eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 693
  • Data wpłynięcia: 2012-09-05
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji
  • data uchwalenia: 2012-10-12
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1315

693

Jednocześnie należy zaznaczyć, że zwiększenie zatrudnienia w sektorze usług na
żądanie może przekładać się w pewnej mierze na zmniejszenie zatrudnienia
w usługach konkurencyjnych, takich jak wypożyczalnie płyt DVD.
5. Wpływ projektowanej ustawy na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość,
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Ustawa wpłynie pozytywnie na funkcjonowanie przedsiębiorstw i konkurencyjność
gospodarki w zakresie mediów elektronicznych, wprowadzając regulacje prawne
o minimalnym stopniu uciążliwości, podobnym jak w krajach unijnych, które
wybrały zbliżony model implementacji dyrektywy. Tym samym polskim
przedsiębiorcom zostanie zapewniona możliwość działania w ramach równie
korzystnych lub korzystniejszych przepisów, niż obowiązujące przedsiębiorców
z innych państw członkowskich.
Projekt ustawy nałoży na przedsiębiorców (dostawców usług medialnych) pewne
nowe wymagania, które w początkowym okresie mogą generować zwiększone
nakłady organizacyjno-finansowe. Chodzi o obowiązki związane z przekazywaniem
widzom danych dotyczących identyfikacji programu i nadawcy, dostosowaniem
dostarczanych audycji do przepisów ustawy, obowiązek podjęcia działań na rzecz
zwiększenia dostępności usług dla osób niepełnosprawnych z powodu dysfunkcji
narządu wzroku lub słuchu. Obowiązki te są jednak określone w odniesieniu do
dostawców audiowizualnych usług na żądanie w sposób elastyczny, nienarzucający
konkretnych sposobów ich realizacji lub wręcz przewidujący podjęcie działań
dobrowolnych o charakterze samoregulacyjnym. Obowiązki związane
z promowaniem audycji polskich i europejskich w usługach na żądanie, określone
w art. 47f, także nie powinny stanowić znaczącego obciążenia dla dostawców,
uwzględniając niewielką kwotę procentową, elastyczny obowiązek promowania
oraz wyjątek przewidziany dla podmiotów, których profil działalności wyklucza
umieszczanie w katalogu produkcji europejskiej.
W zakresie nakazanych w art. 47e zabezpieczeń technicznych chroniących mało-
letnich obowiązki te będą dotyczyły jedynie wąskiej grupy podmiotów
udostępniających najbardziej drastyczne treści, które są zabronione w telewizji.
Sposób implementacji zależy także w dużej mierze od samych zainteresowanych
podmiotów, które mogą same określić warunki, którym mają odpowiadać takie
30

zabezpieczenia, wybierając sposób najmniej dla nich uciążliwy i kosztowny,
poprzez przyjęcie i stosowanie kodeksów dobrych praktyk w tym zakresie. Jedynie
na wypadek braku podjęcia zadowalających działań przez podmioty świadczące
tego typu usługi przewidziano w projekcie ustawy fakultatywną delegację dla
ministra właściwego do spraw informatyzacji do wydania rozporządzenia
określającego minimalne wymagania dla systemów zabezpieczeń przed dostępem
małoletnich.
Należy także zauważyć, że większość usług na żądanie świadczonych obecnie
polega na udostępnieniu audycji poprzednio rozpowszechnianych na antenie
telewizyjnej, które już dziś muszą spełniać wymogi ustawy. Z drugiej strony
dokonana poprzednią nowelizacją liberalizacja przepisów dotyczących reklamy oraz
dozwolenie stosowania w pewnych warunkach lokowania produktów powinno
zrekompensować poniesione przez te przedsiębiorstwa koszty. Należy ponadto
zaznaczyć, że wskazane powyżej wymagania nakładane na przedsiębiorców
w projektowanej ustawie ściśle związane są z implementacją dyrektywy o audio-
wizualnych usługach medialnych i nie nakładają żadnych dodatkowych
obowiązków na dostawców usług medialnych, poza tymi, które wymagane są
w celu efektywnego wdrożenia dyrektywy.
Wartość rynku audiowizualnych usług medialnych na żądanie w Polsce szacowana
jest obecnie na ok. 30 mln zł w 2011 r. (dane za: Krajowa Izba Producentów
Audiowizualnych,
="http://www.audiowizualni.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=5433&Itemid=314"
="http://www.audiowizualni.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=5433&Itemid=314", dostęp: 05.07.2012). Rynek ten, po stagnacji wywołanej kryzysem
w 2009 r., ponownie dynamicznie rośnie. Należy przy tym zaznaczyć, że z powodu
niedostatków legalnej oferty duże sumy kierowane są do nielegalnie działających
podmiotów, które udostępniają materiały na żądanie bez posiadania stosownych
licencji.
6. Wpływ projektowanej ustawy na sytuację i rozwój regionalny
Ustawa nie wpłynie bezpośrednio na sytuację i rozwój regionalny.


22-08-aa
31

TABELA ZBIE NO CI


TYTUŁ PROJEKTU:
Ustawa z dnia … o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji

TYTUŁ WDRA ANEGO AKTU dyrektywa 2010/13/UE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2010 r. w sprawie koordynacji niektórych
PRAWNEGO / WDRA ANYCH przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich, dotyczących świadczenia
AKTÓW PRAWNYCH 1):
audiowizualnych usług medialnych (dyrektywa o audiowizualnych usługach medialnych, Dz. Urz. UE L 95 z 15.04.2010,
str. 1)

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
PRZEPISY UNII EUROPEJSKIEJ 2)
Jedn.
Treść przepisu UE 3)
Koniecz
Jedn. red. (*)
Treść przepisu/ów projektu (*)
Uzasadnienie
red.
-ność
uwzględnienia w
wdrożenia
projekcie przepisów

wykraczających poza
T / N
minimalne wymogi
prawa UE (**)
dyrektywa 2010/13/UE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2010 r. w sprawie koordynacji niektórych przepisów ustawowych, wykonawczych
i administracyjnych państw członkowskich, dotyczących świadczenia audiowizualnych usług medialnych (dyrektywa o audiowizualnych usługach medialnych,
Dz. Urz. UE L 95 z 15.04.2010, str. 1)
sprostowana:

T
Art. 4 pkt. 1
Usługą medialną jest usługa w postaci

Art. 1
1. Na użytek niniejszej dyrektywy,
programu albo audiowizualnej usługi
ust. 1
zastosowanie mają następujące
medialnej na żądanie, za którą
lit a definicje:
odpowiedzialność redakcyjną ponosi jej
(i),
a) "audiowizualna usługa medialna"
dostawca i której podstawowym celem jest
(ii)
oznacza:
dostarczanie poprzez sieci
(i) usługę w rozumieniu art. 56 i 57
telekomunikacyjne ogółowi odbiorców
Traktatu o funkcjonowaniu Unii
audycji w celach informacyjnych,
Europejskiej, za którą
rozrywkowych lub edukacyjnych; usługą
odpowiedzialność redakcyjną ponosi
medialną jest także przekaz handlowy;
dostawca usług medialnych i której

podstawowym celem jest dostarczanie
ogółowi odbiorców – poprzez sieci
łączności elektronicznej w rozumieniu
art. 2 lit. a) dyrektywy 2002/21/WE –
audycji w celach informacyjnych,
rozrywkowych lub edukacyjnych.
Taka audiowizualna usługa medialna
jest przekazem telewizyjnym w
rozumieniu lit. e) niniejszego ustępu
albo audiowizualną usługą medialną
na żądanie w rozumieniu lit. g)
niniejszego ustępu;
(ii) handlowy przekaz audiowizualny;

Art. 1 b) "audycja" oznacza ciąg ruchomych
T
Art. 4 pkt 2
audycją jest ciąg ruchomych obrazów z

obrazów z dźwiękiem lub bez niego,
dźwiękiem lub bez niego, (audycja
ust. 1 stanowiący odrębną całość w układzie lub
audiowizualna), albo ciąg dźwięków
lit b
katalogu audycji przygotowanym przez
(audycja radiowa) stanowiący, ze względu na
dostawcę usług medialnych i mający formę i
treść, formę, przeznaczenie lub autorstwo,
treść porównywalną z formą i treścią
odrębną całość w stworzonym przez
rozpowszechniania telewizyjnego.
dostawcę usługi medialnej programie lub
Przykładami audycji są: filmy
katalogu audycji udostępnianych publicznie
pełnometrażowe, transmisje wydarzeń
w ramach audiowizualnej usługi medialnej
sportowych, seriale komediowe, filmy
na żądanie;”;
dokumentalne, audycje dla dzieci oraz filmy

i seriale telewizyjne;
Art. 1 "dostawca usług medialnych" oznacza osobę T
Art. 4 pkt 4
dostawcą usługi medialnej jest osoba

ust. 1 fizyczną lub prawną, która ponosi
fizyczna, osoba prawna lub osobowa spółka
lit d
odpowiedzialność redakcyjną za wybór
handlowa ponosząca odpowiedzialność
audiowizualnej treści audiowizualnej usługi
redakcyjną za wybór treści usługi medialnej i
medialnej i decyduje o sposobie zestawienia
decydująca o sposobie zestawienia tej treści,
tej treści;
będąca nadawcą lub dostawcą
audiowizualnej usługi medialnej na żądanie
Art. 1 "rozpowszechnianie telewizyjne" lub
T
Art. 4 pkt 6
programem jest uporządkowany zestaw
ust. 1 "przekaz telewizyjny" (tzn. linearna
audycji, przekazów handlowych lub innych
lit e
audiowizualna usługa medialna) oznacza
przekazów, rozpowszechniany w całości, w
audiowizualną usługę medialną świadczoną
sposób umożliwiający jednoczesny odbiór
przez dostawcę usług medialnych,
przez odbiorców w ustalonym przez nadawcę
umożliwiającą równoczesny odbiór audycji
układzie
na podstawie układu audycji;
Art. 1 g) "audiowizualna usługa medialna na T
Art. 4 pkt 6a i 8a
6a) audiowizualną usługą medialną na
ust. 1 żądanie" (tzn. nielinearna audiowizualna
żądanie jest usługa medialna świadczona w
lit g
usługa medialna) oznacza audiowizualną
ramach prowadzonej w tym zakresie
usługę medialną świadczoną przez dostawcę
działalności gospodarczej, polegająca na
usług medialnych, umożliwiającą
publicznym udostępnianiu audycji
użytkownikowi odbiór audycji w wybranym
audiowizualnych w oparciu o katalog
przez niego momencie i na jego życzenie w
ustalony przez podmiot dostarczający usługę;
oparciu o katalog audycji przygotowany
8a) publicznym udostępnianiem
przez dostawcę usług medialnych;
audiowizualnej usługi medialnej na żądanie
jest jej świadczenie w sposób umożliwiający
ogółowi użytkowników, w wybranym przez
nich momencie i na ich życzenie, odbiór
wybranej przez nich audycji z katalogu
udostępnionego w ramach takiej usługi;
Art. 3
T
Art. 1 ust. 2
2. Odbiór krajowych i zagranicznych
Państwa członkowskie zapewniają na
ust. 1
programów oraz audiowizualnych usług
swoim terytorium swobodę odbioru i nie
medialnych na żądanie przeznaczonych
ograniczają retransmisji audiowizualnych
przez dostawców usług medialnych do
usług medialnych z innych państwa
powszechnego odbioru jest wolny, z
członkowskich z przyczyn, które
zachowaniem warunków określonych
wchodzą w zakres dziedzin
przepisami prawa
podlegających koordynacji na mocy
niniejszej dyrektywy.
Art. 5
T Art.
47c

Państwa członkowskie zapewniają, by
1. Podmiot dostarczający audiowizualną
dostawcy audiowizualnych usług
usługę medialną na żądanie jest obowiązany
medialnych podlegający ich jurysdykcji
do zapewnienia użytkownikom łatwego,
zapewnili usługobiorcom łatwy,
bezpośredniego i stałego dostępu do
bezpośredni i trwały dostęp przynajmniej
informacji umożliwiających identyfikację
do następujących informacji:
usługi i podmiotu dostarczającego
a) nazwy dostawcy usług medialnych;
audiowizualną usługę medialną na żądanie, a
w szczególności do informacji o:
b) adresu, pod którym dostawca usług
medialnych ma swoją siedzibę;
1)
nazwie
audiowizualnej
c) danych dotyczących dostawcy
usługi medialnej na żądanie;
usług medialnych, w tym adresu jego

2)
nazwisku, nazwie lub
poczty elektronicznej lub witryny
firmie podmiotu dostarczającego tę usługę;
internetowej, które pozwalają szybko
skontaktować się z nim w sposób

3)
adresie jego siedziby;
bezpośredni i skuteczny;
4)
danych
kontaktowych,
d) w odpowiednich przypadkach –
w tym adresu korespondencyjnego, adresu
informacji o właściwych organach
poczty elektronicznej oraz witryny
regulacyjnych lub nadzorczych.
internetowej.

2. Podmiot dostarczający audiowizualną
usługę medialną na żądanie jest obowiązany
do wskazania Krajowej Rady jako organu
właściwego w sprawach audiowizualnych
usług medialnych na żądanie.
3. Krajowa Rada może określić, w drodze
rozporządzenia, formę prezentowania przez
podmiot dostarczający audiowizualną usługę
medialną na żądanie informacji
umożliwiających identyfikację usługi i
podmiotu dostarczającego tę usługę,
uwzględniając integralność przekazów,
sposób publicznego udostępniania usługi i
oddziaływanie na interesy użytkowników
oraz dążąc do nieobciążania dostawców
nadmiernymi utrudnieniami i kosztami w
związku z zapewnianiem informacji.

Art. 6 Państwa członkowskie zapewniają w
T
Art.
47h
Audycje dostarczane w ramach

odpowiedni sposób, by audiowizualne usługi
audiowizualnych usług medialnych na
medialne świadczone przez dostawców usług
żądanie nie mogą zawierać treści
medialnych podlegających ich jurysdykcji
nawołujących do nienawiści lub
nie zawierały żadnych treści nawołujących
dyskryminujących ze względu na rasę,
do nienawiści ze względu na rasę, płeć,
niepełnosprawność płeć, wyznanie lub
religię lub narodowość.
narodowość.
Art. 7 Państwa członkowskie zachęcają dostawców T Art.
47g

usług medialnych podlegających ich
Podmioty dostarczające audiowizualne
jurysdykcji do zapewniania, by świadczone
usługi medialne na żądanie dążą do
przez nich usługi stawały się stopniowo
stopniowego zapewniania dostępności
dostępne dla osób z upośledzeniami wzroku
dostarczanych audycji dla osób
lub słuchu.
niepełnosprawnych z powodu dysfunkcji
narządu wzroku oraz osób
niepełnosprawnych z powodu dysfunkcji
narządu słuchu, poprzez wprowadzanie
odpowiednich udogodnień, takich jak
audiodeskrypcja, napisy oraz tłumaczenie na
język migowy.

Art. 9
T
Art.47k (odwołanie Do audiowizualnych usług medialnych na
1. Państwa członkowskie zapewniają
do art. 16b i 16c żądanie stosuje się przepisy art. 16 ust. 1,
spełnianie przez handlowe przekazy
Ustawy)
art. 16b ust. 1-3a, art. 16c, art. 17 ust. 1-2, 4-
audiowizualne rozpowszechniane przez
5, 6a i 7, art. 17a ust. 1-3 i 5-6 oraz przepisy
dostawców usług medialnych
wydane na podstawie art. 16b ust. 3b, art. 17
podlegających ich jurysdykcji
ust. 8 z wyłączeniem przepisów dotyczących
następujących wymagań:
ewidencji sponsorowanych audycji lub
a) handlowe przekazy audiowizualne
innych przekazów, a także przepisy wydane
muszą być łatwo rozpoznawalne.
na podstawie art. 17a ust. 9 w zakresie
Zakazuje się ukrytych handlowych
szczegółowych warunków oznaczania przez
przekazów audiowizualnych;
nadawcę audycji, w których zastosowano
b) handlowe przekazy audiowizualne
lokowanie produktu, znakiem graficznym..
nie mogą wykorzystywać technik
podprogowych;
c) handlowe przekazy audiowizualne:
(i) nie mogą naruszać godności
człowieka;
(ii) nie mogą zawierać żadnych treści
dyskryminujących ze względu na
płeć, rasę lub pochodzenie etniczne,
narodowość, religię lub światopogląd,
niepełnosprawność, wiek lub
orientację seksualną ani promować
takiej dyskryminacji;
(iii) nie mogą zachęcać do
postępowania zagrażającego zdrowiu
lub bezpieczeństwu;
(iv) nie mogą zachęcać do
postępowania poważnie szkodzącego
ochronie środowiska;
d) zakazane są wszelkie rodzaje
handlowych przekazów
audiowizualnych na temat papierosów
i innych produktów tytoniowych;
e) handlowe przekazy audiowizualne
na temat napojów alkoholowych nie
mogą być specjalnie kierowane do
małoletnich i nie mogą zachęcać do
nieumiarkowanej konsumpcji takich
napojów;
f) zakazany jest handlowy przekaz
audiowizualny na temat produktów i
zabiegów leczniczych dostępnych
wyłącznie na receptę w państwie
członkowskim, którego jurysdykcji
podlega dostawca usług medialnych;
g) handlowe przekazy audiowizualne
nie mogą wyrządzać fizycznej lub
moralnej szkody małoletnim. W
związku z tym nie mogą bezpośrednio
nakłaniać małoletnich do kupna lub
najmu produktu lub usługi,
wykorzystując ich brak
doświadczenia lub łatwowierność, nie
mogą bezpośrednio zachęcać
małoletnich, by przekonali rodziców
lub osoby trzecie do kupna
reklamowanych produktów lub usług,
nie mogą wykorzystywać
szczególnego zaufania, którym
małoletni darzą rodziców, nauczycieli
lub inne osoby, ani nie mogą bez
uzasadnienia pokazywać małoletnich
w niebezpiecznych sytuacjach.
2. Państwa członkowskie i Komisja
zachęcają dostawców usług
audiowizualnych do opracowania
strony : 1 ... 8 . [ 9 ] . 10 ... 13

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: