eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o zmianie ustawy o spółdzielczych kasach oszczędnościowo - kredytowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o spółdzielczych kasach oszczędnościowo - kredytowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw

projekt dotyczy wprowadzenia specjalnych regulacji prawnych w zakresie zwiększenia stabilności spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych oraz zasad gromadzenia i wykorzystywania informacji o kasach

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 695
  • Data wpłynięcia: 2012-07-19
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2013-04-19
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 613

695

Art. 74h wprowadza mo liwo ć i okre la zasady sprzeda y przez kasę wierzytelno ci
pienię nych wynikających z tytułu udzielonych po yczek.
Pkt 43 projektu uchyla art. 75 – 80. Usunięte przepisy zostały uregulowane w innych
artykułach.
Pkt 44 projektu w dodanym art. 80a okre la zasady obowiązujące przy likwidacji kas, w tym w
kwestiach sporządzenia bilansu otwarcia likwidacji, przygotowania planu likwidacji oraz
rachunku z przeprowadzonej likwidacji – dokumenty te podlegają zatwierdzeniu przez Komisję
Nadzoru Finansowego oraz obowiązków sprawozdawczych likwidatora. Dodatkowo okre lają
zasadę podziału majątku kasy oraz nadają Komisji Nadzoru Finansowego uprawnienia do
zmiany likwidatora wyznaczonego przez kasę, je li prowadzi on likwidację w sposób
zagra ający bezpieczeństwu
rodków pienię nych zgromadzonych na rachunkach
oszczędno ciowych.
Pkt 45 projektu wprowadza Rozdział 6c zatytułowany „Obowiązkowy system gwarantowania
rodków pienię nych” i 6d zatytułowany „Przepisy karne”.
Art. 80b – Przedmiotowy artykuł w sposób analogiczny do art. 2a ustawy o BFG przewiduje, i
w przypadku prowadzenia przez kasę jednego rachunku dla kilku osób (rachunek wspólny),
deponentem jest ka da z tych osób w granicach okre lonych w umowie rachunku,
a w przypadku braku postanowień umownych lub przepisów w tym zakresie – w czę ciach
równych.
Art. 80c – Projektowana ustawa przewiduje utworzenie w ramach Bankowego Funduszu
Gwarancyjnego nowego funduszu własnego - funduszu gwarancyjnego spółdzielczych kas
oszczędno ciowo - kredytowych, zwanego ,,funduszem kas”, będącego zasadniczym ródłem
finansowania ewentualnych wypłat przeprowadzanych z tytułu objęcia
rodków
zgromadzonych w kasach obowiązkowym systemem gwarantowania.
Art. 80d – Podstawowym ródłem finansowania funduszu kas będzie opłata roczna, którą kasy
będą obowiązane wnosić na rzecz Bankowego Funduszu Gwarancyjnego w terminie
okre lonym przez Fundusz, jednak nie pó niej ni do dnia 31 marca ka dego roku. Podstawę
naliczania ww. opłaty stanowić będzie warto ć aktywów i zobowiązań pozabilansowych kas,
która pomno ona przez współczynnik okre lany na wniosek Zarządu BFG przez Radę BFG - po
konsultacji z Krajową Spółdzielczą Kasą Oszczędno ciowo – Kredytową - wyrazi wielko ć
nale nego wiadczenia na rzecz BFG. Ustawa przewiduje ponadto mo liwo ć zwiększania
funduszu kas o rodki pochodzące ze ródeł takich jak: dotacje udzielone, na wniosek
Bankowego Funduszu Gwarancyjnego, z bud etu państwa na zasadach okre lonych w
przepisach o finansach publicznych, dotacje udzielone przez Krajową Spółdzielczą Kasę
Oszczędno ciowo-Kredytową ze rodków funduszu stabilizacyjnego, udzielone po yczki ze
rodków bud etu państwa, kredyt krótkoterminowy udzielony przez Narodowy Bank Polski.
Art. 80e – 80f – Nadrzędnym celem projektowanej regulacji jest zapewnienie deponentom kas
wypłaty, do
wysoko ci okre lonej w projektowanej ustawie, rodków gwarantowanych

55

w razie ich niedostępno ci. Dyrektywa 94/19/WE w brzmieniu nadanym dyrektywą
2009/14/WE w art. 10 ust. 1 nakłada na państwa członkowskie obowiązek zapewnienia, i
wypłata nale ycie zweryfikowanych roszczeń deponentów dotyczących depozytów, które
są niedostępne, nastąpi w terminie 20 dni roboczych:
- licząc od daty, w której wła ciwe organy dokonały ustalenia, e instytucja kredytowa
z powodu jej sytuacji finansowej nie jest w stanie spłacić depozytów i w chwili obecnej brak
perspektywy na ich spłatę w pó niejszym terminie (art. 10 ust. 1 w związku z art. 1 pkt 3 ppkt i
dyrektywy), lub
- od dnia wydania przez organ sądowy decyzji, której skutkiem jest zawieszenie roszczeń
deponentów wobec instytucji kredytowej, o ile decyzja ta została wydana przed ustaleniem,
o którym mowa w tiret poprzedzającym (art. 10 ust. 1 w związku z art. 1 pkt 3 ppkt ii
dyrektywy).
Wypełnienie ustaleń dyrektywy w zakresie 20 – dniowego terminu wypłaty zostało
przewidziane w art. 80f ust. 4 projektu, natomiast zastrze enie w ust. 5, co do wskazanego
w ust. 4 terminu oraz przepisy ograniczające odpowiedzialno ć BFG i jego organów w zakresie
wypłat, uzyskały brzmienie analogiczne do funkcjonującego w ustawie o BFG.
Art. 80g – Przedmiotowy artykuł, analogicznie jak art. 23 ustawy o BFG, ustanawia wysoko ć
pokrycia rodków gwarantowanych do równowarto ci 100.000 euro. (zgodnie z Dyrektywą
94/19/WE w brzmieniu nadanym dyrektywą 2009/14/WE w art. 7 ust. 1a.
Art. 80h – Projekt przewiduje mo liwo ć dochodzenia przez deponenta swych roszczeń
od kasy ponad kwotę 100.000 euro, analogicznie jak w art. 24 ustawy o BFG.
Art. 80i – Projekt przewiduje, e w razie spełnienia warunku gwarancji podstawowym ródłem
wypłat
rodków gwarantowanych będą
rodki funduszu kas przeznaczonego do
ewidencjonowania rodków uzyskanych z opłat rocznych kas. Jednak w przypadku, gdy
wielko ć zobowiązań z tytułu rodków gwarantowanych przewy szy sumę tych rodków, BFG
będzie mógł dokonywać wypłat ze rodków funduszu własnego przeznaczonego do
ewidencjonowania rodków odzyskanych z mas upadło ci kas. Gdy równie i te rodki oka ą
się niewystarczające, projektodawca dopuszcza wykorzystanie ródeł ujętych w art. 80d ust. 6
projektu, jednak z wyłączeniem rodków z kredytu krótkoterminowego udzielonego przez
Narodowy Bank Polski. Projektowana regulacja przewiduje bowiem w art. 80i ust. 4, i bank
centralny mo e udzielić kredytu krótkoterminowego jedynie w sytuacji zagro enia stabilno ci
finansowej i w celu pokrycia pilnych potrzeb funduszu kas. Kredyt taki mo e być udzielany
BFG na wniosek Zarządu Funduszu, pod warunkiem ustanowienia odpowiedniego
zabezpieczenia, którego mo e udzielić równie Kasa Krajowa. Projektowany akt prawny
przewiduje ponadto ustawowe upowa nienie dla ministra wła ciwego ds. instytucji
finansowych, który w przypadku wyczerpania rodków zgromadzonych w funduszu kas, w
drodze rozporządzenia okre lającego niezbędne warunki, będzie miał mo liwo ć podwy szyć
wysoko ć stawki opłaty rocznej na rzecz BFG. Zwiększenie opłaty nie będzie jednak mogło być
56

większe ni do wysoko ci 0,6% podstawy, a ponadto wymagana będzie w tym zakresie
konsultacja z Narodowym Bankiem Polskim oraz z Komisją Nadzoru Finansowego. W
projektowanym artykule wymaga się jednocze nie aby minister wła ciwy ds. instytucji
finansowych, wydając rozporządzenie w przedmiotowym zakresie uwzględnił, w szczególno ci
wysoko ć niezaspokojonych zobowiązań Bankowego Funduszu Gwarancyjnego z tytułu
rodków gwarantowanych.
Art. 80j – W art. 80j, który zachowuje brzmienie analogiczne do art. 26d ustawy o BFG,
przewiduje się dla Bankowego Funduszu Gwarancyjnego mo liwo ć wystąpienia do kasy,
co
do której nastąpiło spełnienie warunku gwarancji z roszczeniem zapłaty kwot
odpowiadających wysoko ci sumy wypłaconych
rodków gwarantowanych. Ponadto,
mo liwo ć wystąpienia z takim roszczeniem nie wygasa z chwilą ogłoszenia upadło ci przez
kasę, lecz wcią pozostaje w mocy. W art. 80j wskazuje się równie , i dokonywana
ka dorazowo wypłata
rodków gwarantowanych będzie powodować proporcjonalne
pomniejszanie poszczególnych wierzytelno ci deponenta, będących podstawą wyliczenia
rodków gwarantowanych.
Art. 80k – W art. 80k, którego brzmienie jest analogiczne do art. 26f ustawy o BFG,
przewidziano przej cie na Bankowy Fundusz Gwarancyjny wierzytelno ci przysługujących
deponentowi w stosunku do masy upadło ci kasy, w wysoko ci rodków gwarantowanych.
Ponadto wskazano, i w przypadku nabycia przedsiębiorstwa kasy w trybie art. 437 ust. 2 i 3
ustawy z dnia 28 lutego 2003 r. Prawo upadło ciowe i naprawcze na nabywcę przedsiębiorstwa
kasy nie przechodzą zobowiązania wynikające z wierzytelno ci Funduszu, o których mowa w
ust. 1, w związku z czym Fundusz nie będzie posiadał prawnego umocowania do występowania
z roszczeniem wobec nowego nabywcy kasy.
Art. 80l – W zakresie przeprowadzania wypłat rodków gwarantowanych, projektowany
art. 80l koresponduje z art. 26g ustawy o BFG Organem odpowiedzialnym za zgodno ć danych,
o których mowa w art. 80l ust. 3 projektu jest wyłącznie zarząd kasy.
Art. 80m – 80x –Projektowane artykuły od 80m do 80x są analogiczne do przepisów zawartych
w art. 26h – 26s ustawy o BFG i odnoszą się do sposobu przeprowadzania wypłat ze rodków
gwarantowanych. Art. 80m przyznaje Zarządowi BFG prawo kontroli przygotowania listy
deponentów, obejmującej w szczególno ci dane deponentów znajdujące się na li cie
deponentów, co podyktowane jest odpowiedzialno cią za przeprowadzenie procesu wypłat
zgodnie z ustaloną listą. Art. 80n – 80w są przepisami o charakterze techniczno-prawnym, które
mają na celu uregulowanie kwestii proceduralnych. W art. 80o wskazuje się główne zasady
dokonywania wypłaty, z utrzymaniem kompetencji decyzyjnych w zakresie okre lania trybu
dokonywania wypłat po stronie Zarządu Funduszu. Art. 80p odnosi się do sytuacji, gdy proces
wypłat trwałby po wydaniu postanowienia w przedmiocie ogłoszenia upadło ci. W takiej
sytuacji, będącej następstwem postępowania upadło ciowego, obowiązki zarządu
komisarycznego byłyby kontynuowane przez zarządcę albo syndyka, w zale no ci od decyzji
dotyczącej powierzenia zarządu upadłego. Ponadto przedmiotowe artykuły regulują kwestie
57

dotyczące ewentualnych wypłat uzupełniających, wynikających z ujawnienia nieznanych
wcze niej, nie ewidencjonowanych w księgach rachunkowych banku, a więc i w systemie
wyliczania, wierzytelno ci do banku objętych gwarancjami BFG (art. 80u – 80w). W takich
przypadkach, wypłaty gwarancyjne będą realizowane przez BFG w trybie indywidualnym,
w oparciu o pó niejsze wpisy w księgach rachunkowych banku i odpowiednie dokumenty. Art.
80x dotyczy kwestii związanych z przeciwdziałaniem „praniu brudnych pieniędzy”.
W przypadku gdy rodki zdeponowane na rachunku zostały zablokowane na podstawie
przepisów o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, wypłata
deponentowi rodków gwarantowanych będzie mogła zostać zawieszona na okres trwania
blokady.
Art. 80y – Zaproponowany art. 80y odzwierciedla brzmienie art. 36 ustawy o BFG i reguluje
sytuacje, w których dochodzi do opó nień w dokonywaniu opłat rocznych, wskazując, i
Bankowemu Funduszowi Gwarancyjnemu przysługują odsetki w
wysoko ci odsetek
pobieranych od zaległo ci podatkowych.
Art. 80z – W art. 80z ust.1 odzwierciedlono art. 37 ust. 1 ustawy o BFG precyzując, i wyciągi
z ksiąg Funduszu podpisane przez upowa nionych członków Zarządu Bankowego Funduszu
Gwarancyjnego i opatrzone jego pieczęcią - stwierdzające istnienie zobowiązania kasy na rzecz
Bankowego Funduszu Gwarancyjnego i zaopatrzone w o wiadczenie, e oparte na nich
roszczenia są wymagalne - mające moc tytułów wykonawczych bez potrzeby uzyskiwania dla
nich klauzul wykonalno ci, dotyczą funduszu kas. W ust. 2 – 4 projektowanego artykułu
wskazano na stosowanie odpowiednio przepisów art. 37 ust. 2 – 4 ustawy o BFG.
Art. 80za – 80zb – Przepisy zawarte w art. 80za-80zb projektu nakładają na kasy obowiązki
informacyjne i precyzują w szczególno ci celowo ć dostarczania wskazanych informacji oraz
okre lają tryb przekazywania danych pomiędzy wła ciwymi instytucjami. W szczególno ci
na uwagę zasługuje fakt zobligowania kas na mocy art. 80za ust. 1 do przekazywania
bezpo rednio do BFG rocznych sprawozdań finansowych. Dotychczas kasy obowiązane były
zgodnie z art. 80 ust. 1 przekazywać przedmiotowe sprawozdania jedynie do Komisji Nadzoru
Finansowego.
Art. 80zc W zakresie informowania osób korzystających lub zainteresowanych korzystaniem
z usług wiadczonych przez kasy, na podmioty systemu SKOK w trybie art. 80zc projektu
nało ono obowiązki informacyjne analogiczne do tych, jakie art. 38b ustawy o BFG przewiduje
dla podmiotów objętych systemem gwarantowania w rozumieniu art. 2 pkt 3 ustawy o BFG.
Ustępy 3-7 projektowanego przepisu zostały przeniesione wprost w brzmieniu z art. 38b ustawy
o BFG. Przepisy art. 32 wypełniają ponadto ustalenia dyrektywy Parlamentu Europejskiego
i Rady 2009/14/WE z dnia 11 marca 2009 r. zmieniającej dyrektywę 94/19/WE w sprawie
systemów gwarantowania depozytów w odniesieniu do poziomu gwarancji oraz terminu
wypłaty, wskazującej na obowiązki informacyjne ze strony instytucji kredytowych do których
nale ą tak e kasy (zmiana brzmienia art. 9 ust. 1 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady
94/19/WE).
58

Art. 80zd – 80ze – W odniesieniu do trybu pozyskiwania informacji o rodkach
gwarantowanych oraz funkcjonowania systemu wyliczania, art. 80zd oraz 80ze w zakresie
swojej konstrukcji nawiązują do art. 38d oraz 38e ustawy o BFG. Dokonana zmiana uwzględnia
jedynie specyfikę organizacyjną kas.
Art. 80zf W art. 80zf odzwierciedlono art. 38f ustawy o BFG precyzując, i w przypadku
spełnienia warunku gwarancji zapewnienie funkcjonowania systemu wyliczania oraz
przekazywania Bankowemu Funduszowi Gwarancyjnemu danych znajdujących się w systemie
wyliczania jest zadaniem zarządcy komisarycznego.
Art. 80zg – 80zh – W odniesieniu do trybu pozyskiwania informacji o rodkach
gwarantowanych oraz systemu wyliczania, do posiadania którego zobligowane są kasy
uczestniczące w obowiązkowym systemie gwarantowania depozytów, projektowany art. 80zg
odzwierciedla brzmienie art. 38g ustawy o BFG. Ponadto, w art. 80zh zaprojektowano zapis,
zgodnie z którym ka da kasa, dla celów kontrolnych zobowiązana jest do przekazywania na
ądanie BFG danych znajdujących się w systemach wyliczania w art. 80zh ust. 2 projektu.
Art. 80zi Proponowany art. 80zi skonstruowany został na bazie art. 38i ustawy o BFG
i przewiduje sankcje za niedopełnienie obowiązków związanych z funkcjonowaniem systemów
wyliczania w kasach. Podobnie jak art. 38i ustawy o BFG przedmiotowy artykuł przewiduje
maksymalną wysoko ć kary pienię nej w przypadkach gdy kasa nie posiada systemu
wyliczania lub posiada nieprawidłowo funkcjonujący system wyliczania. Jej wysoko ć mo e
wynosić równowarto ć maksymalnej opłaty rocznej – tj. analogicznie jak w przypadku ustawy
o BFG. Ponadto projektowany art. 80zi ust. 4 okre la powa niejsze sankcje dla osób
niedopełniających obowiązków, o których mowa w ust. 2 i przewiduje odpowiedzialno ć w
kwocie stanowiącej do wysoko ci sze ciokrotno ci miesięcznego wynagrodzenia brutto takich
osób, wyliczonej na podstawie wynagrodzenia za ostatnie 6 miesięcy przed nało eniem kary.
Art. 80zj W odniesieniu do obowiązkowych systemów wyliczania w kasach, o których mowa
w art. 80zd projektu, dla Ministra wła ciwego do spraw instytucji finansowych przewidziano
uprawnienie do wydania, po konsultacjach z Komisją Nadzoru Finansowego oraz Zarządem
Bankowego Funduszu Gwarancyjnego, rozporządzenia, w którym okre lone zostaną zasady
funkcjonowania systemów wyliczania, za w szczególno ci wymogi jakie taki system musi
spełniać, techniczne kwestie związane z danymi i ich przekazywaniem oraz tryb i sposób
weryfikacji prawidłowo ci tych danych.
Przepis art. 80zk zawarty w tym rozdziale przewiduje mo liwo ć zastosowania sankcji karnych
dla członków zarządu kasy w postaci nało enia grzywny do 1.000 000 zł albo kary pozbawienia
wolno ci do lat 2 w przypadku ich działania w złej wierze i przekazania Komisji Nadzoru
Finansowego informacji nieprawdziwe lub nierzetelne lub te wprowadza Komisje w błąd.
Je eli natomiast sprawca działał nieumy lnie, będzie podlegać grzywnie do 500 000 zł albo
karze pozbawienia wolno ci do roku.
59

strony : 1 ... 10 . [ 11 ] . 12 ... 14

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: