eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o zmianie ustawy o partiach politycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o partiach politycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych

projekt dotyczy zmiany sposobu finansowania partii politycznych na rzecz konstrukcji dobrowolnego przeznaczania przez podatnika podatku dochodowego od osób fizycznych na rzecz jednej partii politycznej środków w wysokości nieprzekraczającej 0,5% należnego podatku dochodowego

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 609
  • Data wpłynięcia: 2012-05-30
  • Uchwalenie: odrzucony na pos. nr 21 dnia 14-09-2012

609

marca do dnia 31 lipca roku następującego po roku podatkowym. Zasada wyrażona w
zdaniu pierwszym nie ma zastosowania, jeżeli zmiana numeru rachunku bankowego
nastąpiła z przyczyn niezależnych od partii politycznej.
Analogicznej zmiany dokonano w ustawie z dnia 20 listopada 1998 r. o
zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez
osoby fizyczne.

4.
Oczekiwane skutki społeczne, gospodarcze, finansowe i prawne

Należy zakładać, że wejście w życie niniejszej nowelizacji ustawy spowoduje
pozytywne skutki społeczne, gospodarcze, finansowe i prawne.


Nie ulega wątpliwości, że wejście w życie spowoduje pozytywne skutki
społeczne w postaci zwiększenia zaufania obywateli do państwa oraz aktywizacji
postaw obywatelskich, a także w postaci wzrostu aktywności partii politycznych.
Powinien również wystąpić pozytywny skutek gospodarczy w postaci oszczędności
budżetowych z tytułu zaprzestania subwencjonowania z budżetu państwa partii
politycznych, które uzyskały niezbędną reprezentację parlamentarną.
Poniższej przedstawiono dotychczasowe wydatki z budżetu państwa na subwencje dla
partii politycznych:
- 2002 r. - 37 059 612
- 2003 r. - 36 651 721
- 2004 r. - 59 781 395
- 2005 r. - 59 358 522
- 2006 r. - 94 833 806
- 2007 r. - 94 833 806
- 2008 r. - 107 262 899.


Nie sposób nie zauważyć, że proponowane rozwiązania spowodują
zmniejszenie wpływów budżetowych z tytułu wypłat przez naczelników urzędów
skarbowych kwot na rzecz wskazanych przez podatników partii politycznych. Mimo
to, należy zakładać, że to zmniejszenie wpływów będzie mniejsze niż wydatki na
subwencje.


Niewątpliwie pozytywnym skutkiem prawnym proponowanej ustawy będzie
uproszczenie procedur finansowania partii politycznych związane z rezygnacją z
dotychczasowych rozwiązań dotyczących subwencji budżetowych.

5. Założenia projektów podstawowych aktów wykonawczych

W związku z treścią art. 34 ust. 2 pkt 6 Regulaminu Sejmu należy wskazać, że
przedmiotowy projekt ustawy przewiduje wydanie aktu wykonawczego, dla którego
podstawą prawną jest art. 45b pkt 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku
dochodowym od osób fizycznych. W nowym rozporządzeniu Ministra Finansów
wydanym na tej podstawie należy uwzględnić we wzorze zeznania podatkowego
rubrykę dotyczącą wskazania partii politycznej, na rzecz której podatnik zamierza
przekazać część zapłaconego przez siebie podatku dochodowego.

6. Konsultacje społeczne

Należy zakładać, że zgodnie z art. 34 ust. 3 regulaminu Sejmu Marszałek
Sejmu przed skierowaniem do pierwszego czytania skieruje niniejszy projekt ustawy
do konsultacji w trybie i na zasadach określonych w odrębnych ustawach.

7. Ocena zgodności projektu z prawem Unii Europejskiej

Projekt ustawy nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.










Warszawa, 8 czerwca 2012 r.
BAS-WAPEiM-1347/12



Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej


Opinia prawna
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej poselskiego projektu
ustawy o zmianie ustawy o partiach politycznych oraz
ustawy o podatku
dochodowym od osób fizycznych (przedstawiciel wnioskodawców: poseł

Łukasz Gibała)

Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2012 r. poz. 32)
sporządza się następującą opinię:

1. Przedmiot projektu ustawy
Projekt zakłada zmianę ustaw: z dnia 27 czerwca 1997 r. o partiach
politycznych (Dz. U. z 2011 r. Nr 155, poz. 924), z dnia 26 lipca 1991 r.
o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, ze
zmianami) oraz z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku
dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.
U. Nr 144, poz. 930, ze zmianami). Projekt przewiduje rezygnację z subwencji
z budżetu państwa dla partii politycznych. Jednocześnie proponuje się
wprowadzenie mechanizmu przekazywania określonej kwoty – do wysokości
0,5% podatku należnego, zapłaconego przez osobę fizyczną będącą podatnikiem
podatku dochodowego – na rzecz partii politycznej wskazanej przez podatnika.
Proponowana ustawa ma wejść w życie po upływie miesiąca od dnia
ogłoszenia.

2.
Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
Kwestie stanowiące przedmiot projektu ustawy nie są regulowane
prawem Unii Europejskiej.

3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa

Unii Europejskiej
Prawo Unii Europejskiej nie reguluje kwestii zawartych w przepisach
opiniowanego projektu.
4. Konkluzja
Przedmiot projektu ustawy o zmianie ustawy o partiach politycznych
oraz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie jest objęty prawem
Unii Europejskiej.


Szef Kancelarii Sejmu






Lech
Czapla

































2


Warszawa, 8 czerwca 2012 r.
BAS-WAPEiM-1348/12

Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej

Opinia prawna
w sprawie stwierdzenia – w trybie art. 95a ust. 3 regulaminu Sejmu – czy
poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o partiach politycznych oraz
ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (przedstawiciel
wnioskodawców: poseł Łukasz Gibała) jest projektem ustawy wykonującej
prawo Unii Europejskiej


Projekt zakłada zmianę ustaw: z dnia 27 czerwca 1997 r. o partiach
politycznych (Dz. U. z 2011 r. Nr 155, poz. 924), z dnia 26 lipca 1991 r.
o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, ze
zmianami) oraz z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku
dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.
U. Nr 144, poz. 930, ze zmianami). Projekt przewiduje rezygnację z subwencji
z budżetu państwa dla partii politycznych. Jednocześnie proponuje się
wprowadzenie mechanizmu przekazywania określonej kwoty – do wysokości
0,5% podatku należnego, zapłaconego przez osobę fizyczną będącą podatnikiem
podatku dochodowego – na rzecz partii politycznej wskazanej przez podatnika.
Przedmiot projektu ustawy nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Projekt ustawy o zmianie ustawy o partiach politycznych oraz ustawy
o podatku dochodowym od osób fizycznych nie jest projektem ustawy
wykonującej
prawo Unii Europejskiej.


Szef Kancelarii Sejmu

Lech
Czapla



strony : 1 ... 3 . [ 4 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: