy ka bilansowa, o której
mowa zostanie podzielona i powiększy fundusz kas. Podział nadwy ki dokonywany
będzie w proporcji w jakiej warto ć funduszu kas uczestniczy w sumie funduszy: kas –
tworzonego w celu zapewniania rodków na finansowanie zadań Funduszu w zakresie
udzielania pomocy kasom objętym systemem gwarantowania, funduszu statutowego i
zapasowego,
b)
w pozostałej czę ci nadwy ka bilansowa zasili fundusz tworzony w celu
zapewnienia rodków na finansowanie zadań Funduszu w zakresie udzielania pomocy
innym ni kasy podmiotom objętym systemem gwarantowania. Warto ć funduszy
będzie ustalona na podstawie ostatniego zbadanego i zatwierdzonego przez Radę
Ministrów sprawozdania finansowego Funduszu, za wielko ć proporcji zostanie
61
ustalona jako procent,
z zaokrągleniem do dwóch miejsc po przecinku,
c)
w ust. 5, w związku ze zmianami wprowadzonymi art. 7 pkt 7 lit. a projektu w
art. 15 ustawy o BFG, przewiduje się mo liwo ć pokrywania kosztów, o których mowa
w ust. 5 tak e z obowiązkowych opłat rocznych wnoszonych przez kasy na rzecz
Funduszu,
Art. 4 wprowadza zmiany do ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o Narodowym Banku Polskim.
W pkt 1 proponuje się w art. 38 o NBP wprowadzenie mo liwo ci wyłączania z podstawy
naliczania rezerwy obowiązkowej wzajemnych zobowiązań kas i Kasy Krajowej oraz
zobowiązań tych podmiotów wobec banków, w celu ustalenia podobnych dla kas i Kasy
Krajowej zasad naliczania rezerwy obowiązkowej do stosowanych przez banki.
Proponuje się równie poszerzenie podstawy naliczania rezerwy obowiązkowej kas i Kasy
Krajowej o rodki pozyskane z tytułu emisji dłu nych papierów warto ciowych, w związku z
nadaniem kasie i Kasie Krajowej - ustawą z dnia 15 kwietnia 2011 r. zmieniającą ustawę o
obligacjach – uprawnień do pozyskiwania rodków w drodze emisji obligacji.
Jednocze nie proponuje się:
- nadanie bankom mo liwo ci wyłączania z podstawy naliczania rezerwy obowiązkowej ich
zobowiązań wobec kas i Kasy Krajowej,
- doprecyzowanie zapisów art. 38 ust. 2 dotyczących naliczania rezerwy obowiązkowej od
rodków uzyskanych z tytułu emisji dłu nych papierów warto ciowych,
- uzupełnienie katalogu rodków podlegających wyłączeniu z podstawy naliczania rezerwy
obowiązkowej o rodki pozyskane przez banki w ramach indywidualnych kont zabezpieczenia
emerytalnego (IKZE).
Ostatnia zmiana ma na celu dostosowanie nowego brzmienia art. 38 ust. 2 do obowiązującego
stanu prawnego w tym zakresie. Zgodnie z art. 38 ust. 2 obowiązującej ustawy o NBP w
brzmieniu nadanym art. 5 ustawy z dnia 25 marca 2011 r. o zmianie niektórych ustaw
związanych z funkcjonowaniem systemu ubezpieczeń społecznych, banki od dnia 1 stycznia
2012 r. mają prawo wyłączać z podstawy naliczania rezerwy obowiązkowej rodki pozyskane w
ramach indywidualnych kont zabezpieczenia emerytalnego
W pkt. 2 podaje nowe brzmienie art. 43 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o Narodowym Banku
Polskim. Modyfikacji uległ ust. 1, a zmiana podyktowana została konieczno cią uwzględnienia
projektowanego aktu prawnego w zestawie regulacji wskazanych w dotychczasowym art. 43 i
przewidujących mo liwo ć udzielania przez NBP kredytu krótkoterminowego Bankowemu
Funduszowi Gwarancyjnemu.
W szczególno ci ust. 2 został uzupełniony o przesłankę udzielenia przez Narodowy Bank Polski
kredytu na zasilenie funduszu stabilizacyjnego, stanowiącą, e mo e to nastąpić w razie
62
zaistnienia gro by wyczerpania rodków tego funduszu i pod warunkiem ustanowienia
odpowiedniego zabezpieczenia. W dodanym ust. 3 wprowadzono warunek, aby przed
udzieleniem Kasie Krajowej kredytu, o którym mowa w ust. 2 Narodowy Bank Polski zasięgnął
opinii Komisji Nadzoru Finansowego oraz Kasy Krajowej o sytuacji sektora kas.
Art. 5 projektu wprowadza zmiany do ustawy z dnia 28 lutego 2003 r. Prawo upadło ciowe
i naprawcze (Dz. U. z 2009 r., Nr 175, poz. 1361 i Nr 191, poz. 1484) mocą którego do
postępowania upadło ciowego spółdzielczych kas oszczędno ciowo – kredytowych stosuje się
przepisy ustawy z dnia 28 lutego 2003 r. o Prawie upadło ciowym i naprawczym (ust.1)
ograniczając jednocze nie uprawnienia w zakresie zgłaszania wniosku o ogłoszenie upadło ci
kasy wyłącznie do kompetencji Komisji Nadzoru Finansowego (ust. 2).
Art. 6 projektu wprowadza zmiany do ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalno ci
gospodarczej uchylając pkt 3 w art. 84. Jest to zmiana legislacyjna będąca konsekwencją zmian
jakie zaszły w ww. ustawie o swobodzie działalno ci gospodarczej po dniu 5 listopada 2009 r.
Art. 7 nowelizuje art. 2 w ustawie z dnia 21 lipca 2006 r. o nadzorze nad rynkiem finansowym
(Dz. U. Nr 157, poz. 1119, z pó n. zm.).
Art. 8 wprowadza termin 6 miesięcy od dnia wej cia w ycie ustawy do dostosowania umów w
zakresie powierzenia wykonywania czynno ci.
W art. 9 wprowadza 24 miesięczny okres przej ciowy dla kas, które w tym czasie zobowiązane
są do dostosowania swojej działalno ć w zakresie inwestowania rodków pochodzących z
funduszu oszczędno ciowo – po yczkowego, które nie są wykorzystywane na po yczki i
kredyty dla członków kas. Ponadto przepis nakłada na kasy obowiązek przedstawienia Komisji
Nadzoru Finansowego planu dostosowania swojej działalno ci w tym zakresie w terminie 3
miesięcy dnia wej cia w ycie ustawy.
Art. 10 poniewa termin wej cia w ycie projektowanej ustawy przekroczy termin wnoszenia
opłat wskazany w art. 80d ust. 3 projektu, w pierwszym roku obowiązywania ustawy
przewiduje się, e wniesienie opłat, o których mowa w art. 80d ust. 1 projektu nastąpi za cały
rok, nie pó niej ni w terminie 3 miesięcy od dnia wej cia w ycie ustawy. Wysoko ć opłaty
okre li Rada Bankowego Funduszu Gwarancyjnego po zasięgnięciu opinii Kasy Krajowej,
nie pó niej ni w ciągu jednego miesiąca od daty wej cia w ycie ustawy.
Art. 11 projektu okre la termin wej cia w ycie ustawy na 14 dni od jej ogłoszenia.
Projekt nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Przyjęcie ustawy nie powoduje ujemnych skutków finansowych dla bud etu państwa
oraz jednostek samorządu terytorialnego.
63
Warszawa, 24 sierpnia 2012 r.
BAS–WAPEiM–1937/12
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej poselskiego
projektu ustawy o zmianie ustawy o spółdzielczych kasach
oszczędnościowo-kredytowych oraz zmianie niektórych ustaw
(przedstawiciel wnioskodawców: poseł Sławomir Neumann)
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992
roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2012 r., poz. 32), sporządza się
następującą opinię:
1. Przedmiot projektu ustawy
Projekt ustawy stanowi obszerną nowelizację ustawy z dnia 5 listopada
2009 r. o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych (Dz. U. z
2012 r., poz. 855). Projekt zmienia ustawę, która nie weszła jeszcze w życie
(nowelizowana ustawa z dnia 5 listopada 2009 r. ma wejść w życie dnia 27
października 2012 r., z wyjątkiem art. 24 ust. 5 i art. 83 pkt 1 i 2, które mają
wejść w życie od dnia 27 stycznia 2014 r. oraz art. 24 ust. 6, który ma wejść w
życie w dniu 27 kwietnia 2013 r.). Projekt nowelizuje również ustawę z dnia 29
września 1994 r. o rachunkowości (tekst jednolity Dz. U. z 2009 r., Nr 152, poz.
1223 z późn. zm.), ustawę z dnia 14 grudnia 1994 r. o Bankowym Funduszu
Gwarancyjnym (Dz. U. z 2009 r., Nr 84, poz. 711), ustawę z dnia 29 sierpnia
1997 r. o Narodowym Banku Polskim (Dz. U. z 2005 r., Nr 1, poz. 2 z późn.
zm.), ustawę z dnia 28 lutego 2003 r. o Prawie upadłościowym i naprawczym
(Dz. U. z 2009 r., Nr 175, poz. 1361 z późn. zm.), ustawę z dnia 2 lipca 2004 r.
o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2007 r., Nr 155, poz. 1095, z
późn. zm.) oraz ustawę z dnia 21 lipca 2006 r. o nadzorze nad rynkiem
finansowym (Dz. U. Nr 157, poz. 1119, z późn. zm.).
Zasadniczym celem projektu ustawy jest, jak wskazuje projektodawca w
uzasadnieniu do projektu, wprowadzenie przepisów mających zwiększyć
stabilność spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych, zwanych dalej
„kasami”. W tym celu w projekcie przyjęto rozwiązania, które dotyczą m.in.:
Dokumenty związane z tym projektem:
- 695 › Pobierz plik